Zou jij je slimme verlichting ook zo inrichten in je nieuwe huis?

Hoi!

Sinds eind 2017 ben ik met Homey aan de slag -soms meer tevreden dan anders- en toe aan een volgende stap. Want volgende maand verhuizen wij naar een huis waar flink gerenoveerd gaat worden. Ook de elektra moet aangepast worden, dus ik ben aan het plannen hoe het dit keer aan te pakken qua verlichting en schakeling…en hoor graag hoe jij denkt over mijn plannen en overwegingen. Lees je mee?

Eisen

  • verlichting kunnen bedienen met wandschakelaars én via app
  • als Homey (en daarmee Zigbee of Z-wave) / wifi / internetverbinding niet werkt, toch bedienbare verlichting via schakelaars (voor tenminste belangrijkste verlichting > WAF)
  • bepaalde lichtpunten/ruimtes op meerdere plekken kunnen bedienen (hotelschakeling), bijv. verlichting woonruimte zowel voor- als achterom kunnen schakelen
  • ook sensoren gebruiken voor schakelen/scenes, bijv. verlichting kast, toilet, buiten automatisch aan bij beweging (en donker)

Wensen

  • toekomstbestendig zijn;
    • mocht een gekozen protocol ‘verliezen’ en uitfaseren, nog enigszins makkelijk kunnen schakelen
    • mocht ik domme lampen willen vervangen door slimme, dit geen probleem is
  • ‘gewone’ schakelmateriaal > geen fan van het vaak erg plastic-ogende smart schakelmateriaal
  • op sommige plekken witlichttint warm-koud kunnen instellen (keuken, eettafel), op overige plekken is alleen dimmen voldoende
  • scenes voor verlichting > bijv. 's avonds wordt in woonkamer standaard ‘chill-modus’ ingeschakeld bij gebruik wandschakelaar, maar overdag schakelt deze de ‘werk-modus’ in

Nice to haves

  • wellicht (op termijn) wat lampen kunnen wisselen van kleur > in mijn beleving is hier dezelfde ‘intelligentie’ voor nodig als instelbaarheid van witlichttint
  • inzicht in energieverbruik

Beoogde aanpak

  • inbouwdozen van 50 mm diep, voor voldoende ruimte voor schakelaars en modules
  • naar elke inbouwdoos ook een nuldraad
  • Homey Pro als controller om gebruiksvriendelijk automatisering-flows te kunnen maken
  • Raspberry Pi met Conbee II stick met deConz voor aansturing Zigbee devices (tenzij /tot dat v5 eindelijk ‘stable’ wordt én ook daadwerkelijk stabiel bevonden wordt)
  • Unifi wifi netwerk (USG, Cloud Key Gen2, 6 Lite Access Points)
  • modules slimme verlichting;
    • EcoDim druk/draai Zigbee led dimmer voor ‘domme lampen’ die veel gedimd worden (want draaien is fijner dan knop ingedrukt houden), eventuele in hotelschakeling (alternatief iCasa of ROBBshop)
    • Shelly dimmer 2 voor schakelen/dimmen van overige ‘domme lampen’, eventueel in hotelschakeling
    • Shelly 1 / 2.5 in ‘detached mode’ voor schakelen overige verlichting en apparaten. Ook scenes kunnen hiermee bediend.
  • schakelmateriaal
    • EcoDim druk/draai Zigbee led dimmer voor ‘domme lampen’ die veel gedimd worden (want draaien is fijner dan knop ingedrukt houden), eventuele in hotelschakeling (alternatief iCasa)
    • pulsdrukkers enkel of dubbel voor bedienen scenes (slim) en schakelen overige domme lampen
  • lampen
    • slimme lampen
      • merken-mix van Innr, IKEA Tradfri, TuYa (LIDL) > warm wit, witspectrum, kleur afgewisseld
    • ‘domme lampen’ > fijne dimbare LED-lampen, tips?
  • sensoren - tot nu toe alleen Xiaomi bewegingssensoren gebruikt en matig tevreden. Op sommige locaties werkt het feilloos, op andere wat minder (af en toe geen beweging gemeten of traag doorgegeven). Geen idee of dit aan device op plaatsing ligt. Tips voor subtiele en goede sensoren?

