Welke slimme thermostaat kan verwarmen (via opentherm) en koelen en werkt met Homey?

Mijn thermostaat is aan vervanging toe en ik wil deze upgraden naar een zgn slimme thermostaat echter ik kan geen thermostaat vinden die voldoet aan de volgende eisen:

  • slimme thermstaat, geschikt voor Homey
  • opentherm
  • koel modus, dus dat je hem op koelen kunt zetten (ipv verwarmen) zodat je dan via je smarthome bv weer een airco kunt aansturen

Bestaat er een thermostaat die dit kan?

Je hebt zo iets van Tado alleen weet ik niet of het koelen in dezelfde thermostaat zit of een losse. ff checken op hun site.

Alle opties zal wel niet helemaal lukken, maar meerdere devices koppelen gaat vast lukken. Kijken hoe inventief je kan zijn met diverse componenten en flows.

Ik heb zelf de Nefit Easy en gebruik deze vooral tijdens het gebruik van de openhaard. Ik meet in een variabele het temperatuurverschil tussen de ingestelde en daadwerkelijke temperatuur. Daarmee weet ik dat de houtkachel aan is en laat ik de radiatoren in de woonkamer sluiten en schakel ik de openhaardstand in.
Ik kan me voorstellen dat je eenzelfde transitie kan doen waarbij je gebruik maakt van een universele Fibaro schakelaar om een bestaande airco te schakelen en bijvoorbeeld IR modus om temperatuur in te stellen.

Maar misschien zijn er makkelijkere oplossingen, maar da’s niet zo leuk :wink:

Het gaat er juist om dat je op de thermostaat kiest of je wilt verwarmen of wilt koelen. In de VS is dit heel gebruikelijk.
Je geeft aan op de thermostaat koelen 18gr en dan zou homey een flow moeten starten om mijn airco aan te sturen, dit kan die al. Zo ook verwarmen.
Kies je verwarmen van doet de thermostaat de ketel aansturen, homey ziet dat ook en zet eventueel de airco uit.

Voor het verwarmen en koelen heeft tado een prima oplossing. Ik heb zelf een tado, alleen het verwarmen en baan daar zeer over te spreken. Tado bied ook een oplossing voor de airco. kijk even op ww.tado.nl daar kan je er meer over vinden.

1 Like