Wie heeft er mooie flows gebaseerd op de opwekking van zonnepanelen en wil die delen?

En dit is wat je o.a. te zien krijgt als je naar enelogic.com upload:


2019-05-18%20(2)

1 Like

Dank je wel voor de tip.

Ik ga nu van de volgende veronderstelling uit

  1. Dagopbrengst is een numerieke variabele met beginstand 0
  2. Meterstand eind van de dag is numerieke variabele met beginstand 0
  3. Energiemeter is de totaalstand van de youless meter

Ik ga het proberen en zal het resultaat hier vermelden.

Leuk! Ik heb overigens wel ontdekt dat ik de flow vanaf de homey app moet maken, en niet vanaf de flow website omdat er dan iets niet goedgaat met spaties.

En ook heb ik wat vertraging ingebouwd in de kaartjes omdat anders de waarden soms nog niet berekend zijn voordat het volgende kaartje actief wordt.

Original Post hier:

Zonneopbrengst Boven 6000Wh
image

Ongeveer gelijk aan bovenstaande voorbeelden voor het rapporteren of de opbrengst meer of minder is dan gisteren:
image

image

1 Like

Goeie! dat ga ik ook maken!
Er broeit nu iets dat als ik in de ochtend de TV aan zet voor het nieuws en de zon vollop schijnt, het rolluik van de schuifpui dan (gedeeltelijk) dicht gaat wat voorkomt dat de zon vol op me TV schijnt.

Ik wacht alleen nog op een onderdeel om mijn rolluiken aan te kunnen sturen.
Voor mijn draadloze rolluik motoren is geen Homey app helaas. Dus ik heb nu een Sonoff 4CH relais box besteld bij Bangood. Wordt even wat soldeer werk, maar die relais box ga ik letterlijk de knopjes van de afstandbediening in laten drukken :blush: Ik kan geen betere oplossing verzinnen helaas.
De rolluiken hebben ook wel een schakelcontact voor een wand controller maar dat is op basis van puls. Dus als Homey dan een keer een puls mist, gaan ze precies het verkeerde doen. En ik heb al die ontvangers nogal vakkundig weg geknutseld. Die relais kastjes zijn daar te groot voor helaas.
In de bijkeuken kan ik wel een lasbox kwijt waar dat relais in kan, en 4 van die handzenders. batterijen van de handzenders gaan hier al zeker 6 jaar mee zonder dat ze ooit zijn vervangen, dus dat zal niet vaak nodig zijn.

Hier nog 1 , ik gebruik een sensibo sky voor de airco en die gaat dus alleen aan bij genoeg opbrengst :smile: idem voor uitschakelen.

Aircoflow

Record opbrengst flow:

Ik werk in ploegendienst waardoor ik aan zogenaamde “slimme” thermostaten (die je week patroon leren) helemaal niks heb. Domste slimme thermostaat die ik destijds kon vinden ( Honeywell Round Connected Modulation) gekoppeld aan IFTTT en Google agenda met rooster. Maar dat begon sinds het een betaaldienst is steeds vaker niet te werken. Dus vorige week na wat speuren op het net besloten een Homey Pro te kopen. Dat werkt na wat testen en bijstellen helemaal top.

Maar ik heb er ook een sport van gemaakt om zo minimaal mogelijk te stoken. (scheelt toch behoorlijk aan het eind van het jaar) Met grote ramen pal op het zuiden kan ik dus om deze tijd van het jaar mooi het huis verwarmen met de zon. Het is immers zonde om eerst te stoken naar 19,5 graden en vervolgens een overshoot naar 22 graden te hebben door zonnewarmte.

Ik heb dus een regeling gemaakt die de verwarming “uit” zet (lager) als er voldoende zonne-energie is. En binnen en buiten boven een bepaalde temperatuur. Met een tweede flow zet ik de verwarming weer aan mocht de zonne-energie afnemen, of na een bepaalde tijd niet meer voldoende in huis vallen.

Als je denkt tof idee, ga ik ook maken. Dan zal je natuurlijk wel even de waardes aan moeten passen naar de eigenschappen van jouw huis. Buiten en binnen temperatuur en wattage vanaf waar je ook daad werkelijk iets hebt aan de zonne-energie om je huis te verwarmen. (paar dagen kijken wat het doet en tunen) Het is natuurlijk maar een kleine besparing, maar alle beetjes helpen.