Aannames

  • Zigbee 3.0 protocol - ik heb het idee dat Zigbee het ‘wint’ van Z-wave, er meer en betaalbaarder aanbod is en het niet ten koste gaat van stabiliteit
  • Shelly (wifi) modules - want compatible met Homey, betrouwbaar en betaalbaar

Vragen aan jou

  1. Zie ik iets over het hoofd, waardoor eisen en wensen niet haalbaar zijn (op stabiele, betrouwbare wijze) met deze setup?
  2. Zou je -op basis van mijn eisen en wensen- zelf voor een andere richting of setup kiezen? Zo ja, wat anders en waarom?
  3. Bestaat er een mogelijkheid om je slimme lampen ook bedraad bedienbaar te maken wanneer je Homey / wifi / internet er uit ligt?
  4. Kan je de (nu nog) domme lampen later makkelijk slim maken? Mijn idee/aanname is dat je de zwarte schakeldraad dan voorziet van bruine tape bij schakelaar & lamp en vervolgens als fasedraad gaat gebruiken
  5. Iemand ervaring met zowel de EcoDim Basic als Pro (https://www.ecodim.nl/smart-led-dimmers-en-schakelaars/? Ik ben benieuwd of je de Pro-versie (met naast MIN ook MAX afstelling) echt nodig hebt.

Laat je horen, alle adviezen/suggesties/commentaren zijn meer dan welkom. Dank alvast voor het lezen én je reactie!


Overigens heb ik Homey newbie | Verlichting, sensorverlichting & wandschakelaars ook gezien, waar wel enige overlap mee is. Maar ik denk dat ik al wat verder ben, weet wat ik niet wil uit eerdere ervaring en mogelijk helpt dit boodschappenlijstje (en hopelijk volgende discussie) ook anderen om aankoopkeuzes te maken.

Normaliter leg je naar een Hotelschakelaar 3 zwarte draden naar de centraaldoos.
In de smart solution is 2 draden met een pulsdrukker voldoende. Die gaan dan naar je smart dimmer.

  1. ik zou gewoon 3 draden laten trekken. Mocht je je ooit bedenken…
  2. die 2 zwarrte draden trek je vanuit de centraaldoos direct door naar je smart dimmer (net als je normaal met een hotelsxhakeling zou doen)
1 Like

Als je smart dimmers gebruikt (fibaro, robbshoo) zijn die altijd direct te bedienen.
Ook met hotelsxhakeling (zie hierboven)

Ook weer die slimme dimmer
Als je er meer lampen mee bestuurd ben je ook nog een sveel goedkoper uit dan hue. (Zelfs als je dure designleds koopt)

Ik wil best meedenken, maar dit wordt tegen uurtarief

2 Likes

zie mijn post in de thread die je zelf al gevonden had

Je hebt er zo te zien goed over nagedacht, het is eerder een tutorial van een vraag :slight_smile:

De keuze tussen Zigbee en z-wave is een lastige. Z-wave is duurder, dat is een serieus minpunt. Ik ben zelf toch in die richting gegaan omdat deze op plekken waar de bediening niet altijd hard wired aan de dimmer kan zitten, alsnog veel beter onafhankelijk van Homey aan de dimmer gekoppeld kan worden.

Dan heb ik het dus over associations. Zigbee heeft een halfzacht vergelijkbaar alternatief dat niet door alle apparatuur wordt ondersteund en ondoorzichtig gekoppeld wordt, ik lees maar weinigen die dat werkend hebben zonder gedoe. Als je een hue bridge gebruikt is het beter geregeld, maar met Homey alleen niet. Bij z-wave is dat veel beter gestandaardiseerd.

1 Like

Op Slack is er op 5 feb ook een aardig leuke (en lange) discussie geweest die ik met goedkeuring van deelnemers hier ook deel voor anderen om terug te lezen.

Matrover Feb 5th at 4:03 PM
nice plan @jnwllm, its an much heared discussion but personally i would say keep away from wifi devices for HA.

jnwllm 6 days ago
meaning no Shelly, you mean?

Matrover 6 days ago
yes

jnwllm 6 days ago
And why do you say that, bad experience?

I heard people saying they were really happy with the stability and responsiveness…not using names

(and I realise you need proper wifi, but I assume my wifi will be stable with the Unifi hardware)

Matrover 6 days ago
dont know never used Shelly, the prices are great and alot of people like them. its more because they use wifi. you dont want you other wifi devices have a bad wifi experience because of your HA (your wifi equipment plan is great, so i would not suspect any problems at first). so if you can seperate the too by using an HA protocol for HA and wifi for streaming/gaming/working frome home/etc. it would never interfere

also wifi is much more power consuming (maybe not an issue seeming the shellys are mains powerd) (edited)

jnwllm 6 days ago
In my current house I made the mistake (I believe) of using wireless Xiaomi remotes controlling mainly Tradfri & Innr lights. And since using deConz it’s pretty stable, but still with every update I’m holding my breath if everything will work

Matrover 6 days ago
also if you use zigbee for all of your HA, you will also get an great mesh while doing it

jnwllm 6 days ago
that’s true

so what dimmers/modules do you prefer?

