Zonnepanelen en realtime data via de Enphase Local API

Hoi allemaal,

Ik ben een relatief nieuwe gebruiker van Homey. 1 van de redenen voor de aanschaf betrof het zonnen energie productie gedreven sturen van stroom verbruikende apparaten in het huis. Dingen zoals een close-in boiler en de wasmachine kan je dynamisch aanzetten op basis van het beschikbare overschot
van stroom.

Ik ben in het bezit van een Enphase systeem met de Envoy Metered. Dit geeft de mogelijkheid om realtime productie, Verbruik en Import/Export te monitoren.

Na het configureren van de standaard zonnepanelen app ben ik teleurgesteld in de mogelijkheden. Een korte opsomming:

  1. Geen locale API support, maar alleen cloud API (met de daarbij behordende complexe onboarding van API keys ophalen, en onnodige internet afhankelijkheid)
  2. Niet (near) real time. Alleen een zeer trage interval van energieproductie (Wh) van 15 minuten.
  3. Geen productie vermogen (W) gegevens. Komt vaker niet dan wel en is ook nog eens onjuist in veel gevallen.
  4. Alleen informatie over productie. Geen informatie over verbruik of in/export (wat juist nodig is voor de use case).

Uiteindelijk nu een workaround verzonnen mbv a better logic en de HTTP request flow apps. Maar mooi is anders.

Zijn er alternatieven die je kunt gebruiken om realtime je energie verbruik en productie te managen met de Enphase locale API, waarbij ook het Energy tab in de Homey app wordt bijgewerkt? Hebben anderen soortgelijke issues (ook met andere omvormers) en hoe hebben jullie dit opgelost?

HAllo Koen, welkom op het forum,

Van de langzame API ligt toch aan je merk omvormer, bijna type/merk communiceert eerst naar de cloud en dan naar je APP. en de update frequentie ligt laag.

Wil je meer inzicht dan zul je meer moeten gaan meten en daarna ook informatie moeten combineren. Wellicht een goede optie is toch nog je P1 van je slimme meter uitlezen met bijvoorbeeld : Smile P1.

Ik heb zelf meerdere omvormers draaien (met hun eigen koppeling cloud, rechtstreeks voor het opgewekt vermogen), een SmileP1 (voor het uitlezen van de slimme meter) en eigen bruto netto meter (om een referentie te krijgen richting totaal vermogen en opgewekt), en zie nu binnen Homey - energie de opbrengsten van de verschillende omvormers, het totaal opgewekte vermogen, mijn huidige verbruik in huis, en wat ik afneem of aflever aan het stroom net.

Daarna kun je globaal je verbruik gaan inrichten op die devices welke je kunt bedienen via Homey gaan monitoren. Maar dat zijn altijd aannames welke je invult bij het device. en je zult nooit op het totale verbruiks vermogen komen.
Veel succes bij het verder uitrollen van je Homey
regards
Johan

This thread has been moved to the non-english forum, if you have any problems with that please feel free to contact me or another moderator.