Aeon Labs Multisensor 6 instellingen

Ik heb een Aeon Labs Multisensor 6 ik denk met firmware v1.08, (ik kan dit nergens vinden) omdat ik parameter 81 heb om de led aan of uit te zetten bij beweging.
Ik had deze al een tijdje 1 jaar denk ik maar wilde hem nu toch weer gaan gebruiken, maar motion en tamper alarm werkt niet de rest wel, mijn vraag is nu moet je nog steeds bij parameter 5 (1=send Basic Set CC. of 2 = send Sensor Binary Report CC.) default is 1 dit veranderen in 2 via Z-Wave Configuration data 5,1,2.
ik dacht dat dit bij firmware v1.08 niet meer nodig was.
Dus wat moet ik nu doen om motion en tamper alarm werkend te krijgen.

Heb je de sensor opnieuw toegevoegd?
En welke versie van de Aeotec app gebruik je?
Ik heb dezelfde sensor maar heb niks aan parameters hoeven te veranderen om motion en/of tamper werkend te krijgen. Heb 1.6.7 van Aeotec app draaien.

Ik heb de sensor opnieuw toegevoegd en de app is vesie 1.6.7
Gisteren de tamper nog eens geprobeerd deze werkt niet bij oppakken of zo je moet er echt op tikken of snel op en neer bewegen, de motion deed het ook heel even maar de de tijd van motion alarm cancellation heb ik op 30 sec staan maar is bijna 1 min en even daarna deed de motion het niet meer.
Nu weet ik ook weer waarom ik die ongeveer een jaar geleden er uit heb gehaald, dat ding werkt gewoon niet goed.

ik weet niet hoe het komt maar nu werkt motion en tamper wel weer.

Hallo allen,

Hier hetzelfde probleem, vandaar dat ik even in dit topic reageer.
Net 2 Aeotec Multisensors 6 aangeschaft. Alles doet het, behalve de sensor en dat is toch het voornaamste waarvoor ik deze heb aangeschaft. De sensor blijft bij mij rood/zwart knipperen en neemt niets waar.

Aangezien ik bekend ben met Fibaro en nooit echt problemen heb gehad tijdens koppelen met mijn Homey verbaast het mij dat het nu allemaal niet werkt. (de reden om voor een Aeotec sensor te gaan is de USB voeding en inbouw mogelijkheden)

Anyway, kan iemand misschien oordelen of ik iets aan de instellingen moet veranderen om de sensor werkend te krijgen?

Alvast bedankt voor de moeite en antwoorden.

Groet,
Sander

@Sander1

Wat vervelend dat de Aeotec MultiSensor 6 niet goed bij jou werkt.

Ik heb er 5 - alle 5 USB gevoed - en die werken allemaal naar behoren.
Dit zijn mijn instellingen:


Ik gebruik de Aeotec App met versie 1.6.7 en Homey draait op f/w 1.5.13-rc.11

Het is weer mis met de Aeon labs multisensory 6, de pir bewegingsmelder is er weer mee gestopt van alles geprobeerd opnieuw pairen aan homey maar nee hoor ik krijg de pir niet meer aan de praat de rest werkt wel nog ook de tamper.
dus nu maak ik een grote fout ik dacht reset maar naar fabrieks instelling en dan nog eens opnieuw aan homey hangen maar ik vergat hem eerst te verwijderen uit homey, nu zit ik dus met een sensor in mijn homey die ik niet meer verwijderd krijg ptp help ook niet, wie weet hier raad om deze sensor toch te verwijderen.
De sensor opnieuw toegevoegd aan homey deze kreeg nu een node ID hoger dan degene die ik niet meer kan verwijderen maar helaas ook nu werkt de bewegings melder ook niet tamper en de rest werkt wel.

Dus nogmaals hoe krijg in die niet meer bestaande sensor uit mijn homey verwijderd.

Het verwijderen via de developers pagina (klik) is mij destijds wel geluk, nadat het via de normale interface keer op keer mislukte. Ik moest het wel een aantal keren proberen en tussendoor een PTP doen.

Succes!

Maar via de developers pagina krijg ik nu de melding dat mijn homey versie niet gelijk is aan firmware versie 2.0.0 dus die jongens van Athom doen eerst developers pagina updaten en dan hoelang erna pas de homey naar versie 2, we wachten nu al langer dan een jaar.

Athom bedankt voor de zooi die jullie er van maken.

We zouden het op prijs stellen als je zulke opmerkingen niet maakt als er iemand probeerd te helpen. @Eternity doet erg z’n best om je te helpen met jouw specifieke problemen en dan ga jij nog even klagen dat 2.0 te lang duurt. De link die @Eternity je gaf werkt hier gewoon trouwens, zonder 2.0 te draaien. Als je op app settings zou klikken zou je die melding krijgen ja maar daar moet je dus niet wezen om een device te deleten.

1 Like

Nou dan sorry voor mijn uitspraak maar die link die ik kreeg die had ik al geprobeerd maar die werkt dus bij mij niet en deze ook geprobeerd via andere brouwsers.
De vorige versie van de developers pagina werkte wel bij mij maar deze versie dus echt niet vandaar mijn uitspraak, ik zie ook geen z-wave netwerk meer het zigbee netwerk kan ik wel zien maar de dingen die echt belangrikk zijn of zoals het verwijderen van devices werk nu niet meer in deze versie van de developers pagine.

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Ik heb 2 multisensors gekocht 3 jaar geleden, maar 1 daarvan werkt zowel niet goed met Domoticz als Homey, sensor werkt niet, blijft maar actief.
Dus ik denk eerder dat een het een probleem van Aeotec zelf is!
Ik heb zelfs 2 maanden geleden beide sensors geupdate naar laatste firmware, naar fabrieksinstellingen en opnieuw toegevoegd aan Homey, geen resultaat.