Matrover 6 days ago
im not using any dimmers/modules, all my lights thereself are smart. and again my opinion isnt because i dont like the shelly’s i just dont like the concept of wifi HA devices (especially if your gonna get much devices)

jnwllm 6 days ago
I hear you. And you have solid reasons, so much appreciated . But it could be you had some nice Zigbee (or Z-wave) alternative.

And how do you control your lights, with (which) wireless remotes?

Matrover 6 days ago
none. imho a smart house doesnt need remotes. else your not making a smart home but smart light switches

my lights are triggered by presence and lumen in a room

Arjo Ouwens 6 days ago
I have some shellies installed. They run fine, but need a good Wifi connection. One of them is outside my “Faraday cage” (aka House), and is a bit slow with the response once triggered, But it never fails. (edited)

Furthermore, I agree with @Matrover: it should run by itself, and only in the case of failure a manual interaction is required.

jnwllm 6 days ago
hmmm…I’m not sure if I agree. Is everything based on rules like ‘is somebody home & in room X’ AND ‘is it < Y lumen’ then ‘turn on lights Z’? I’m not sure if I want to build flows for all exceptions, like not wanting/needing bright lights on when I check the dog at nighttime. By maybe that’s just me…it feels a bit hardcore to think up and cover all scenarios in HA.
hmmm…

BTW I’m not looking for confirmation (only), I’m truly valuing your opinions, experiences and advice!

Retrospected 6 days ago
Definitly agree that switches should be barely or never used in a smart home. i have a combination of zwave/zigbee/shelly in my house. If you have a good wifi (mesh) network the extra load of these devices is negligible and i’m very happy with the stability and price of shelly in comparison to zigbee (homey issue pre-v5)

Yes it’s a bit of extra work to cover all exceptional cases, but thats the challenge and hobby part :stuck_out_tongue:

jnwllm 6 days ago
Haha, perhaps the lack of programming logic/skills make that I don’t want to go that far. I work as a UX designer and this feels a bit like a developer-designer difference. But maybe I’m wrong there .But how does my living room know if I want to A) research smart home on the laptop at the dining table, B) watch an NPO documentary on the couch or C) have a drink with my gf and chat…without telling the house? I rather select a scene with a button than spent days programming flows (and still missing it, because I probably suck at it ) or having to pull out my phone, opening the Homey app, looking for the right scene and activating it for each change.

Retrospected 6 days ago
A) availability of your device on the network and maybe the AP you’re connecting to
B) chromecast can monitor when the NPO app is casting
C) if you start working on automating all these situations, you wont have a gf anymore

but yea i understand what you mean, i think it’s a big challenge (not impossible! ;)) to cover every situation with a flow. For these exceptions you should always be able to use switches/scene selection. Same goes for manual overrides during downtime

i wanted to share a project i’m working on giving some insights into my home automation, but i’m a bit hesitant now i know you’re a UX designer… :wink:
if you’re brave enough you can check out my open-sourced documentation (heavily WIP) that covers my HA principles:
https://habitation.github.io/

HAbitationHAbitation

Introduction

Information about my Home Automation setup to inspire you with ideas.

jnwllm 6 days ago
haha, much appreciated. I will have a look…and won’t judge

@Matrover, @Arjo Ouwens & @Retrospected, 2 more questions for you;

  1. When was the last time a flow didn’t run the way you wanted it to (or in other words; how reliable is your HA with Homey)?
  2. Do you mind if I copy > paste this conversation to the community? As I believe others might enjoy reading your thoughts as well.

Arjo Ouwens 6 days ago

  1. most of my flows run in homey at the moment. The automations for HA run in NodeRED, no problems with it. Need to study on the HA automation. (Something with time )
  2. no problem

Retrospected 6 days ago
For me 1) mainly happened because zigbee devices did not work before i upgraded to v5.rc58, other than that it’s usually a flaw in one of my flows. The limitated flow functionality in Homey (only simple if/then/else flows) sometimes requires you to create multiple flows for a simple goal, making it overly complex and therefore prone for mistakes. Splitting of these flows in a re-usable way, proper usage of countdowns/variables and clear descriptive naming of your elements are key.
2) no problem

Maybe also to add when considering wifi devices for your HA: i would recommend to segmentate your HA network. Configure a separate wifi network on an isolated vlan limiting connections towards other vlans only to destinations/ports that are required for your home automation (for example when you want to detect if your pc/laptop/phone is online). You are going to introduce a wide variety of third party controlled devices over time that shouldnt be allowed to get to your trusted devices incase one of them gets compromised in any kind of way.

Martijn Hoogenbosch 5 days ago
I see a few peeps voting against Shelly, but I honestly love them.