Mocht je een airco hebben kan je deze natuurlijk op de zelfde manier aansturen met een derde flow.

Verwarming door zon aan Flow:

Verwarming door zon uit Flow:

Hele lap tekst, maar denk ik een goede inspiratie om nog een mooie flow te maken op basis van het vermogen van de zonnepanelen.

Als ik het huis tussentijds verlaat reset ik de logica bij het verlaten van mijn huis. Zodat alles weer van uit de juiste stand begint bij thuiskomst.

Bij thuiskomst gebruik ik dan weer een aparte flow om te bepalen of de verwarming aan moet of dat ik de zon het werk kan laten doen. (thermostaat op 17 0f 19,5 graden)

(sorry om de 2 linkjes limiet werken :smile: )

Geen “mooie flow op basis van zonnepanelen”
Maar het past wellicht wel in je “sport om minimaal te stoken”

Gebruik de KNMI app om de weersvoorspelling binnen te trekken

Als er een warme dag voorspeld wordt kan je het stookgedrag gaan aanpassen.

  • later/eerder starten met aanwarmen
  • temperatuur setting wat verlagen
  • de keteltemperatuur verlagen/verhogen (via otgw)

Alles kan je regelen op basis van sensor data. Je hebt inderdaad wel even een periode nodig om schakelpunten te bepalen (bij welke waarde ga je wat doen, wat is het gedrag?) Maar eenmaal goed getuned kan je het behoorlijk strak houden. Op het werk heb ik samen met een programmeur een klimaat beheersing voor de productie verbeterd en afgestemd. Deze werkt alleen op basis van tijd en binnen en buitentemperatuur. En houd de temperatuur behoorlijk strak tot het zomers te warm wordt om het met natuurlijk ventilatie te regelen.

Dit zal ook nog niet de definitieve versie zijn er zullen vast nog wel waardes veranderen en wellicht dingen bij gezet of verwijderd worden om het nog beter te laten werken. Dit omdat ik natuurlijk nog niet de volledige manier van werken van Homey door heb. Er zijn vast manieren om iets beter/handiger te regelen. Het meenemen van een weersvoorspelling is wellicht handig om zaken verder te verbeteren. Het blijft echter een voorspelling en men zit er ook wel eens naast. Dus ik wil er ook weer niet helemaal blind op gaan varen. Toch bedankt voor de tip, ik ga er zeker naar kijken wat ik er van mee kan nemen in de logica.

Ik zou graag weten of dit nog steeds goed werkt (zie erg veel slechte recensies onder deze app) en hoe zien je flows er dan uit? Mijn wasmachine is denk ik op korte termijn aan vervanging toe.

Goedemorgen. Misschien kan je mij die flow laten zien als voorbeeld. Lijkt mij erg nuttig.
Dank vast.

Gr. Freek

Mag ik vragen hoe je de flow van je zandloper voor je rolluiken hebt gemaakt?
Ik probeer mijn rolluiken ook automatisch te bedienen, maar loop een beetje vast :face_with_raised_eyebrow:

Ik heb mijn oude flows ook weer in een nieuw jasje gestoken.

Het winst deel is meer om te zien of ik meer geproduceerd heb dan verbruikt.

En hier de flow voor het instellen van wat waardes aan het begin van de dag. En wat variabelen die ik later op het e-ink display wil hebben.

Ik heb een flow gemaakt waarbij ik bereken hoeveel opgewekte stroom ik zelf verbruik en hoeveel er naar het net geleverd wordt.

2 Likes

@Arnold_vd_Linden
Die flow ziet er wel handig uit. Ik heb ook zoiets. Misschien kan ik die nog verbeteren.
Maar bij jou zie ik niet dat je rekening houdt met feestdagen.
Dat zijn ook laag tarief dagen.
Daar is ook een app voor.
https://homey.app/nl-nl/app/com.cyclone-software.holidays/Vrije-dagen/
Dank voor het delen.

Bedankt voor de tip voor die feestdagen app. Maar ik heb wat moeite met v0.x apps die al 3 jaar niet bijgewerkt zijn.

De volgende toevoeging gaat worden dat de prijzen per dag zichtbaar worden. En kijken f die in InSights bewaard kunnen worden.

@Arnold_vd_Linden
Ik gebruik die app nog wel en bv afgelopen Koningsdag was in de app ook een feestdag. Dus hij doet nog wat het moet doen.