O ja! Volgens laatste blog van Athom wordt 2.0 volgende maand uitgerold zoals ik de laatste alinea van de blog interperteer

Sorry mensen voor mijn late reactie. Ik was niet eerder in de gelegenheid om te reageren, maar ook niet om de instellingen te vergelijken naar aanleiding van het bericht van @Eternity. Nogmaals dank @Eternity voor je snelle reactie, excuses voor mijn trage…

Voor zover ik kan zien staan mijn instellingen hetzelfde. Alle andere opties worden wel gevonden van de sensor, maar alleen de sensor blijft dus rood/zwart knipperen.

Ik ben overigens ook blij te zien dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Ook heb ik via de mail van Athom (snelle reactie trouwens, wow, dat maak je wel eens anders mee) dat dit opgelost moet zijn met firmware 2.0 welke over een paar maanden zal uitkomen.

Ik sta dus nu een beetje in dubio, wachten, de sensors alvast in het plafond inbouwen en accepteren dat ik het licht voorlopig nog moet regelen middels de schakelaar of alles terug sturen naar Robbshop omdat het niet werkt naar behoren… dilemma…

Wel vond ik nog de volgende link:

Kan het zijn dat de software inmiddels is aangepast, want zodra ik deze simpel te volgen stappen weet ik dus niet waar ik deze configuratie parameters moet aanpassen (set configuration parameters)

Nogmaals dank mensen voor de reacties

Die post is het laatst bijgewerkt op 25-06-2016 toen Homey op firmware 0.8.39 zat.
Homey zit inmiddels op 1.5.12 stable (of 1.5.13.rc-14) de informatie in die post is verouderd en niet meer van toepassing.

Graag gedaan @Sander1

Klop, de post is oud. Je kon bij ‘expert parameters’ extra settings aanpassen:

Troost je met de gedachte dat mijn 5 MultiSensors allemaal naar behoren werken! Het kan dus wel! Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van de usb voeding mogelijkheid. Zeker bij inbouw lijkt me dat een voorwaarde.

Wellicht een compromis; vraag Robbbshop of je ze langer mag testen…met een maand (oooohhh) zou v2 firmware er moeten zijn.

Aan de andere kant… eigenaardig dat jouw sensor niet werkt. Dat er in jouw geval 2 niet werken sluit (redelijk) een DOA uit.

1 Like

Hey @Eternity,

Thanks voor je berichtje. Ja, Homey gaf ook al aan dat het met de volgende update gefixt zou moeten zijn.
Daar ook ik van mening ben een inbouwsensor usb voeding moet hebben zijn er niet veel alternatieven.

Gisteren begin van de middag contact gehad met Marcel van Robbshop, super geholpen en inderdaad overeen gekomen dat ik ze voorlopig hou en we samen de volgende update afwachten. Wel heeft hij de beschrijving op de website wat aangepast aangezien hij de klacht vaker heeft gehoord.

Dus vooralsnog eind goed, al goed, voorlopig… :wink:
Nogmaals dank voor je adequate reacties, zeer waardevol! :slight_smile:

(ps, ik neem aan dat de 5 sensors bij jou al werken onder V2?)

Groet,
Sander

Nee! Ik heb Homey Firmware Versie: 1.5.13-rc.14

Ze hebben het altijd gedaan, ik gebruik ze namelijk ook om verlichting in te schakelen. Dus, dan moet de beweging correct gedetecteerd worden. Ze zijn inmiddels al 2 jaar oud, dus wellicht zijn er intern aanpassingen gedaan en heb ik mazzel met deze versie?

Ik krijg de pir echt niet meer aan de praat de rest werkt wel, dus zal wel stuk zijn, ik gebruik hem dus niet meer of ik moet hem inzetten voor uitbreiding z-wave netwerk en dan de temp lux en vochtigheid metingen nog gebruiken, ik kan hem mooi aansluiten op de USB voeding in de keuken, kabeltje is dan mooi weggewerkt.

Hey @Eternity,

Ik wil je toch nog even een update geven omtrent de multisensor.
Vraag me niet wat ik gedaan heb, maar het werkt zo waar!!! :smiley:
Inmiddels een flow gemaakt en het werkt als behoren! Superblij! :slight_smile:

Aangezien jij 5 van die sensoren in je huis verstopt hebt even het volgende:
Kun je ook een (LED spotjes) laten branden zodra de bewegingsmelder af gaat én de helderheid van de verlichting variabel krijgen aan de hand van de hoeveelheid LUX de sensor meet? Allicht een advance dingetje, maar ja, nu het werkt wil je natuurlijk het maximale eruit krijgen… :wink:

Nogmaals dank voor je hulp en snelle reactie iedere keer! :slight_smile:

@Sander1

Vertraagd antwoord…had even andere zaken…

Dat kan. Hieronder een idee hoe je het - bijvoorbeeld - kan maken:

Experimenteer met de voorwaarden in de “EN” sectie! De TAG helderheid kun je in deze flow (of meerdere flows) toepassen en daarmee de lamp aanzetten en de relatieve helderheid laten aanpassen.

Je kan zelfs een TAG naar de relatieve helderheid slepen. Hier heb ik dat met de TAG helderheid gedaan (niet handig, want zo werkt het niet lekker, puur gedaan als voorbeeld):

Maar, je zou de helderheid kunnen updaten in een variabele en deze in het kaartje slepen. Dan wordt de helderheid aangepast naar de waarde van die variabele. En die variable kun je weer bepalen aan de hand van tijd van de dag / helderheid elders in huis / je aanwezigheid / et cetera!