Welke thermostaat / apparaat kan het volgende

Ik zoek een thermostaat of een controller die je in een ruimte hangt, deze geeft de temp weer en je kunt hier de gewenste temperatuur op instellen.

Dit apparaat/thermostaat doet zelf niets behalve de data doorgeven aan Homey.
Ik wil dan via Homey de rest aansturen (denk bv aan airco of verwarming, deze loopt al via homey)

Enig idee of zoiets bestaat?

Al gedacht aan een draadloze thermometer, zoals een netatmo of iets waarmee Homey kan praten?

Heb hiervan een stuk of 10 in m’n woning geplaatst om lokaal de temperatuur (draadloos) te regelen. Samen met http://apps.athom.com/app/no.almli.thermostat
en http://apps.athom.com/app/app.mskg.homey-heating . maak je hier een actieve thermostaat mee… waar je vanalles mee kunt regelen.

Dit is helaas geheel niet wat ik zoek of wat ik vroeg.
Je kan op deze units toch geen gewenste temperatuur instellen?!?

Ik wil eigenlijk gewoon een ‘virtuele’ echte thermostaat.
Dus virtueel want hij doet zelf NIETS direct aansturen, hij geeft alleen weer wat de actuele temperatuur is van de ruimte en bied de mogelijkheid om een temperatuur IN TE STELLEN.

Vervolgens stuurt ie fysiek NIETS aan, enige wat ie doet is de ingestelde waardes doorgeven aan Homey.

In Homey maak ik zelf aan dat naar gelang de instelling de airco moet gaan verwarmen of koelen etc.

Ik zoek dus geen ‘meter/sensor’ maar een bedienings unit die NIET fysiek is aan gesloten/verbonden aan een ketel of boiler/airco maar enkel communiceert met Homey

Dus een fysiek apparaat die verder niks doet die je via Homey een target temperatuur gaat geven om die vervolgens weer terug te roepen naar Homey? Rare ideeen!
Maar misschien begrijpen wij je allemaal niet zo goed, dat zou natuurlijk ook kunnen.

Enige wat ik mij kan bedenken is de Plugwise Anna, maar geen idee of die direct werkt met Homey

Ik vind het wel een goed idee: een (letterlijke) manual override voor een softwarematige thermostaat/klimaatregeling.

Ik had niks anders verwacht van jou. Maar als het apparaat niks aanstuurt behalve Homey, waarom dan een target temperatuur er heen sturen om hem vervolgens weer terug naar Homey te sturen? Het gaat er bij de meeste thermostaten om dat hij de huidige temperatuur meet en aan de hand daar van een actie onderneemt. Dus als je een thermometer op hangt die Homey kan uitlezen heb je meer dan genoeg. In Homey een virtuele thermostaat aanmaken en gaan met die banaan.

2 Likes

Of willen we er ook fysieke knoppen op hebben zodat we er naar toe kunnen lopen om de temperatuur iets hoger te zetten??
In dat geval snap ik er echt niks meer van.

Werkt top :+1:t2:

Juist, je begint het te begrijpen :slight_smile: Waarom iemand dat zou willen? Niet iedereen heeft z’n mobiel/tablet/PC altijd in de buurt liggen, en er zijn ook mensen die het gewoon gewend zijn om de temperatuur met het handje in te stellen. Zo kun je een complexe klimaatregeling bij elkaar klikken in Homey én andere familieleden de optie geven om de temperatuur handmatig in te stellen.

Nou is helemaal geen gek idee.

Ik heb in enkele ruimtes een airco hangen die zowel verwarmt als koelt.
Deze moet je bedienen via een AB, sinds kort heb ik de remotec app met IR controller zodat ik deze ook via homey kan bedienen.

