Zonwering automatiseren (Somfy screens)

Ik ben bezig om mijn screens van Somfy d.m.v. connexoon te automatiseren met Homey.
Nu heb ik dit in elkaar gefiets en vroeg mij af of iemand nog verbeterpunten/suggesties heeft?
Voor het omlaag sturen heb ik dit:
When


Then

Voor de temp. en lux gebruik ik een neo coolcam pir en voor bewolking darksky app.

Voor het omhoog sturen heb ik dit:


Then

Ik zou gewoon de luxmeter gebruiken als trigger
Als lux > 300 en temp is meer dan etc.
Want nu ga je de Homey elke 5 minuten belasten ook als het aantal lux veel hoger is.
Dan kun je als het aantal lux onder een bepaalde hoeveelheid komt en de temperatuur is minder dan…weer naar beneden laten gaan.

Thx, ben ermee aan de slag. Wel even wat gestoei met de waardes aangezien de sensor tussen gordijn en screen zit. Hij ging eerst pendelen omdat het een stuk lichter werd nadat de screen omhoog gingen. Nu gaat hij naar beneden bij 500 lux en omhoog onder 50 lux en heb de sensor iets verplaatst zodat de avond zon er niet direct op schijnt. Nu testen en kijken of hij niet blijft pendelen.

Je hebt je sensor niet buiten?
Dan wordt het wel lastiger, ja.

I will receive my screens i a couple of weeks, so i am glad you made the flows :slight_smile:. I would only change some small stuff in your up flow AND… part.
Now you have (status = up and bewolking > 90) OR windsnelheid >50 OR regen > 1. If it rains or there is wind it will send commands to your screens every 5 min, even when its already up.
I would add the status to all 3 OR part. if its up its up.

About the triggering every 5 min. If you change it to trigger on lux, the wind and rain stuff doesn’t work anymore, you will need extra flows for that then.

don’t know if this will work, but to minimize the 5min load a bit you can disable the down flow when its down and disable the up flow when the screens are up.

Ik ga wel even verder in het NL omdat het een NL-topic is, maar ik heb mijn Somfy (IO) zonnescherm via de Tahomabox lopen. Ik stuur met behoorlijke regelmaat (regen, veel bewolking, zonsondergang) het scherm dicht ook al heeft Homey het scherm niet geopend. Het scherm kan namelijk ook handmatig door de afstandsbediening geopend zijn zonder dat Homey dat weet. Op zich wordt dat afgevangen door bovenstaand naar de “echte” status van het scherm te kijken, maar bij mij zoals gezegd stuur ik het scherm via een Tahoma scene. Als ik het scherm rechtstreeks opneem in Homey dan werkt de Sunis IO lichtmeter niet meer in Homey (dat is een bugje dat bij meerdere mensen optreedt namelijk).
Ook kan je met de app rainradar (buienradar) het scherm in laten trekken wanneer het begint te regenen of als het gaat regenen over … minuten, daar zijn triggers voor.

Wind is bij mij geen issue omdat ik een Somfy windmeter in het scherm heb hangen die geheel zelfstandig het scherm intrekt bij windvlagen.

Als je dan toch de wind checkt dan zou ik windstoten checken i.p.v. windsnelheid.

1 Like

Ik heb nu de volgende flow voor zonwering omlaag:


De sensor heb ik ook iets aangepast:

Rapportage drempel naar 0 zodat hij elke 180 sec rapporteert naar Homey en als het scherm al naar beneden is (zie raambekledingsstatus bevat up) dan stuurt hij toch niet elke keer een down commando? of heb ik dit mis?

En voor het omhoog sturen heb ik nu deze flow:


Wind en regen lijken wel te werken wel op deze manier (net getest door wind aan te passen).
Verder heb ik nog een flow die de boel omhoog stuurt na zonsondergang.

Dit zou kunnen werken. Regen detectie is zeker net niet zichtbaar op het onderste plaatje ?

Overigens Windstoot kracht … is dat in km/u ? Want dan is 50 wel veel. Zelf haal ik het scherm op vanaf wind stoot kracht 6, dat begint bij 39 km/u.
Voor meer info: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/windschaal-van-beaufort

Dat heb ik geprobeerd maar de ‘over … minuten’ deed bij mij niets.
Die waarbij staat ‘het gaat regenen’ werkt wel.

Momenteel is dat een bug in BuienRadar. In de app BuienAlarm werkt dat wel

Als je op het plaatje klikt dan zie je regen er ook bij staan. Windstootkracht is in km/h en die haal ik van de dark sky app en ligt een stuk hoger dan de normale windsnelheid. Het zijn verticale screens en kunnen wel iets hebben hoop ik ;). Wil ook niet dat hij om de 10 min naar omhoog gaat en weer naar beneden. Maar iets minder is misschien wel verstandig :). Morgen gaat het wat harder waaien hier dus kan ik het mooi testen.

buienradar werkt idd niet en gebruik ik al lang niet meer. Buienalarm heb ik wel maar hij hoeft ook niet bij elk druppeltje naar boven aangezien ik ze onder het dakoverstek van het dakkapel heb zitten. Gebruik nu hoeveelheid regen uit de dark sky app voor het omhoog sturen.

Thanks, dat wist ik niet en dus nu maar overgestapt naar BuienAlarm.

In de aanloop naar een volledige geautomatiseerde schermbediening zou je eventueel nog een “Stuur een push bevestigingsvraag” naar je mobiel kunnen sturen waarin je kiest om het scherm wel of niet omhoog of omlaag te doen. Zie het als een learning periode om je flows verder te fine-tunen.

Bedoel je hier buienalarm?
Buienradar werkt bij mij ook helemaal niet .
Buienalarm werkt bij mij alleen de “het gaat over … minuten regenen” doet het bij mij niet.

Zowel Buienradar als BuienAlarm werkt bij mij als het gaat om “het begint met regenen” en “het stopt met regenen”. De flowkaart “het gaat regenen over …” werkt bij mij wel in BuienAlarm en NIET in Buienradar.

Voor de goede orde ik gebruik Beta versie 1.1.5 van BuienAlarm en versie 3.0.13 van Buienradar

Zelf heb ik de screens gekoppeld aan het terugleveren zonnepanelen. Dat kan alleen als je panelen hebt😀

1 Like