Zigbee netwerk uitbreiden/verbeteren

Goedemiddag,

Ik wil mijn Zigbee netwerk wat gaan verbeteren aangezien veel batterij gevoede sensoren regelmatig lang niet reageren of vertraging hebben boven. Ik heb wel wat E14 lampen, maar die staan nog op mijn normale schakeling waardoor ze geen stroom hebben als ze uit staan. In andere posts heb ik gelezen over de IKEA range extender. Dit lijkt me de simpelste variant om de dekking te verbeteren! Dan zou ik er 3 aanschaffen en 2 op de 1ste plaatsen en 1 op zolder om zo (hopelijk) voldoende dekking te hebben.

Een andere optie zou zijn om achter de schakelaars Aqara relais te plaatsen. Maar dan zit ik (volgens mij) nog steeds met het probleem als ik de gewone schakelaar gebruik dat het stroom dan onderbroken is en het nog steeds geen goede router is! Ik wil namelijk wel gewoon dat alle schakelaars in huis normaal blijven werken.

Wat zijn jullie gedachte hierover of hebben jullie nog andere tips/tricks? Het gaat boven om allemaal Aqara sensoren (raamsensoren, temperatuur, beweging, shock). Ik hoor het graag!

Die relay heeft permanent stroom en dus is wel degelijk een goede extender. Persoonlijk zou ik die smart lampen dan wel vervangen door domme lampen. Het lijkt mij niet ideaal voor devices om constant andere routes te krijgen omdat nodes uit en aan gaan. Met de relay blijven de knoppen ook gewoon functioneren. De Ikea devices werken overigens prima, heb er ook verschillende.

Let wel op dat aqara devices niet bekend staan om hun goede route discovery. Als je dus routers hebt toegevoegd is het te adviseren om de end devices (sensors) opnieuw te koppelen.

@Martijn_Hoogenbosch bedankt voor je reactie! De lampen gaan er dan uit en die gaan dan op een andere plek of gaan als ‘domme’ lampen fungeren.

De IKEA devices denk ik dat ik die sowieso ga aanschaffen dan om dekking te verbeteren en verder ga ik dan even achter alle schakelaars kijken waar een blauwe draad beschikbaar is aangezien alleen Fibaro zonder blauwe draad aangesloten kan worden.

De devices opnieuw koppelen is geen probleem. Over het algemeen zijn het allemaal ‘algemene’ meldingen (er staat nog een raam open, de temperatuur is boven de … graden).

De flows verdwijnen niet he, geven alleen een foutmelding. Je kunt dus eenvoudig alles verwijderen en weer koppelen. Niet zo’n groot probleem.

Daarom! Dan is het even kijken aan welke flows alle Zigbee sensoren vast zitten en dat even noteren. Komt goed en ga ik in mijn vakantie even kijken of er toevallig blauwe draden achter de schakelaars zitten (ik heb er een hard hoofd in, maar goed).

Bedankt voor je tips/advies!

In schakelaars normaal niet, stopcontacten natuurlijk wel, maar ja moeten er wel zijn dan.

Dat is waar… weet jij toevallig ook hoe het zit als je een sensor paired naast je Homey en hem daarna op zolder plaatst… moet je dan nog wat extra handeling doen voor goede routing?

Pairen op plek van bestemming, heb ik in ieder geval beste ervaring mee. Wel voldoende routers plaatsen.

Ik heb gemerkt dat dit in V5 dat niet zoveel meer uitmaakt.

In v5 is de rerouting van Aqara beter? Nog niet eerder gehoord maar zou heel goed kunnen.

Zigbee-apparaten zijn zelf verantwoordelijk voor routering. Op deCONZ blijven de meeste Aqara devices gewoon lekker aan hun “eerste” router hangen, en ik vermoed dat dat bij Homey ook in v5 niet veel anders zal zijn.

Dat was mijn vermoeden ook, maar misschien was het veranderd. Mijn ervaring is met 1.5 t/m 4.2 en deconz…

Dank je! Dan ga ik eerst wat routers aanschaffen en proberen op de plek van bestemming te pairen!

Dat is niet mijn ervaring en ik denk (weet bijna wel zeker) dat v5 een verbetering geeft in het maken en wisselen van het mesh netwerk.
Ik heb een zooi Aqara deur sensors en die heb ik allemaal aan de eettafel op de begane grond gekoppeld heb (toen draaide ik al v5). Daarna 2 stuks naar zolder zonder problemen.

Als ik naar het netwerk kijk gingen die sensors gelijk via de ikea lampen van de overloop op de 2e etage.

Dit was ondenkbaar in v4 en lager.
Ik heb een keer een ika lamp gewissled van de overloop naar de tuin en je kon alles opnieuw pairen. Zelfs na een aantal dagen ging hij het niet doen

Ook als ik nu een router device weghaal dan is er niets aan de hand. met < v4 dan deed gelijk alles wat via die router liep het niet meer en moest ik heel lang wachten maar meestal moest ik de boel opnieuw pairen.

Met v5 zie ik bij devolper een nieuw route ontstaan en blijft alles gewoon werken.

De lampen in de tuin (ikea) moest ik af en toe zelfs opnieuw pairen zonder dat er iets veranderde in mijn netwerk. Sinds v5 nooit meer voorgekomen.
Het was zo erg dat ik geen zigbee apparaten meer durfde aan te schaffen

Ik draai nu een aantal maanden v5 (vanaf de eerste RC) en ik ben heel gelukkig geworden wat betreft de zigbee appraten. Geen 1x meer een fail gehad in het aansturen

Dus ik denk dat v5 wel degelijk is doet of anders omgaat met het aansturen via het mesh netwerk

1 Like

Ja, dat klopt zeker wel. Wat ik ervan heb begrepen is dat Homey pas in v5 een echt Zigbee mesh netwerk opbouwt, daarvoor was het (dus) geen echt mesh. Zigbee kent meerdere network topologies waarvan mesh er één is, een andere is ‘cluster tree’ waarbij de routers alleen met de controller praten en niet onderling. Als er dan één router wegvalt, valt gewoon een deel van je netwerk weg.

Specifiek over Aqara devices: in mijn geval blijven die routers gebruiken die niet het meest ideaal zijn. Maar ik kan me voorstellen dat als ze de verbinding volledig kwijt raken ze wel op zoek gaan naar andere routers. In combinatie met een écht mesh geeft dat wel een (veel) beter netwerk, want dan kun je ook routers hebben die zelf aan de rand van het netwerk zitten, maar via andere routers dichterbij de controller toch een goede verbinding hebben.

1 Like

Wat ik gedaan heb is gewoon achter een aantal stopcontacten een slimme schakelaar gezet. Zo zie je geen plug (wat ik persoonlijk minder mooi vind) en bouw je toch meteen een sterke basis voor je netwerk. In mij geval Z-Wave omdat al mijn wandschakelaars Z-Wave zijn.

1 Like

Hi dank voor alle ervaringen, welke tool (windows based?) gebruiken jullie om de routes en connecties te bekijken van homey devices?

Wat zijn overigens goede / de betere wandschakelaars voor zigbee?

Groeten en dank

Dennis

Denk niet dat daar een externe tool voor is. Immers moet je onderdeel van het netwerk zijn om dat inzicht te hebben. Dus verwacht dat je overgeleverd bent aan de route info van developer site. Bij deconz zie je duidelijk meer maar is weer een extern systeem.

developer.athom.com/tools/zigbee