Their cheap, work great (dim better than Fibaro and Qubiono) , well maybe not against Shelly but against Wifi…

I truly believe it doesnt’matter that much what you choose… either z-wave / zigbee or wifi. All relies on good networks, z-wave and zigbee require good messhes too, if not you’ll run into lot’s of issues with slowness and unresponsiveness…

My garden shed for example, the wifi is great (i’ve got an outside wifi ap) but both zigbee and z-wave don’t have coverage outside and I’m not planning to extent it to outside because to have a good mesh you should have multple routes going outside… and what would mean I have to put additional routers on places where it doesn’t make sense…

I do absolutely agree with the statement to use the physical switches as less as possible… they are there only for backup

automations must do everything imo, it takes lots and lots of time to make it perfect, but if you have… it’s great

Arjo Ouwens 5 days ago
It seems like ages ago I manually put on the light in my living room

Zigbee of Z-Wave: tja, een echte winnaar is er niet. Ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Elk heeft z’n voor- en nadelen. Ik kies voor Z-Wave ivm directe associaties, bereik en (in mijn optiek) meer verschillende producten en soms ook betere kwaliteit.

Voor de rest veel gelijkenissen met wat jij gaat doen. In elke kamer nog minimaal één fysieke schakelaar (directe associatie) maar daarnaast ook een Heatit Z-Push waarmee al het andere bediend kan worden (en flows geactiveerd kunnen worden). Die Z-Push zou je ook over de normale inbouwdoos kunnen plaatsen waardoor de back-up er altijd is maar je minder ruimte inneemt met schakelaars. Veel Fibaro Dimmers (hier en daar met bypass) en een aantal Fibaro RGBW’s. Let wel op goede kwaliteit lampen, bijv. Philips en Osram, ivm dimming op een mooie manier. Philips dim to warm zijn een mooie oplossing.

Ik merk dat in mijn/ons gebruik niet alles simpelweg te automatiseren is. Soms moet een specifieke flow toch even ingestart worden of wil je een specifieke lamp even bedienen. Een wandknop kan dan toch erg handig zijn. We hebben er in elke ruimte een en daarbij moet wel gezegd worden dat er heel veel apparaten in Homey gekoppeld zijn en dus aangestuurd worden. Die wandknoppen kunnen dus ook de dakramen, zonwering, raamdecoratie, Sonos speakers, televisie, WTW, etc, etc. aansturen.

EcoDim overigens prima ervaring mee. Min en Max is vooral bij matige leds-lampen wel handig. Mijn review hiervan vind je op FWD.nl. Net als mijn volledige inrichting/setup voor het huis dat ik aan het bouwen ben.

1 Like

@jnwllm Tussen Zigbee en Zwave kiezen vind ik persoonlijk. BMW of Mercedes. Ze hebben beide voor en- nadelen. Maar toen ik jouw verhaal leesde dacht ik meteen aan mijzelf. Ik heb in 2017 een opknapper gekocht. De tips die ik echt wil mee geven:

Trek 3 draden. Kost een paar tientjes extra maar je hebt meer vrijheid. Ik heb alles HUE lampen en fibaro schakelaars (FGS-223 (overkill)). Afgelopen jaren veel geleerd. Ik kan ervoor kiezen om de HUE lampen op de L aan te sluiten of aan de schakeldraad. Heb nu overal continue spanning op zitten en start een scene (gedefinieerd in de hue app) als er met een fibaro wordt geschakeld. Ik kan er ook voor kiezen om de bruine (L) draad te vervangen met de zwarte (schakel) en deze op de fibaro aan te sluiten en de lamp ‘hard’ aan en uit te schakelen. Maar mij als techneut laat mij denken dat dit niet lekker is voor deze “oud oer Hollandsche lampjes”. (vandaar de keuze op continue spanning).

Zelf heb ik alle schakel materiaal van JUNG. Ik ben ook niet zo van de ali express schakelingen of solderingen in mijn huis (zeg altijd tegen vrienden, wat van Ali komt, gaat alleen een batterij in en geen 230v). Toch een beetje KEMA keur ‘gevoel’. En als je grote partij gaat kopen. Maak gebruik van EAN nummers in combinatie met Hornbach/laagsteprijs garantie. Scheelt snel honderden euro’s aan schakelmateriaal in je huis. Heb het niet over 1 schakelaartje/wandcontactdoos.

Als er vragen zijn dan hoor ik het graag.

En ja, als Homey niet meer is dan komt er wel weer wat anders. Net als een vrouw, je komt er wel weer overheen :wink: ze zijn tenslotte allemaal hetzelfde (denk aan zigbee/zwave :wink: )

edit: Oh ja ik heb 1 shelly schakelaar. Vind het een ramp. Is traag en via WiFi. (Puur voor de hobby)

2 Likes