Tjsa en hoe kan ik nu bv instellen in de kamer dat die airco op X graden moet gaan?
Als ik de AB gebruik dan gaat het volledig buiten Homey / Remotec op want dat is 1 richtings verkeer, enkel commando’s zenden naar de airco, niet ophalen…

Ik kan nu via Homey perfect de airco regelen etc maar als ik in de ruimte ben dan niet, de telefoon/tablet pakken vind ik gewoon geen oplossing. (hangt er bv 1 in de slaap kamer)
Ik ga niet overal een tablet aan de muur hangen voor alleen 1 ding te bedienen…

Ik had graag gewoon een ‘thermostaat’ aan de muur die ik bedien voor dat apparaat in die ruimte, Homey leest de instelling dan wel uit en schakelt via de remotec app de juiste airco in de gewenste stand. Zo kan ik in Homey ook zien als er in de ruimte zelf iets is aan/uit gezet etc, ga je dat met de hand (via de ab) doen dan weet Homey hier niets van en is ook niet te meten.

Dus zo vreemd is het idee helemaal niet lijkt me…

[quote]Of willen we er ook fysieke knoppen op hebben zodat we er naar toe kunnen lopen om de temperatuur iets hoger te zetten??
In dat geval snap ik er echt niks meer van.[/quote]

Ja dat wil ik juist, ik wil gewoon niet dat iedereen in de flows zit te klooien van Homey.
Het is veel duidelijker om een thermostaat te bedienen dan via je tel een appje waar 300 flows en 100 apparaten in staan de juiste te kiezen etc…
Niks mis met ouderwetse knoppen voor directe bediening, automatisering is prima maar je moet de bediening simpel houden.
Laat Homey maar de automatische processen doen en de handmatige dingen lekker ouderwets met knoppen etc :slight_smile:

Ik denk dat met elke ‘slimme’ thermostaat die met homey kan praten mogelijk is. Ik heb ook nog een tado hangen die ik, zo dat dat deze fysiek is aangesloten, gebruik via homey.

ja dat wel, maar een ‘slimme’ thermostaat kost een paar honderd euro en ik zoek geen dure thermostaat maar gewoon een goedkoper alternatief.

zoiets?? weet alleen niet of deze al homey compatible is… maar lijkt me dat dat wel gemaakt kan worden…

.

Helaas, je kan hier de temp niet instellen enkel aflezen.

Dus eigenlijk zoiets als de link maar dan met de optie om een gewenste temp in te stellen die je aan Homey kunt doorgeven

Ik weet niet of dit is wat je zoekt, maar zelf gebruik ik de thermostaat knoppen van Tado. Je kan je oude thermostaat knop gemakkelijk vervangen.

  • Deze knoppen zijn rechtstreeks te bedienen (door er aan te draaien).
  • Deze knoppen zijn automatisch in te stellen (bepaalde gewenste temperatuur kan je instellen)
  • Hij is aan homey te koppelen, dus je zou hem ook via een flow/knop kunnen bedienen.

Is niet goedkoop, wel heel makkelijk :slight_smile:

Edit: extra aanvulling. Dit is dus heel makkelijk als je geen thermostaat hebt in je huis. Eerder zat je maar wat te draaien aan die knop en nu kan je gemakkelijk echt een gewenste temperatuur instellen!

3 onderstaande foto’s. De starterkit, de oude en de nieuwe knop.

image

Uhhhh hoe bedien je hiermee een airconditioning terwijl je geen radiator hebt in de ruinte?!?

Waar @Mohta-yemoh op doelt is denk ik:
De thermostaatknop van tado doet alles wat je bedoelt: temperatuur aangeven en mogelijkheid om een ingestelde temperatuur door te geven aan homey

En hij kan meer: een radiator open en dicht draaien. Maar die functionaliteit gebruik je dan niet.

Je zet hem gewoon los in de kast, niet op een radiator…

(Of als je wel een radiator hebt, zet je hem daarop, kan je in de winter de radiator ermee bedienen en in de zomer de airco (terwijl de radiator dichtgedraaid blijft))

1 Like