Zigbee netwerk niet stabiel

Ben benieuwd hoe het zich blijft houden de komende tijd :slight_smile:

Hier ook alle Motion sensoren verwijderd en opnieuw toegevoegd.
Ben idd ook benieuwd hoe stabiel het nu blijft en mijn partner des te meer. Die begint het proeftuin gebeuren langzaam te irriteren.

Mijn ervaring met zigbee (na rebuild een maand of 10 terug) is dat het redelijk stabiel is. Soms valt er een sensor uit die je dan handmatig moet toevoegen om hem weer in het netwerk te hangen. Ik heb een zigbee antenne op de Homey gedaan wat volgens mij wel voor meer stabiliteit zorgt.

Wat ik wel merk is dat op sommige tijden de sensoren niet of minder goed werken. Savonds begin van de avond zijn ze bijvoorbeeld niet 100% responsive. Maar snachts en sochtends vroeg (1 sensor schakelt het alarm uit als je beneden komt) werkt het 100%… ik kan er mijn vinger nog niet op leggen maar het is allemaal een stuk stabieler dan toen ik Homey net had (jaar of anderhalf terug).

Ik heb zo’n 40 devices (routers en devices)

@TedTolboom, weet jij hier meer van? Verder op in deze thread geeft mijn naamgenoot aan dat het echt een verschil lijkt te maken. Ik heb ook nog steeds problemen en ben benieuwd of ‘Mr. Xiaomi’ hier meer over kan vertellen :slight_smile:

Alles wat ik van Zigbee heb is va Ikea en hier word er helemaal geen mesh netwerk opgebouwd. Ik zie dat bij jou ook alle ikea aparatuur direct verbonden zijn.
Ik heb zelfs een repeater en ook dat helpt niet

Dat zie ik maar wat is je punt??? :smile:

Maar al jou Zigbee apparaten zijn ‘routers’. Kan het kloppen dat een router geen mesh maakt met een andere ‘router’?

Nou, dat er dus geen mesh netwerk word opgebouwd zoals ik dat wel zie bij mij z-wave nodes

Het zijn allemaal lampen. Als die niet kunnen verbinden met een andere router, waarom verkoopt ikea dan repeaters.?
Dat is namelijk ook een router

De lampen achter in de tuin reageren soms niet. Ik zou verwachten dat die signaal moeten krijgen van een andere lamp

Weer een update voor de Homey maar weer geen zigbee update !!!

Homey v2.3.0

  • [Core] Added French translations. Vive la France! :fr:
  • [Presence] Added Flow cards for ‘First person came home’, ‘Last person left home’, ‘First person woke up’, ‘Last person went to sleep’
  • [Notifications] Push messages to Homey owners are now sent by default for update and system notifications
  • [Core] Various bug fixes and improvements

Ik denk dat het Zigbee dingetje ergens op de agenda staat, misschien wel hoog op de agenda maar zal een complexere ontwikkeling zijn dan deze update. Het apparaat moet ook doorontwikkeld worden en dat is maar goed ook.

3 dagen geleden al mijn Aqara motion sensoren verwijdert en opnieuw toegevoegd maar helaas nu alweer uitval van verschillende. Ook worden de logboeken niet constant bijgehouden.

Ik woon in een apartement, dus alles op 1 oppervlakte met verschillende routers aanwezig maar geen mesh meer te bekennen.
Na een PTP actie komen er wel weer bepaalde apparaten in een mesh terecht maar verschillende sensoren dus niet.
Ik kan geen flow maken dat de Homey zich iedere nacht om 05:00 herstart, zou dat een tijdelijke oplossing/mogelijkheid kunnen zijn?

Bedoel je dat op mij? Nee, niet ieder ‘end device’ hoeft via een router te lopen maar wel dat deze verbonden is.

Helaas blijft het Zigbee geheel onbetrouwbaar. De Aqara motion sensoren reageren onregelmatig meer niet dan wel, terwijl er wel connectie met de Homey is. De Ikea Tradfri stekkers reageren niet en de deurknop idem. Een herstart van Homey iedere nacht heeft geen effect.
Ik zal mijn Zigbee netwerk maar eens resetten en alles opnieuw gaan toevoegen maar vrolijk word ik er niet van.

Even voor mij ptp actie?

Dat heb ik ook al 4 x gedaan het probleem zit in de bol het zigbee gedeelte en de software is niet goed .
Ik heb zelf ook alles van Xiaomi meer als 100 stuks maar ben nu over gestapt op de gateway van Xiaomi.
Ik heb daar nu 65 Xiaomi dingen op draaien zonder problemen.
Alles reageert veel sneller dan bij de Homey en GEEN uitval, bij de Homey had ik dat elke dag.

Ik heb de gateway gekocht om te testen of het aan de GOEDKOPE Xioami sensors lag .
Maar daar is niks mis mee zijn perfect.

Hebben een ptp actie of een herstart van Homey niet hetzelfde effect?

Daarnaast heb ik een domoticasysteem om het geheel te automatiseren en niet om iedere dag handmatig stekkers eruit te gaan trekken.

1 Like

Nope. PtP zorgt ervoor dat de hardware een minuut of 10/15 geheel stroomloos is en dus ook alle condensatoren e.d. hun opgeslagen spanning kwijtraken. Met een restart loopt er altijd nog stroom door de componenten en is het dus niet helemaal een clean start.

Maar het probleem met Zigbee zit hem toch in de software en dat los je toch op met een herstart?
Of is er ook een probleem met de hardware omdat deze eerst geheel stroomloos moet worden?

1 Like

Dan doe je het gewoon niet, ook goed. Wordt er echt moe van dat mensen eerst vragen naar de bekende weg, vervolgens netjes een antwoord krijgen en dat dan in twijfel gaan trekken. Blijf maar gewoon rebooten, succes.

2 Likes

Klopt het zit in de software , is al meer dan een half jaar bekent zigbee krijg je nu nooit goed met de Homey zolang er geen andere firmware komt.
Alles wat je probeert is gewoon zinloos en zonde van je tijd .