Anna installeren homey

Ik krijg het helaas met geen mogelijkheid voor elkaar. De Anna werkt met de Smile T230 (ivm stadsverwarming). De app werkt en online kan ik erbij. De Smile T230 is aangesloten met een LAN-kabel, rechtsreeks op een switch met o.a. internet toegang.

Homey zit op hetzelfde netwerk, maar als ik Anna probeer toe te voegen krijg ik de melding:
“Er zijn geen nieuwe apparaten gevonden.”

Ok na het loskoppelen van de Smile T230 van stroom en daarna opnieuw opstarten, geeft geen soelaas …

Wie heeft er tips of ideeën?

Update: Vandaag nog een keer geprobeerd en nu eindelijk vindt 'ie Anna wel :smiley:

Ik heb niets gedaan of veranderd. Wel is Homey automatisch geupdate naar 3.1.0

Sinds enige tijd de Anna aan de muur en ben over het algemeen tevreden. Alleen de integratie met Homey laat hier te wensen over. Zo kan ik geen Schema’s selecteren, en dat is een groot gemis.

Wat er nu namelijk gebeurd is dat het schema “Normaal” bijvoorbeeld aanstaat. Als iemand fysiek op de Anna kiest voor Antivries of Vakantiestand dan wordt het schema uitgezet. Kies je vervolgens fysiek op de Anna voor “Thuis” dan blijft de thermostaat daar 24/7 op staan. Het schema wordt niet opnieuw aangezet. Dit heeft er al diverse keren in geresulteerd dat mijn kachel nutteloos staat te branden, er is geen enkele notificatie dat het schema uitgezet is.

Dus wilde ik met een flow checken in welke Scene ik zit en of het Schema dan aanstaat. De schema’s zijn echter niet beschikbaar in Homey. Ofwel, ik kan er niets mee.

Overgestapt vanaf een NEST omdat de API stopte en op aanraden van Athom bij Athom een Anna gekocht. Maar dit is dan wel een grote bummer, de App kan eigenlijk niets behalve Scene selecteren en temperatuur instellen. Maar dat kan ik ook prima via de Plugwise app. De echte meerwaarde die ik verwacht had, die is er helaas niet.

Iemand een idee hoe dit werkend te krijgen is?

Misschien een idee om de schema’s om te zetten naar flow’s in homey ?
Dan heb je een controler over Anna wat wel prima werkt.

Wow, dit toont maar weer eens aan hoe tunnelvisie werkt. Hier heb ik dus totaal niet aan gedacht, waarom zou ik inderdaad Anna de scenes laten bepalen via schema’s… Ik ben u dankbaar, dit is voor mij de oplossing! Dan los ik gelijk het probleem van de vakantiestand in mijn Homey op, die nam nu Anna niet mee en het koste mij 2 handelingen (niet dat dat heel spannend is) om het huis in vakantiestand te zetten.

Dank, ik ga van het weekend gelijk lekker aan de slag!

Graag gedaan hoor. Daar zijn we allen hier voor.
Succes met hobbyen dit weekend :+1:

Is de oude anna app nog ergens te vinden? Eventueel broncode? Want in de nieuwe mis ik mijn ketel druk en kan ik de thuis status niet uitlezen en aanpassen met een flow.

Ik vind het alsnog wel jammer dat de mogelijkheden voor schema’s uit de Plugwise app verwijderd zijn, terwijl de oude Anna app deze wel ondersteunde.

Ik had juist het plan om mijn Homey in de vakantiestand te zetten wanneer Anna op de vakantiestand werd gezet, maar dat idee ging dus niet meer door na de app “upgrade” :slightly_frowning_face:

Van de nieuwe app ben ik nu een ontwikkelaars versie aan het testen van https://github.com/athombv/com.plugwise.adam/pull/6 die lijkt goed te werken.

De oude app kan je bij de apps niet meer vinden, via. De oude app gebruik ik zelf namelijk ook “nog” met de zelfde redenen.

