Z wave apparaten verdwenen

Ben vandaag bezig geweest een nieuwe fibaro switch te installeren in mijn homey omgeving. Ging goed, totdat ik hem monteerde in de definitieve aansluitdoos. toen kon ik hem niet meer schakelen. Van alles geprobeerd en uiteindelijk ervoor gekozen homey opnieuw op te starten. Na opstart ben ik alle z wave apparaten kwijt, krijg ze met geen mogelijkheid terug. lijkt op reset z wave netwerk. Iemand een suggestie hoe ik dit moet aanpakken. Heb een stuk of 10 fibaro switches ingebouwd zitten, moeilijk bereikbaar etc.
Hoop niet dat ik alles moet uitbouwen om opnieuw te installeren.

Verplaatst naar Nederlands.

Als blijkt dat je alles opnieuw moet koppelen, dan kan je misschien beter je Homey een keer via een powerbank (met een 2A uitgang) aansluiten zodat je met je Homey naar je schakelaars toe kan gaan en uitbouwen wellicht niet nodig is…

Doe eens een PtP (Pull the Plug (stroom eraf voor 12 minuten))… Heb ik nl ook al eens gehad na een reboot. Schrok me kapot. Bleek na een PtP opgelost te zijn, alle appraten gewoon aanwezig én werkend.

Hoe voer ik precies zo’n PtP uit?

Stekker eruit, poosje eruit laten (volgens mij zo’n 20 minuten) en weer terugdoen.
De exacte tijd weet ik niet, maar 20 minuten zou voldoende moeten zijn.

Heb het apparaat ruim 30 minuten van de stroom gehad, stekker er helemaal uit. Maar helaas, geen verbetering. Alle apparaten blijven verdwenen.
Heb de eerste switch inmiddels uitgebouwd, maar krijg hem met geen mogelijkheid opnieuw aangemeld. Wordt er inmiddels behoorlijk moedeloos van. Hoe krijg ik ze opnieuw aangemeld? Heb gelezen dat je ze ook nog moet verwijderen, heb ik ook geprobeerd, maar wordt door de homey app niet geaccepteerd. Ben een beetje door mijn mogelijkheden heen en hoop dat er iemand is die mij een goede tip kan geven.

Je kunt nog naar de fabrieksinstellingen gaan, helpt regelmatig voor dit soort problemen. Homey op de kop en laten aftellen tot nul:

Verlies ik al mijn gegevens als Homey in recovery gaat?

Nee, je verliest niet ineens gegevens. Wanneer je de recovery van Homey opent kun je kiezen om je gegevens te verwijderen of te bewaren. Alleen wanneer je hier voor verwijderen kiest worden je gegevens van Homey verwijderd.

Nou heb inmiddels alles geprobeerd, en heb er voor gekozen alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Heb fibaro en klik aan software opnieuw gedownload, voor de zekerheid z wave netwerk ook teruggezet naar fabrieksinstellingen.
3 klik aan schakelaars kon ik probleemloos weer toevoegen. de fibaro switches echter met geen mogelijkheid, wat ik ook probeer. Ze eerst verwijderen lukt ook niet. Wie kan mij helpen? Wat doe ik niet goed of wat zie ik over het hoofd?

Heb je de fibaro’s eerst gereset conform hun handleiding? Aangezien ze niet correct van de controller zijn verwijderd is dat geen overbodige luxe. Het kan zijn dat ze denken nog steeds met een controller verbonden te zijn. Met KaKu heb je dat probleem niet.
Heb je geen ander merk Z-wave apparaat om te koppelen zodat je kan zien of het wel of niet de Z-wave zelf is?

Heb helaas geen ander z wave apparaat om het netwerk te testen. Als ik in de handleiding van fibaro kijk wordt er niets gezegd over de activatie, alleen maar over activatie. als ik in de homey app naar instellingen ga en daarna naar z wave, dan apparaat verwijderen, wordt er gemeld de switch in leer modus te zetten, wat leer modus is wordt nergens vermeld, ik heb aangenomen 3 x b knop indrukken of 3 x puls over L en S1. Is mijn veronderstelling en aanpak juist, of is er nog een andere manier om apparaten hard van het netwerk te verwijderen?

Heb gekozen voor methode 2; hou de b knop 3 seconden ingedrukt terwijl switch aangesloten is. Daarna aanmeld procedure gevolgd, helaas wordt switch nog steeds niet gezien.
Moet switch volledig uitgebouwd worden en alleen aan de 220 of kan ik de reset actie doen vanuit inbouwspot met aansluiting op IN en Q poort?

1 Like

Ehm, just 2 b sure: Heb je de Homey wel vlak bij de schakelaar geplaatst? Op een afstand van meer dan een halve meter kun je er van uitgaan dat pairen niet gaat lukken…

Jazeker, met een lang verlengsnoer boven op de switch geplaatst. Vraag blijft volgens mij; hoe verwijder / reset ik de switch zodanig dat ik hem weer kan aanmelden.

Ok, dan is dat niet de reden. Als het goed is staat in de Fibaro handleiding hoe je een device moet resetten buiten een controller om.

Al geprobeerd volgens “method B” uit jouw screenshot? Stroom van de module af => stroom er weer op en vervolgens knop B 3 seconden ingedrukt houden…

Uiteraard op meerdere switches geprobeerd, zonder resultaat.
Heb de 2 het best bereikbare switches uitgebouwd, aan snoertje met stekker gehangen, stekker in stopcontact, vlak bij homey device, B ruim 3 sec ingedrukt, daarna switch geprobeerd volgens reguliere aanmeld proces weer te koppelen, maar dat lukt met geen mogelijkheid. Heb inmiddels sterk het gevoel dat het resetten / afmelden het probleem is.

Die reset methode is een van Fibaro en staat los van de gebruikte controller. Dan zou het probleem wel nog in Homey kunnen zitten.
Aangezien je Homey ook al een complete reset hebt gedaan lijkt me de beste optie om met support@athom.com conact op te nemen. Of al je Fibaro switches zijn allemaal niet goed en resetten niet meer (het kan wel maar klinkt niet logisch).

Ben door Athom goed geholpen, heb er een aantal switches heengebracht en zij hebben de oplossing gevonden, en die is in dit forum nog niet aan de orde geweest, namelijk de switch uitbouwen, reset knop indrukken, ingedrukt houden en de stroom erop, dan loslaten, stroom eraf voor een seconde, daarna is aanmelden geen probleem meer.

Heb echter nog een nieuwe uitdaging en dat is de werking van mijn bewegingsmelders, heb aan elke bewegingsmelder van het merk Klemko een fibaro switch gekoppeld, de schakeldraad van de melder zit op poort S1 van de switch, tot aan het moment van de storing heeft dit prima gewerkt, switches uitgebouwd, gereset teruggeplaatst en aangemeld, maar werken ho maar. Wie heeft hier een suggestie, wat zie ik over het hoofd?
In de bijlage de handleiding van de melders