Xiaomi Raamsensor Koppelen Lukt Niet

Hallo,

Ik heb net een Xiaomi Raamsensor verwijderd om deze weer opnieuw aan te melden voor een andere functie. Helaas krijg ik deze niet meer aangemeld. Bij het kiezen van de Raamsensor in de Xiaomi App krijg ik de instructie om 3s de knop op de raamsensor in te drukken. Normaal ziet hij deze en begint hij met aanmelden echter kan ik drukken wat ik wil maar er gebeurt niets…

Sensor ligt bij het aanmelden naast de Homey.
Homey al opnieuw opgestart en Xiaomi app opnieuw opgestart maar geen resultaat.
Homey versie 5.0.4!

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft. Alvast bedankt,

Pim Koedijk

Schermafbeelding 2021-04-06 om 19.53.08|690x386

Heb je al geprobeerd de aqara life te houden tijdens het pairen? Dus tijdens het pairen om de paar seconden op het kleine knopje drukken dat je ook gebruikt om het pairen te starten

Geen garantie maar drie routers is relatief weinig met 23 end devices

Al geprobeerd. Druk me suf maar geen enkele reactie.

De sensor werkte gewoon maar na het verwijderen kan ik deze niet meer aanmelden. Meerdere routers zou misschien beter zijn maar dat staat denk ik los van het aanmelden op de Homey.

Eerder onder fw > v5.0.0 toegevoegd of was dat er voor?

Ervoor inderdaad. Jaar geleden denk ik

Wel als je pal naast Homey de sensor probeert toe te voegen, want je wilt juist dat de sensor een router gebruikt en niet Homey direct.

Dus ik zou bijvoorbeeld de sensor bij mijn Philips Hue kunnen houden ipv de Homey?

Ja, maar dan nog geen garantie dat het gaat werken. Je netwerk is nu verre van optimaal, dat het voorheen werkte betekent niet dat het nu ook moet werken.

Of bij 1 van mijn 3 Apple Airports?

Uh nee, we hebben het over Zigbee en (dus) Zigbee routers, geen WiFi routers :stuck_out_tongue: In je screenshot zie je een paar apparaten staan die als “Router” gemarkeerd zijn (i.t.t. “End device”).

Hoe zou ik het netwerk optimaal kunnen maken? Heb ik dan een extra apparaat nodig? Heb de Philips Bridge aangeschaft om een verder bereik te krijgen voor zigbee. Zie deze alleen niet echt terug in mijn overzicht. Zou deze wel gekoppeld zijn? Zie wel mijn hue lampen.

Dus proberen bij mijn hue spots te houden en meer hue lampen aan te schaffen die zigbee hebben om het netwerk uit te breiden?

De Hue bridge gaat je niet helpen met je Zigbee netwerk, dat is (net als Homey) een Zigbee controller en bouwt dus een geheel eigen netwerk op (alle apparaten die je met die Hue bridge gekoppeld hebt gaan ook niet helpen om je Homey netwerk uit te breiden, het zijn echt twee gescheiden Zigbee netwerken).

@Dijker verwees al naar een document van Athom over hoe je een stabieler Zigbee netwerk kunt opbouwen. Daarbij moet je uitgaan van één Zigbee router per 5 Zigbee end devices. Een router is meestal een apparaat dat permanent aan de stroom hangt, dus lampen, smart switches of specifieke Zigbee repeaters. End devices zijn vrijwel altijd apparaten die op batterij werken, dus al je sensoren.

Zigbee routers communiceren onderling en bouwen zo een mesh netwerk op. End devices maken verbinding met routers (óf met de controller, dat kun je niet sturen) en hun berichten worden via het mesh netwerk uitgewisseld. Hoe meer routers, des te sterker je netwerk en hoe minder kans dat een end device een directe verbinding nodig heeft met de controller (wat in het geval van Homey een must is, want Homey kan maar een beperkte hoeveelheid apparaten direct koppelen).

Het koppelen van de sensor bij een van de Hue Spot Routers werkt ook niet. Bij alle 3de spots gegooide maar geen enkele reactie. Ik weet zeker dat de sensor goed is dat deze werkte voor ik hem heb verwijdert. Moet er een speciale andere router komen? Zo ja welke adviseren jullie?

Deze thread is verplaatst naar het Nederlandstalige deel van het forum. Als je daar problemen mee hebt, neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op.
Graag aandacht voor het plaatsen in de juiste taal/categorie.

Nee je hebt geen speciale router nodig. Heb je nog andere (niet-gekoppelde) Zigbee apparaten die je kunt proberen te koppelen? Als dat óók niet lukt dan bestaat de kans dat je een Zigbee reset moet uitvoeren, in feite helemaal overnieuw beginnen (met, helaas, ook weer het opnieuw koppelen van al je bestaande apparaten).

Heb je sowieso een Zigbee reset gedaan toen je van firmware v4 naar v5 bent overgegaan?

Ik kan nog een andere raam sensor loskoppelen en kijken of die het ook niet doet.

Ik heb geen enkele zigbee reset gedaan in de afgelopen jaren. Als ik dat die ben ik dan ook al mijn flows kwijt? Ik heb geen cloud abonnement voor homey.

Je bent je flows niet kwijt, maar ze zullen niet meer werken indien ze afhankelijk zijn van Zigbee apparaten. Je moet ze dan één voor één af om ze te repareren.

Sommige mensen hebben na de update van v4 naar v5 allerlei Zigbee problemen, die meestal na een Zigbee reset opgelost zijn. Maar het is (helaas) wel een paardenmiddel.