Woonveilig in combinatie met Homey

Ik wil binnenkort een Homey aanschaffen en wil graag weten of het volgende mogelijk is.

Kunnen de bewegingsmelders, naast dat ze voor de Woonveilig beveiliging worden gebruikt (betaalde beveiligingsdienst), ook gebruikt worden als triggers voor het aanzetten van de verlichting. Op het moment dat het alarm aan staat is het de bedoeling dat de bewegingsmelders het alarmsysteem activeren (normale werking van het alarmsysteem dus). Op het moment dat het alarm uit staat is het dan de bedoeling dat ze gebruikt worden om de verlichting aan te zetten.

Is dit mogelijk?

In theorie natuurlijk wel. Een bewegingsmelder is een bewegingsmelder, of die nu gebruikt wordt voor een alarm functie of het aanzetten van licht.

Wel moeten ze gekoppeld kunnen worden aan de Homey en als het Zigbee / z-wave of andere soorten zijn dan is de kans heel klein dat ze aan 2 systemen tegelijk gekoppeld kunnen worden. Eigenlijk kan dat gewoon niet.

Nu ken ik Woonveilig niet, dus weet niet hoe dat werkt, maar als dat niet te integreren is met Homey dan ontkom je er denk ik niet aan om meer / extra sensoren te plaatsen.

Bedankt voor je reactie.

Er is een app voor Woonveilig (https://apps.athom.com/app/nl.woonveilig), dus vermoed dat het wel te integreren is. Weet alleen niet in welke hoedanigheid en of de beschreven situatie dus mogelijk is.

De bewegingssensoren zitten op 868 MHz (https://www.woonveilig.nl/shop/product/124).

Mja, op basis van die info zou ik zeggen dat ze niet als los apparaat toegevoegd kunnen worden.

You can view your alarm’s status, arm and disarm your alarm.
It’s also possible to create a Flow when the alarm goes off.

Dit klinkt alsof je het alarm als geheel ‘toevoegt’. Dus niet als losse componenten, daarmee denk ik dat jouw wens niet gaat lukken…

Zie trouwens ook de reacties:

Takes a while before a status change is picked up and no direct sensor support but works fine for the rest.

Ik had in mijn vorige huis Woonveilig en heb dat toen met Homey getest. Het gaat inderdaad alleen om het koppelen van de alarmstatus, de individuele sensoren zijn (of waren toen) niet apart te gebruiken in Homey.

Ik heb nu Woonveilig en Homey. Inderdaad is het alleen de alarm status te koppelen. De individuele sensoren zijn niet apart te gebruiken.

Bedankt voor de reacties. Jammer dat het niet mogelijk is.

Moet je daarvoor aangemeld zijn bij de Woonveilig Security Service, of is gewoon een Woonveilig account al genoeg?

alleen account is genoeg

Misschien goed om te weten. SmartAlarm heeft een vrij recente app gepushed voor Homey waarin ook de sensoren worden meegegeven. Zie ook https://homey.app/en-gb/app/nl.smartalarm.homey/SmartAlarm/. Ben zelf bij werkzaam bij SmartAlarm (link) en horen graag jullie ervaringen!

1 Like

Sinds vanochtend krijg ik een “invalid response 400” error en kan ik mijn Woonveilig alarmsysteem niet meer bedienen vanuit Homey. Hebben meer mensen hier last van?

1 Like

Ja Klopt, zelfde situatie, nog geen idee wat er aan de hand is.

Ik heb een Support Ticket aangemaakt, hopelijk wordt het snel opgelost. Deze integratie zit in meerdere flows… :roll_eyes:

Ik snap dat u uw product wil promoten
Maar dit is totaal niet relevant in deze topic.

1 Like

Zelfde probleem hier.

Ik heb contact gehad met Woonveilig en ze waren inderdaad bezig met werkzaamheden in hun systeem. Rond 16:30 belden ze terug met de mededeling dat er een deel van de werkzaamheden klaar waren (heel netjes van ze). Zo op het eerste gezicht werkte het nog steeds niet, maar na het verwijderen en opnieuw installeren van de Homey App werkt het weer :smile:

Nu alleen alle flows weer updaten… :frowning: