Woonkamer verlichting aan laten gaan middels LUX

Hallo

Wie kan mij helpen een flow op te zetten voor het volgende.

Ik heb een Neo Coolcam V2 sensor en wil hiermee graag op LUX de woonkamer verlichting aan zetten s avonds en uit zetten middels een spraak opdracht (Google Home) dat alles in m’n huis uit gaat.
Tevens wil ik ook het licht aan laten gaan als het bijvoorbeeld overdag erg donker wordt door een hevige regenbui/onweersbui het licht lichtjes aan doen door middel van Lux
Ik was al op weg door als helderheid is veranderd en logica (Xx lux is kleiner dan ) DAN zet lampen aan

Dit kan je iets op weg helpen. Twee flows om aan te gaan, waarbij afhankelijk van hoe donker het is de lampen geleidelijk helderder worden of ineens aan gaan. Ook twee flows om uit te gaan. Eentje op basis van beweging en eentje op basis van lux verandering. Alle flows zijn geactiveerd. Spraakopdracht is via google natuurlijk gewoon hé google zet de lichten uit in de woonkamer of iets dergelijks. No need voor een flow.

1 Like

En waarom de zandloper er tussen ?

En een voorbeeld van een andere benadering (homey heeft vele wegen naar Rome)
Omdat ik vele flows wil starten wanneer ik opsta. Heb ik een virtual device “opstaan” aangemaakt. En met een aantal flows trigger ik die (ma-vr een andere tijd dan za-zo).
Je kunt natuurlijk ook de flows direct starten vanuit deze flow (het 3e blokje in de “Then”.
Op die manier kan ik ook heel eenvoudig mijn dagpatroon veranderen. Alleen deze flow aanpassen en alles loopt op een andere tijd…
image
Met dat device “opstaan” trigger ik alle flows die ik bij opstaan wil laten lopen. Zoals de lampen aan. Mits het donker is natuurlijk. De lux heb ik als een better logic constante aangemaakt.
1 omdat dat met experimenteren makkelijk was (niet steeds alle flows aanpassen)
2 ik die lux waarde ook voor de keuken gebruik
3 ik de lampen uitschakel op deze luxwaarde met een offset
image
image
image
image

1 Like

Zon device heb ik wel voor het naar bed gaan. Knop slapen en alles gaat uit

Ik heb een tussenstekker. Als energie veranderd dan set slapen. Geen knopjes🥳

Tja dan moet ik overal een tussenstukken plaatsen

Tussenstekker tussen mijn telefoon lader. Als ik die s’avonds inplug op het nachtkastje gaat de status naar slapen en gebeurd de rest

Ik heb een staande sfeerlamp met een kleurtje. Deze gaat pas aan als het echt donker is, vandaar nog een zandloper

1 Like

Oke. Maar jullie Flows zien er wel wat ingewikkeld uit kan dat niet simpeler ?

Dat klopt @Mark1541. Je begint eerst met lampen aan als lux lager is dan 40. Dan denk je langzaam naar 100% dimmen is leuk. Dan zegt dochterlief Pap! Het is nog zo donker etc etc. Basis is dus als beweging en lux lager dan 40 dan lichten woonkamer aan. Je kan het daarna net zo uitgebreid maken als je wilt

Je geeft aan dat de lampen op Lux aan moeten gaan. Je zal dan moeten bepalen bij hoeveel lux dat moet zijn. Dan is het:

Als Helderheid is veranderd
En Lux < bepaalde hoeveelheid
Dan Lamp aan

Als je dan de helderheid nog wilt regelen tussen veel/weinig licht met een dimmer dan heb je wellicht meerdere flows nodig waarbij je bij EN ook nog de tijd gaat meenemen of je gebruikt bij EN de optie Lux is tussen x en y en maakt daar een aantal flows van.

Ik zit hier nu ook een tijdje mee te goochelen, maar “als helderheid is veranderd” maar in de nacht is Lux 1 en in de ochtend ook. Hij veranderd dan dus niet… In de ochtend is mijn verlichting niet aan.

Of werkt het toch anders dan ik denk ?

Als je lichtsensor (welke?) geen verandering doorgeeft kan Homey er ook niks mee, natuurlijk.

Nee dat snap ik… maar in de nacht is het LUX 1 en vroeg in de ochtend ook… Maar ik zou bijvoorbeeld willen als LUX 8 is tussen 7u en 9u zet dan de verlichting aan.

maar tussen 7u en 9u blijft de LUX op 1 staan… veranderd niet… maar ik zou dan wel in een verlichte woonkamer willen stappen :slight_smile:

het zou dus fijn zijn als LUX is lager dan 8 of lager is tussen 7u en 9u zet verlichting aan in woonkamer.

Ik heb btw de Aqara lichtsensor ( erg blij mee ! )

Dan moet je een andere trigger bedenken zoals :
ALS het 7 uur is EN lux is minder dan 8 DAN …

Ja, dat dus.

Bij mij werken deze flows uitstekend :grin:

1 Like