Zigbee routers kloppen niet

Ik worstel al een tijdje met mijn zigbee netwerk, de routers van end devices naar de homey kloppen voor geen meter. De route die wordt gelopen is niet logisch.

Ik heb 10 INNR 120 smart plugs in het huis en in de tuin, eigenlijk wel overal in het huis verspreid zodat ze als router dienen alleen willen ze dat niet echt doen.
Daarbij heb ik ook een hoop end devices, zie ook bijgevoegde screenshot.

Ik heb al de Homey naar het midden van het huis/tuin verplaatst en dat verbeterd wel een beetje maar niet helemaal.

Het lijkt wel alsof de routes totaal niet logisch lopen want bijvoorbeeld apparaat 24 zit effectief één meter van de homey vanaf (muurtje er tussen) maar toch loopt die via apparaat 13 die aan de voorkant van het huis staat. Een kleine 10 meter.

Ander voorbeeld is apparaat 23 die achter in de tuin staat, ongeveer 15 meter.
Daar tussen zitten 2 routers, 20 en 22 maar toch pakt die deze niet als tussen station.

En de laatste is apparaat 3 die boven op zolder ligt.
Die gaat via de homey eerst naar de diepvries in de garage en vervolgens naar zolder??

Iemand ideeën?
Heb de homey al 30 minuten uitgezet en weer aangezet maar dat mag niet baten.
Vervolgens dus de homey verplaatst, verbeterd het wel een beetje maar ook weer niet.

Staat nergens maar zou je wel verwachten want zigbee en zwave zijn mesh protocollen.
Ik wacht die rewrite wel af, heb er al meer over gelezen.

Homey heeft (praktisch) niks te zeggen over hoe een mesh opgebouwd wordt, dat doen de apparaten zelfstandig. Dus die rewrite gaat daar verder weinig aan veranderen.

Overigens, apparaat 24 moet waarschijnlijk wel via een router device meshen, en niet direct met Homey, omdat je aardig wat apparaten hebt die al direct met Homey verbonden zijn. En daar zit een limiet van rond de 20 apparaten op. Dat is overigens ook iets wat de rewrite niet (substantieel) op gaat lossen.