Wie heeft er mooie flows gebaseerd op de opwekking van zonnepanelen en wil die delen?

Wie heeft er mooie flows gebaseerd op de opwekking van zonnepanelen en wil die delen?
Ik heb wat inspiratie nodig.
Bedankt!

Op basis van de actuele opwekking sluit ik bepaalde rolluiken en doe ze weer open bij minder zon. Om continue heen en weer gaan te voorkomen heb ik middels de countdown app een vertraging ingebouwd. Is dat wat je zoekt?

ja! Daar heb ik wat aan.
Bedank @Bob_Mijwaard

Wellicht zijn er mensen die nog andere ideeën willen delen?

Ik laat een melding geven als er genoeg energie is om te wassen of de vaatwasser te gebruiken. Dit vooruitlopend op de afschaffing van het salderen.
Wasmachine is 14 jaar oud. Hij gaat dus waarschijnlijk niet zo lang meer mee. Dan wil ik er een die met een app te starten is. Hopelijk kan dat dan tegen die tijd via Homey.

2 Likes

Mooi!

Ik ga ermee aan de slag.

Bedankt!!!

Goedemorgen, ik ga hier graag nog verder op in. Wie laat zich informeren over de totaalopbrengst van die dag door middel van een push bericht of bijvoorbeeld een e-mail danwel sms/whatsapp? Ik probeer e.e.a. werkend te krijgen, maar succesvol is het tot nog toe niet.

3 Likes

Hier bespreken ze dat ook binnenkort :grin:

Ik heb flow die mijn bosch wasmachine aanzet als er gedurende langere tijd veel Zonne-energie wordt opgewekt. https://apps.athom.com/app/com.home-connect
Combi van productie en timer zoals hierboven. Ik heb ook nog toegevoegd dat hij sowieso aangaat om 15.00 voor het geval er niet voldoende zon is want wil toch graag dat mijn was eind van de dag opgehangen kan worden :wink:
Werkt prima!

1 Like

Ik gebruik de huidige opbrengst om te bepalen of het al donker is. Bijvoorbeeld mijn lamp onder de carport gaat aan als de energie van de zonnepanelen onder de 50 kw is en de bewegingssensor aangaat. Je hebt hier meer mogelijkheden mee dan alleen zonsondergang. Door te spelen met de waarde van de zonnepanelen kan een lamp in een donker hoekje eerder aangaan dan een lamp op een plek met avondzon

Einde dag worden de energiekosten gelogd:

Data wordt door Homey opgehaald uit NAS die verbonden is met slimme meter.

Ik denk dat je het verkeerde screenshot geplaatst hebt.
Dit topic gaat over “flows-gebaseerd-op-de-opwekking-van-zonnepanelen” .

@Rocodamelshekima
Oeps! Sorry daarvoor!

Ik heb hetzelfde, maar dan op basis van een ‘sunset’ ipv een vast tijdstip. Die is dynamisch, na sunset zal er geen energie meer opgewekt worden en je bent nooit te vroeg. Beetje academisch natuurlijk aangezien zelfs eind juni de zon ‘al’ om 22:00 ondergaat, maar toch :wink:

Bedankt voor het delen van deze flow.

Echter ik heb dan nog het volgende probleem. De energieopbrengst wordt geregistreerd door de youless ls120 meter. Deze telt de opbrengst op bij de vorige dag. Dus dan zie ik alleen de totaal-brengster i.p.v. de dagopbrengst.

Hoe pas ik dit aan?

Om de dagopbrengst te bepalen kun je een variabele aanmaken die de meterstand van vandaag onthoud. Morgen is dat dan de meterstand van gisteren :stuck_out_tongue_winking_eye:. Als je de huidige stand minus de stand van gisteren doet heb je de opbrengst van vandaag. :metal:

Overigens, als je de youless je meterstanden laat uploaden naar enelogic.com krijg je nog veel meer info buiten de dagopbrengst. Je krijgt dan ook de opbrengst op ieder moment van de dag te zien bijvoorbeeld.

Dit kun je dus in Homey doen: