Homey Community Forum

Zigbee, Xiami en Homey v5: problemen, sommige apparaten werken wel andere niet

Sinds Homey versie 5 heb ik veel problemen met de Xiaomi Zigbee devices. Deur sensors die niets meer registreren, beweging sensoren die niets registreren. Terwijl anderen het wel doen.
Ik kan helaas niets opzoeken in de Zigbee pagina van de developer portal van mijn Homey, want “Homey offline” terwijl de rest gewoon werkt, inclusief de Flow editor.
De devices die het niet doen staan overigens gewoon in de lijst met devices zonder foutmeldingen.

Wat is handig om te doen? Homey is al eens herstart.
En ik heb best al wat battery-Zigbee apparaten. Moet er ook een powered Zigbee apparaat bij om het mesh netwerk te versterken? En hoe pak ik dat aan?

1 Like

Hoeveel batterij (end devices) gevoede zigbee apperaten heb je in gebruik met homey? En hoeveel vast gevoede (routers) ?

Ik heb nu 16 batterij gevoede apparaten in het netwerk, geen andere. Alleen de Homey dus.
Daarnaast loopt er nog een Hue netwerk via de Hue Bridge.

Lees deze even, je zou dus minimaal 3 routers moeten hebben volgens advies.

Dan ga je al mis met de basis, dus mijn advies om te zorgen dat die in orde is. Anders kun/ga je problemen krijgen die je al in het begin had kunnen voor komen.

Zorg eerst dat je een goede mesh dekiing hebt in je gehele huis. Mooi stukje van Athom waarna dhr Dijker je verwijst, echter mijn advies om in minimaal elke ruimte van je woning 1 router te hebben.

Ik dacht dat je tot 20 devices nog wel redelijk kon volhouden. Althans dat las ik ergens op het forum.
En wat kan goed dienst doet als router? Liefst goedkoop. En handig naast een bestaand Hue systeem.
Is bijvoorbeeld een Philips Hue stekker ding te pairen met Homey (ipv Hue Bridge) als router?

Jazeker die kun je met de Hue Zigbee app rechtstreeks aan homey koppelen.

Maar zijn veel meer apperaten bijv de ikea signaal versterker, zigbee plugs, zigbee inbouw schakelaars enz.

En de Hue Zigbee app werkt naast de Hue Bridge app? Want mijn Hue systeem moet blijven zoals het nu is, via de Hue Bridge.

Ja, je kunt ze bijde gebruiken, echter je kunt je apparatuur niet zowel rechtstreeks aan homey hangen als aan de Hue bridge.

Zowel Homey als de Hue bridge maken allebij seperaat zigbee netwerk.

1 Like

Het gaat ook om afstanden, en die zijn weer erg afhankelijk hoe je huis in elkaar zit, muren, glas, een kast…allles heeft invloed op het bereik.

Je leest vaak van (noem maar wat) bereik van 20 of 30 meter, dit is puur theoretisch (open veld, geen obstakels)

Zelfs andere onzichtbare signalen, kunnen invloed hebben. Wifi en zigbee hebben op bepaalde kanalen overlapping. google er maar eens op.

Teveel variabelen, daarom begin bij de basis, en als die goed is ga verder.

1 Like

Dan ga ik eerst die Hue plugs eens via Homey/Hue koppelen (aan zo’n Ikea ding kom ik niet snel want corona). Het huis is vrij compact, dus 20 meter haal ik niet. Maar wel beton/muren natuurlijk, wat overigens met 13 devices onder v4 prima ging! Het ging mis met v5 en nu 3 devices erbij.

Moet ik dan nog iets doen? Om het netwerk opnieuw op te laten bouwen bijvoorbeeld? Of om de devices die het nu niet doen te fixen?

ikea signaal versterker, zigbee plugs, zigbee inbouw schakelaars

Ook Zigbee peertjes (lampen zelf)?

Wat je je moet realiseren is dat alle apparaten die je aan je hue bridge gekoppeld hebt niet helpen om de rechtstreeks aan Homey gekoppelde Zigbee devices te ondersteunen in je mesh - die hebben namelijk zoals al aangegeven hun eigen mesh. Dus naast extra routers kopen kun je je dus ook afvragen of je toch niet een of meer netstroom apparaten van je Hue bridge rechtstreeks aan Homey wilt koppelen. En als je dus extra routers koopt, dan niet verbinden met de Hue bridge maar met Homey.

Jup, die werken ook als router, zolang ze rechtstreeks aan homey gekoppeld zijn. Ik zou eerst een aantal routers toevoegen en kijken hoe alles werkt. Opnieuw toevoegen kan altijd nog.

Ik zou gelijk beginnen met minimaal een stuk of 4 battery devices te verwijderen voor je de nieuwe routers wil toevoegen. Het aantal 15 max is niet hard maar afhankelijk van je devices.
Zie ook support

Note: in the case you have paired 15 end-devices to Homey first, all the Zigbee slots in Homey are filled. To extend your Zigbee network, first remove one or more end-devices, add one or more routers, and then start expanding.

Ik merk dat de informatie over Zigbee nogal uit een loopt, zeker met dit soort dingen. Overal lijkt wat anders te staan.

Ik heb dus twee routers toegevoegd zonder eerst devices te verwijderen (want ja, dan moeten ook alle Flows aangepast worden). Sowieso één bewegingssensor reageert niet.
Is (ipv devices verwijderen) het opnieuw laten opbouwen van het netwerk een optie? Ik zag dat ergens staan…

Ondertussen hebben slechts twee apparaten een nieuwe route gevonden: homey - plug - device.
Schermafbeelding 2021-03-16 om 09.58.03

Hoe zorg ik er voor dat de rest die route ook gaat vinden?

Heb je Homey al opnieuw opgestart nadat je de nieuwe routers hebt toegevoegd? En minimaal 10 minuten van de stroom af gehad?

Gisteren heb ik de firmware versie 5.0.2 geinstalleerd op Homey en na het opstarten waren er 16 apparaten die verbinding maakten met een plug uit China, de plug die 3 meter dichterbij zit slaan ze over.
Vandaag weer de route bekeken en nu zijn er nog maar 11 die lopen via de chinese plug. de overige 5 hebben weer wat anders gevonden.
En dit blijft bij mij eigenlijk regelmatig wisselen. Maar alles blijft tot nu toe wel werken.
7 routers en 20 end devices.
Een router die op 1,5 meter van Homey staat word door geen enkel apparaat gebruikt in de route.

1 Like

Ja, Homey (en voor de zekerheid de Zigbee apps) zijn opnieuw opgestart.
De routing ziet er in totaal. u zo uit:

De vraagtekens stonden er voor de plaatsing van 2 routers ook al. Nummer 18 is een router. Nummer 17 ook maar daar verbind geen enkel apparaat mee.

Onder de streep doen de meeste apparaten (ook met een ?) het gewoon. Behalve nog steeds enkele bewegingssensoren, die zijn onbetrouwbaar.

Als apparaten met een vraagteken het gewoon doen vraag ik me af of de rest van de routing tabel wel zo betrouwbaar is.

Ik begrijp dus dat overal een router of coordinator nummer zou moeten staan? Klinkt vrij logisch overigens. Dat is alleen nooit zo geweest.