Xiaomi apparaten allemaal niet beschikbaar

Ik heb sinds aantal dagen problemen met de Temp/Vocht sensor van Xiaomi.
Hiervoor werkte alles prima.
Om wat uit te proberen, heb ik de sensor en de app verwijderd.
De app opnieuw geinstalleerd, alleen nu geeft elk apparaat een rode uitroepteken.
Of te wel ik kan de sensor niet opnieuw installeren.
Reboot van Homey geeft geen effect.

Wat kan dit probleem veroorzaken?

Dat je de oude apparaten niet weg hebt gegooid voordat je ze opnieuw installeerd.
Oude apparaten eerst verwijderen, desnoods resetten, en dan weer toevoegen.

1 Like

Blij om dit te lezen. Blijkbaar ben ik dus niet alleen die problemen ondervind. Sinds de update 2.3.0-rc.2 was het al niet meer mogelijk om apparaten die via het zigbee protocol werken toe te voegen. Heb Athom hieromtrent gemaild. Ik dacht bij het uitbrengen van de software update 2.3.0 dat het probleem zou zijn opgelost, helaas het is erger geworden. Het lijkt er bijna op dat bij elke update zaken slechter worden. Apparaten van Fibaro doen het amper, en nu draait het zigbee netwerk onstabiel. Binnenkort worden de Nest apparaten niet meer ondersteunt. Alleen de RF 433 Mhz toestellen van klik aan klik uit werken nog enigzins betrouwbaar. Athom noemt zichzelf een software bedrijf, het wordt hoogtijd dat ze daar ernstig werk van maken en zorgen voor een .stabiel systeem. Niet iedere gebruiker is een techneut die dagelijks uren bezig is om het systeem draaiende te houden. Zelf ben ik langzaam aan het overschakelen om alles via de Google home hub te bedienen. Eenmaal dit voor elkaar, gaat Homey de deur uit. Na 3 jaar mag je toch wel een goed werkend produkt verwachten, dacht ik.

Wie zegt dat dan? @Rocodamelshekima niet volgens mij, die geeft alleen maar heel duidelijk aan wat de volgorde moet zijn… Iets met klok en klepel?

Wat een l*lverhaal zeg. Als je niet weet hoe het werkt geef dan Homey niet de schuld. Lees dan eerst zelf eens goed hoe eea werkt of begin er gewoon niet aan als het je boven je pet gaat.

Als een sensor of device stuk gaat kun je die gewoon verwijderen, geen enkel probleem.

En als je een app verwijdert zonder eerst de devices te ontkoppelen, ja, dan doen ze het niet meer. Dan zul je je devices eerst (zoals het hoort) moeten verwijderen en daarna pas weer toevoegen.

Door het verwijderen van de app heb je ook de drivers verwijderd. Dan werken de reeds gekoppelde apparaten niet meer, ook niet na opnieuw installeren van de app.

Je zult dus alle Xiaomi devices eerst even moeten ontkoppelen en daarna weer toevoegen. Zoals @Rocodamelshekima al aangeeft is het verstandig om het device zelf dan toch als extra stap eerst nog even te resetten.

In principe zou resetten van het Xiaomi device automatisch al gebeuren als je hem ontkoppelt of de eerste keer tevergeefs opnieuw probeert te koppelen. Bij de vrijwel alle Xiaomi apparaten is de koppelprocedure namelijk hetzelfde als de reset procedure (afgezien van op het knopje blijven drukken bij koppelen). Maar een extra reset kan zeker geen kwaad.

Wat je dus wél altijd moet doen is het device eerst van Homey ontkoppelen. Alleen een reset van een (reeds gekoppeld) device is niet voldoende. Dus op Homey de ontkoppel procedure starten en de juiste handeling doen op het device. Daarna moet het device weer te koppelen zijn.

Schitterend dat je zo gefrustreerd raakt omdat je de werking van Zigbee als geheel zelf niet snapt en dan zo tekeer gaat op Athom / Homey.

Gelukkig zijn er hier zoveel mensen die je gratis en voor niks alsnog de juiste informatie willen geven zodat je toch weer verder kan met deze mooie ronde bol. :kissing_heart:

1 Like

Hoi allen! :wink:

Het is gelukt…
Volgorde: App verwijderen -> herstart van de Homey. Daarna app weer installeren.
Toen waren alle Xiaomi apparaten weer beschikbaar, waar onder ook mijn temp/vocht sensor!

Het koppelen lukte niet in 1 keer goed. Toen weer moeten verwijderen. Eerst bleef het Zigbee venster leeg toen ik de sensor wilde verwijderen. Tweede keer kwam er wel een tekst, en dat maakte alles duidelijk.

Nu nog een keer geïnstalleerd en werkt weer naar behoren!

Bedankt allemaal!

P.s. ik ben nog steeds heel tevreden met de Homey hoor :wink:

1 Like

Ehh, ik hoop dat je je naamgenoot bedoelt en niet mij… :innocent::stuck_out_tongue:

Ik had blijkbaar verkeerd gequote, bedoelde zeker niet jou… ennuh scheelt 1 letter :smile:

1 Like