Welke rolluiken aanschaffen voor bediening via flows met homey

Welke rolluiken moet ik gaan aanschaffen als ik deze via flows met homey wil bedienen moeten er 220V motoren inzitten of somfy motoren, wat is de beste keuze wat ik nu moet aanschaffen en er Jaren mee vooruit kan.

Dat maakt niet zoveel uit als er maar een somfy motor inzit.
Zelf heb ik screens hangen van screendiscounter.nl met de duurste Somfy motor.
Dit koste mij 100 euro extra maar werkt perfect en altijd via de homey. Samen met de hue lampen zijn dit de apparaten waar ik nooit naar om hoef te kijken omdat ze altijd werken.

Dank je voor de snelle reactie, maar welke app gebruik je dan de somfy RTS of somfy TAHOMA.
De somfy RTS is volgens mij 433 en geen z-wave dus krijg ik dan wel terugmelding van de positie waar het rolluik zich bevind, en met TAHOMA heb ik dan die TAHOMA controller nodig die is wel duur en die dan gekoppeld aan homey ?
Oh ja als ik die screendiscounter.nl opvraag krijg ik een site waar ik vervangende schermen voor laptops en zo kan bestellen.

Ik heb de RTS motor.
En dat werkt verder prima. Je krijgt niet de actuele status.
Maar ik kan wel in de app zien welke knop hij als laatste heeft ingedrukt (pijltje omhoog of pijltje omlaag)
Maar dit is dus niet enorm betrouwbaar mocht een druk op de knop niet goed doorgekomen zijn.
Wel kun je altijd gewoon nog eens drukken of laten drukken door homey natuurlijk.

Bij mij werkt dit prima ook gaan mijn screens:
*Op gezette tijden omhoog en omlaag
*Bij regen of strom omhoog zodat ze niet stukwaaien.

  • Bij warm weer en zon omlaag zodat de kamers koel blijven.

Ow en eens snelle check laat zien dat het inderdaad screen-discount.nl is… Excuus.

Je kunt elk elektrisch rolluik met een klikaanklikuit schakelaar voor zonneschermen bedienen met homey

ik heb nog eens verder gekeken als je gewoon bedraad rolluik hebt dan kan je dus ook de z-wave rolluikschakelaar V2 van fibaro gebruiken dan heb je z-wave en terugkoppeling, dit lijkt me dan betrouwbaarder dan 433 MHz van klikaanklikuit.

2 Likes

Bij de aanschaf van mijn rolluiken heb ik ook met deze vraag gelopen.
Ook voor bedraad en een fibaro rolluik schakelaar achter de normale draai- of druk-schakelaar gekozen. Verbreding van het zwave netwerk. Krijgt positie van rolluik door, wat ik zeker een plus vind tov 433. Nu paar manden verder, en geen spijt.
Tahoma is volgens mij wel werkzaam met homey, maar 300 voor die box van Tahoma, ik zag dat niet zitten. En 433 kan, maar als je nu kan kiezen zouden denk ik veel meer kiezen voor zwave.

1 Like

Je kan Somfy rts direct met de Homey bedienen, geen tahoma nodig. De nieuwere IO motoren zijn niét met Homey te besturen. Wel opletten dat je dus RTS motoren koopt.
Heb zelf zonder problemen 4 rolluiken, een scherm en 7 binnen rolgordijnen in diverse flows staan. Werkt altijd zonder problemen.

Ik ga toch voor de rolluikschakelaar, voordeel positie van het rolluik en uitbreiding van het z-wave network.

Fibaro met willekeurig elektrisch rolluik werkt perfect.
Zie ook Homey Fibaro Roller Shutter

1 Like

Ive got Roller shutters from 3T motors (ebay.de) they work just fine on the Brel app as it is the same chinese motor.
https://www.3t-motors.de/

The motors funtion very well Ive go them already more than 10years with no problems.

Pim

interessante vraag ik haak ook even in. ik kijk al een tijdje naar verschillende systemen.

ik heb niet de mogelijkheid om alles via het lichtnet te doen dus ben aangewezen op rolluiken met ingebouwde accu/batterij. Somfy werkt dus prima, maar wat betreft de Ikea rolluiken die binnenkort uitkomen?

ik was op de AmsterdamRAI ISE en daar presenteerde Qmotion ook een interessante

http://www.qmotionshades.com/products

Hii Otter,

Ik heb ze van 3T motors via ebay, werkt perfect met de brel app.

mar die moeten op het stroomnetwerk aangesloten worden zo te zien?
deze kun je gewoon in *bestaande rolluiken plaatsen?

Ja geen enkel punt,

je moet wel de afstand bediende hebben.

220v eraan en in de bestaande buis schuiven.

Klaar!

Pim

inmiddels zitten we op 230v :wink: mar goed ik heb niet bij elk raam een stopcontact hangen en dat ben ik ook niet van plan aan te leggen of overal kabels te hebben liggen :wink: voor mij is een rolgordijn incl. accu de beste oplossing. ik ga even wachten tot de Ikea rolgordijnen in de schappen liggen en hopelijk zijn ze een beetje op maat te maken.

Klopt, 230v is de nieuwe standaard.

Ikea kennende kan dat allemaal worden aangepast.

230v blijft echter de beste oplossing.

succes!

Pim

Daar zijn de meningen over verdeeld… als ik in elk kozijn een stroompunt kon maken (betaalbaar) verkies ik dat natuurlijk boven eens per half jaar een accu opladen. De draden in het zicht is voor mij een dooddoener

Hier ook een Somfy RTS motor en dat werkt feilloos.
Het is in ieder geval eenvoudiger te programmeren dan met de bijgeleverde Telis remote. Ik probeerde daar de bewegingen te koppelen met de zonsopgang of ondergang maar dat liep na een paar weken al scheef. En met de Homey gaat dat zeer goed.
Automatisering is dus beter, maar ook de manuele bediening is zoveel fijner als je iedere schakelaar (ook een zigbee van 8 euro) kan gebruiken.

heeft iemand ervaring met Huna rolgordijnen? https://www.poweredblinds.nl/elektrische-rolgordijnen/

zien er erg strak uit!