Zone status weer geven op dashboard

Ik gebruik een tablet als dashboard met daarop homeydash.

Nu zoek ik een methode dat je kan zien of een bepaalde zone actief is of niet.
Ik kan sensoren (oa bewegings melders) zien en deze worden rood als ze actief zijn, dit is exact wat ik zoek maar dan voor zones.

Iemand een idee of dit kan en hoe?

Ja dat kan. Maak een aan en zet hier je bewegings sensoren in per zone
Op deze manier kun je zien per zone of deze actief is.

nee zo werkt dat niet, heb het inmiddels wel werkend.

Als iemand het wil:

  • maak een virtueel apparaat aan via de app virtual devices, kies als type sensor (bewegings melder)
  • maak een flow aan: als zone X active set virtual device op true en andersom

Wat er nu gebeurd is als de zone actief of inactief wordt wordt de virtuele motion sensor ook actief of inactief, deze virtual motion sensor voeg je dan toe aan je dashboard en nu heb je een melding als de zone actief of niet actief is, werkt perfect.

Dus ipv 10 sensoren (div bewegings melders en deur contacten) op mijn dashbord voor alle devices op de beneden verdieping is er nu nog maar 1, als er ook maar 1 actief is dan wordt deze rood, is de gehele zone inactief gaat die weer uit. Zo heb ik dit ook voor boven gedaan en voor buiten. Dus nu 3 zone icons op mijn dashbord waar je direct kunt zien of deze zone actief is of niet.

2 Likes

Het kan dus op meerdere manieren. Ik heb het werkend middels een < groep >

2 Likes

Jammer hoe dat weer gaat. Meteen tegen iemand die een ideetje/oplossing heeft, zeggen dat dat niet werkt, zonder even te informeren hoe dat dan in elkaar steekt als je het gewoon nog niet snapt. #doeslief

1 Like

Het voordeel van de oplossing met de group app is dat je geen aanvullende flows nodig hebt. Verder kun je ook willekeurige sensoren groeperen, dus b.v. alle ramen, alle buitendeuren, enz. Of je kunt besluiten bepaalde dingen uit te sluiten.

Nadeel is je moet er wel aan denken nieuwe apparaten aan groepen toe te voegen, bij een zone gaat dat dan weer vanzelf.

Mss een leuk idee om een topic waar al een half jaar niet op gereageerd is en opgelost lijkt te zijn te sluiten.