Xiaomi Mijia Deur Raam Sensor

Ik heb de volgende sensor besteld bij Ali.
Xiaomi Mijia Deur Raam Sensor Intelligente Alarm Smart Home Systeem Wifi Afstandsbediening Werk Met Gateway Appmi Thuis
Echter krijg hem niet toegevoegd aan de Homey, niet via de optie “Homey->Zigbee” en ook niet via “Aqara & Xiaomi Zigbee” waar deze sensor wel tussen staat of lijkt tussen te staan.
Hij probeert te pairen maar ik krijg uiteindelijk de melding dat het te lang duurt, ook met de optie om iedere 2 seconden de pairknop te blijven indrukken.
Iemand een idee over de oorzaak en wat is dan de oplossing?

Kun je een link naar het specifieke product plaatsen? Je schrijft “Wifi afstandsbediening”, als dat klopt dat is het dus geen Zigbee-apparaat.

Xiaomi Mijia Deur Raam Sensor Intelligente Alarm Smart Home Systeem Wifi Afstandsbediening Werk Met Gateway Appmi Thuis|slimme afstandsbediening| - AliExpress

Denk toch dat het een WiFi apparaat is, dan, en dan gaat het niet werken met Homey. Eventueel nog met de Xiaomi Mi Home app, maar dan moet je wel de Xiaomi gateway hebben.

Ik vrees dat ik iets te gretig ben geweest, overigens is de controller in bestelling. Bedankt voor je reactie.

Verderop staat Zigbee chip, en ik kan me bijna niet voorstellen dat deze met wifi werkt want volgens mij is de batterij dan binnen een dag leeg. Ik heb zigbee Mijia deursensoren van Xiaomi die er hetzelfde uitzien, die zijn te koppelen met de Aqara app van @TedTolboom.

Met de firmware V4 kon het wel heel lastig zijn deze te pairen, ook vlak bij Homey. Met de experimentele V5 firmware ging het heel snel.

Als de sensor niet als generiek Zigbee device wordt toegevoegd dan zou ik het toch nog maar een aantal keer proberen - ik zou namelijk verwachten dat als het apparaat niet herkend wordt dat het dan wel als generiek device wordt toegevoegd (behalve als het wifi is, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Verderop wordt wifi genoemd in een plaatje met de Gateway).

Het is allemaal inderdaad niet duidelijk. Overigens zijn er genoeg WiFi-based deur sensoren te vinden op (bv) Aliexpress, zeker dat soort sensoren slapen het grootste deel van de tijd en worden alleen wakker als het contact gemaakt/gebroken wordt. Zelfs met WiFi kun je dan toch makkelijk maanden doen met een batterij.

Experimentele V5 firmware geïnstalleerd en het werkt inderdaad. Dank voor de tip.