Zonnecherm tips

Nu het weer mooi weer wordt, is het tijd om te beginnen om de lastigste configuratie: het zonnescherm.

Ik wil eigenlijk zo min mogelijk flows en met zo min mogelijk apps. Ik heb nu OpenWeatherMap als weer app, misschien zijn er betere maar dat is deel van de hulp vraag.

Wat ik hoopte te bewerkstelligen was een Boolean variabele (zonnescherm omlaag ja/nee), en daar mijn acties op definieren.

  • Als zonnescherm omlaag ‘ja’ is en de kans op regen is 50% of het waait harder dan windkracht 4 (?), doe dan zonnscherm omhoog en zet variabele op ‘nee’
  • Als zonnescherm omlaag ‘nee’ is en het is warmer dan 20 graden, bewolking is 20% en de windkracht is lager dan 4 (?), doe dan zonnescherm omlaag en zet de variabele op ‘ja’.

Zoiets, maar dat gaat al manco, want je kan geen flow triggeren op een Boolean. Zijn er mensen die zoiets hebben? Vond wel deze, maar dat zet me maar deels in de juiste richting.

Verplaatst naar Nederlands

Hoi Raytestrak,

Ik zie dat je mijn voorbeeld hebt gevonden.
Eigenlijk gebruik ik maar 2 apps voor mijn zonnescherm:
-Dark Sky Weather van Jeroen Somhorst , deze haalt het weer op elke 2 min.
-Buienalarm van Marcel Timmermans, gebaseerd op buienradar maar vind buienalarm iets betrouwbaarder.

Hiervoor had ik ook openweathermap , maar ik kwam er achter dat de data maar elk kwartier ofzo werd bijgewerkt. Als het ineens harder gaat waaien wil ik natuurlijk mijn zonnescherm zo snel mogelijk weer naar binnenhalen.
Bij Dark Sky weather kan ik schakelen op de logische waardes die staan in de link van je post.
Wel heb ik de wind aangepast, aangezien deze eerst stond in m/s en later is aangepast naar km/h.
Deze staat nu bij mij op 25 km/h (kom je tot een windracht 4 , https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/windschaal-van-beaufort).
Ik kijk dan naar de Windvlagen i.p.v. de normale windsnelheid.

Maar de flow werkt, want vanochtend is netjes het zonnescherm omlaag gegaan.

Voor je eerste vraag zou ik toch een aparte flow voor wind en regen maken.
Anders blijft de flow steeds draaien als Zonnescherm omlaag op ja staat en wordt deze door Homey uitgeschakeld.
Met 2 flows voer die namelijk alleen maar de flow uit als de wind snelheid of regenverwachting veranderd.

Voor je 2e vraag zou je kunnen schakelen op temperatuur.
Dus als het buiten 20 graden is EN de bewolking is minder dan 20% doe dan het zonnescherm omlaag en zet de variabele op Ja.

De reden dat ik het op tijd heb gemaakt is dat je in de zomer de warmte buiten wil houden.
Daarom kijk ik om 10 uur s’ochtends al of het o.a. warmer wordt die dag dan 19 graden en doe ik alvast het zonnescherm omlaag.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt , anders wil ik altijd wel even meedenken in je idee :wink:

2 Likes

Dank je voor het uitgebreide antwoord, ik ga er mee stoeien!

edit: ik heb het idee van die Boolean maar laten varen, aangezien ik toch a) meer dan 2 flows ga maken (naar aanleiding van je tips) en b) als ik het scherm een keer met de hand bedien, dan klopt er niets meer van die variabele.

Heb hem voor nu even simpel gehouden, dus vooralsnog drie flows:

scherm 's ochtends omlaag bij voorspelling warme dag
scherm omhoog bij regen in 15 minuten
scherm omhoog bij windstoten hoger dan 25 km/h

Eerst maar even kijken hoe dat werkt, kan ik later nog toevoegingen gaan doen mbt bewolking. Je hebt gelijk inderdaad, je doet het om warmte buiten te houden. We hebben serre met een dak van melk ‘glas’, dat wordt een sauna zomers, vandaar dat er een zonnescherm boven zit.

1 Like

Ik heb een aparte knop van klikaanklikuit rechtstreeks aan de ASUN gekoppeld.
Deze knop heb ik ook toegevoegd aan Homey.
In Homey zeg ik dan als ik de knop bedien dan gaat de variabele “Zonnescherm knop” op JA.

Bij de flows voor regen en wind kijk ik dus ook of het zonnescherm met de knop is bediend.

Aan het einde van de dag als de zon ondergaat haalt die het zonnescherm automatisch weer naar binnen, daarbij kijk ik of deze naar beneden is of dat de knop dus gebruikt is.

Ik heb meerdere flows gemaakt voor het zonnescherm. Deze bedienen we met een kaku afstandbediening.naar beneden of naar boven. Homey zit er tussen en bepaalt de voorwaarden. Deze condities zijn persoonlijk. Voor ons met een groot gezin wel belangrijk om homey perfect de controle te laten houden. Meerdere flows en veel tijd aanbesteed inmiddels en werkt goed allemaal
Ik heb hiervoor voornamelijk de status tags gebruikt.

Wind en tempratuur (eigen weerstation is het beste)
Licht hoeveelheid in lux in de woonkamer (fibaro)
Tijd instellingen zon op of onder.
En zandlopers om er zeker van te zijn dat de status van het scherm altijd correct is. Omhoog - stil - omlaag

Bij lage temperaturen onder de 7 graden is het scherm altijd uitgeschakeld i.v.m. kans op sneeuw val.

Bij meer dan 100lux binnen (zon schijnt naar binnen) gaat ie naar beneden.
Of iemand drukt op de knop.

Bij regen of harde wind krijg ik eerst een melding via mail op mijn mobiel wat ik zelf wens vb lekker onder het scherm blijven zitten en het zelf in de gaten houden. Reageer ik niet… Dan gaat homey het scherm in trekken.
Savonds om 22:00 uur doet homey het zelfde.

Ik hoef er niet meer naar te kijken, en dat is de hele opzet ook.
Hopelijk is mijn post goede informatie voor het bouwen van goed werkende persoonlijke flows waar we met z’n allen veel tijd aan besteden. :smiley:

Fijn pasen
Groeten Marco

1 Like

Mag ik vragen hoe je dat ingesteld hebt? Heb nu ook zoals @Lars_Faber toch maar een variabele toegevoegd, meer omdat ik dan makkelijk kan controleren of het scherm omhoog of omlaag is op afstand.

Moet het nog behoorlijk finetunen, gisteren ging bij windvlagen van 25 km/u het scherm omhoog, maar volgens mijn vrouw waaide het amper. Ook het 's avonds omhoog laten gaan moet ik nog wat mooiers op bedenken dan 18:00 (dan heb ik al geen zon meer in de tuin :frowning: ), maar de basis is er!

Ik ben ook opzoek naar goede flows voor m’n zonnescherm werken bovenstaande flows goed?

1 Like