Homey Community Forum

Zonsensor

Ik heb een screen hangen met een Somfy RTS motor erin. Deze motor kan ik al aansturen vanuit Homey. Nu ben ik op zoek naar een zonsensor. Ik wil geen Tahoma Box kopen. Kan iemand mij van advies voorzien of hier een oplossing voor is?

Je kan het proberen met elke licht sensor of de meeste multisensoren wel.

Die meten het aantal lux. Bij bijvoorbeeld 150+ lux kan je er van uitgaan dat de zon schijnt. Als je de flow goed opbouwt, en het aantal momenten dat de sensor de waardes doorgeeft goed instelt zal dat prima werken.

De Multisensor 6 Z-wave Plus van Aeotec Aeonlabs meet ook de UV waarde dus meschien combinatie van lux en UV waarde dan weet je zeker dat de zon schijnt.

Check my flows with lux sensor here:Lux sensor with continuous reporting

They switch the lights, but sunscreens should work the same.
1 make sure to pick a good spot for you llichtsensor. It should not meause the light inside the room that will be blinded. Otherwise they will open right away.
2 make sure to add the offset otherwise the screens will open/close with every cloud.
3 if the lux deviation is too sensitive you can add a timer. The screens would only open (or close) when the lux has been below/above the treshhold for a longer time

Good luck!
Dont hesitate to put your flows here, theres always help at the forum :wink:

Somfy heeft zelf ook een sensor (zowel voor RTS als voor IO) en deze zijn met de homey direct te gebruiken.
Daar heb je de Tahomabox niet bij nodig.
Maar er zijn natuurlijk goedkopere lumen meters te koop.