Xiaomi sensors en zigbee

Ik heb een aantal xiaomi deursensors welke perfect werken. Totdat ik een nieuwe installeerde die niet werkte op grote afstand van homey. En dat is zo raar want in die ruimte is een aantal zigbee apparaten. Al rondlopend met de sensor kan ik precies zien wanneer de afstand te groot wordt. Mijn hele huis hangt vol met zigbee

Heb je een specifieke vraag?

Laat ik alvast een voorschot nemen:

  • welke firmware draait je Homey?
  • heb je de sensor aan Homey toegevoegd op de locatie waar je 'm (ongeveer) wilt gaan gebruiken, of juist dicht bij Homey?
  • hoeveel Zigbee apparaten heb je in totaal, en hoeveel daarvan zijn router devices (dus devices die permanent aan de stroom hangen)?

Bedankt voor je reactie.

ver

  • versie 4. 2.0
  • Ik heb de handleiding van de Xiaomi gevolgd: dus heel dicht bij de Homey gepaired.
  • De detector zit op een deur met in de ene ruimte een Philips Hue lamp permanent 220V en in de andere ruimte een Osram plug ook 220 permanent. Beide aangestuurd met Hue en met Homey-flows.

De vraag is eigenlijk: Zigbee is toch een mesh? Ik heb iets van 20 Hue-producten tot ver van de Hue-brigde en Homey en dat werkt allemaal perfect. Maakt Xiaomi geen gebruikt van dat Hue ZIgbee netwerk?

Vooral Xiaomi sensoren werken het beste als je ze zo dicht mogelijk paired bij de locatie waar je ze wilt gebruiken. Zodra ze zijn gepaired willen ze meestal niet “overspringen” naar andere routers in het netwerk, dus in jouw geval blijft de sensor proberen direct met Homey contact te houden, en dat is (waarschijnlijk) te ver weg.

Dus ik zou aanraden de sensor weer te verwijderen uit Homey en opnieuw proberen te pairen in de buurt van waar je 'm gaat gebruiken (dan nog kun je problemen ondervinden, want Zigbee op v4 en eerder is niet geweldig, maar omdat v5 er aan zit te komen zou je ook daarop kunnen wachten als het niet lukt).

Aha, dat is wel interessant. Ik ga dat meteen proberen.
Wanneer komt V5?

Niemand die het weet :sweat_smile:

Dat dan weer niet nee.

Die had ik helemaal gemist, maar wat @Rocodamelshekima al aangeeft: de Hue bridge heeft een geheel eigen netwerk, de apparaten die in dat netwerk zitten werken niet samen met apparaten die in Homey’s netwerk zitten.

Van alles geprobeerd. Rechtstreeks via zigbee en via de app. Hetzelfde resultaat. Nu schijnt de osram slimme plug compatibel te zijn met xiaomi. Ga ik uitproberen

Gisteren!

Wanneer :wink:

ook met 5.0 geen beter resultaat. Het rare is dat ongeveer 2 jaar geleden dat allemaal wel werkte. Xiaomi is dus ook niet (meer) compatible met Osram Smart Plug ondanks berichten hierover op het net.

het werd hierboven al even genoemd, maar elke ‘hub’ (of router) maakt zijn eigen mesh-netwerk. Hue bridge bouwt dus een netwerk van lampen en apparaten. Maar Homey zelf ook, want dat is ook een router. Die 2 kunnen wel met elkaar praten voor aansturing, maar de werking van de mesh blijft gescheiden.

Die osram lamp gaat dus alleen als versterker werken voor de sensor als de Xiaomi-sensor én de lamp allebei direct aan de Homey hangen. Hetzelfde voor de Hue-lamp. Ik weet dat het bij veel mensen niet goed werkt, maar ik heb dus alle Zigbee (lampen, stekkers, sensors en afstandsbedieningen) direct aan Homey hangen en dan goed verspreid door het huis en dat werkt goed.

Een mesh is ook geen kwestie van 1 device dat het signaal kan verlengen, je wil het liefst bouwen aan een soort ‘spinnenweb’ door je hele huis, dat elk apparaat meerdere routes kan hebben om het signaal door te geven. Dan heb je de grootste kans op succes.

In Zigbee-terminologie is een “router” iets anders. Een ander woord voor een hub is een “controller”, en die maken ieder hun eigen netwerk. In dat netwerk zitten vervolgens routers en/of end devices.

En toch blijf ik het een beetje vreemd vinden. Zigbee is een communicatie-protocol wat overal gelijk zou moeten zijn. Dat ieder merk zijn specifieke commando’s erover stuurt die onderling niet compatibel zijn is logisch. Ik gebruik Homey voor Hue, Zigbee, Zwave en KaKu (geen mesh). Omdat er berichten rondgaan dat Osram compatible zou zijn met Xiaomi, heb ik een Osram-plug direct via Zigbee gekoppeld en een Xiamo-deurschakelaar ook. Werkte toch niet. Ik vind dat toch raar omdat dat tegen het idee van een enkele mesh (spinnenweb) ingaat.