Ondertussen aan de hobby geweest, en het zit het erin. Ik loop alleen vanmorgen tegen een ding aan, het zelf lerende stuk van Anna wordt nu niet meer gebruikt. Via de Homey App is het namelijk enkel mogelijk om een temperatuur te zetten op een bepaalde tijd, je kan scene’s en schema’s niet bedienen.

Het resultaat is dus dat Homey bijvoorbeeld om 07:00 Anna op 21 graden zet, en pas dan begint de ketel te draaien en het huis te verwarmen. Als je de normale schema’s en scene’s gebruikt dan stel je in dat het om 07:00 21 graden moet zijn, en Anna gaat dan op basis van wat ze geleerd heeft al eerder de ketel aan gooien.

Conclusie, het zal voor deze winter wel goed gaan. Ik verwacht geen kou meer. En dan maar hopen dat er snel een nieuwe App komt die wel in staat is om Anna volledig aan te sturen.

Tsja, Anna weet niet eerder dat ze naar 21 graden moet gaan dan wanneer Homey het signaal heeft verzonden dat ze naar 21 graden moet gaan. Dus het is logisch dat pas dan de ketel wordt aan gezet.

Klopt, het is heel logisch. Maar haalt helaas het hele idee van een slimme thermostaat onderuit, ben nu weer terug in de tijd van de draaischijf. Met dat verschil dat ik niet fysiek aan een schijf moet draaien.

Het is behelpen tot er een fatsoenlijke Homey App is. En persoonlijk vind ik dit een gemiste kans, Athom raadde zelf Anna aan (ik heb hem nota bene bij hen gekocht). Met de letterlijk tekst:

Nest Thermostat users that want to keep using their thermostat with Homey can upgrade to Anna Thermostat, temporarily available for € 99,- in the Talks with Homey Store.

Dan verwacht ik ook een volledige integratie, of op zijn minst een werkbare integratie. En die was er grotendeels, tot de oude App ineens moest verdwijnen en nu niet meer beschikbaar is. Wat ik er voor terug heb is een half werkende oplossing.

En dan moet ik niet enkel Athom de schuld geven, ook Plugwise laat veel steken vallen. Zo kan je niet voorkomen dat hij uit zijn Schema valt, een simpele configuratie met een knopje zou dat zo kunnen voorkomen.

Al met al had ik nooit een Anna moeten kopen denk ik, al was het maar 100 euro. Maar dat is achteraf makkelijk praten. Laten we het vooral positief houden en hopen op een snelle update van de App.

Hoi Mark, ik loop ook tegen problemen aan met de Anna. Hoe krijg ik de Beta? Waar kan ik dat vinden? Plugwise app werkt prima, maar koppelen aan Homey lukt niet. Kan geen apparaat vinden zegt hij steeds. Ik heb een Android telefoon waar ik alles op heb staan.
Mvg Beyhan

Helaas, 3 maanden verder en nog steeds 0,0 vooruitgang. Je word er toch droevig van?

Ondertussen zitten we half september en ik kan niet anders concluderen dat er nog steeds NIETS gebeurd is. Het is echt een schande hoe Athom ons gebruikers simpelweg in de kou laat zitten. Hoe moeilijk is het om een paar dagen tijd te stoppen in een werkende app die je eerst zelf kapot hebt gemaakt.

Athom moet zich diep diep diep schamen.

Heb Plugwise gemaild, Athom gemaild en op Slack de vraag uitgezet. Ben benieuwd

Heb het werkend maar niet op een hele gebruiksvriendelijke manier maar misschien heeft iemand hier iets aan… :slight_smile:

Via een http PUT request naar Anna is de temperatuur te zetten.

Stap 1: ga naar de webinterface van Anna. Tip: Geef Anna een vast IP adres in je router
Stap 2: Open de developer toolbox en ga naar netwerk tab
Stap 3: Stel temperatuur in via webinterface, er gebeurd nu een aanvraag naar de actie “thermostat”
Stap 4: Kopieer deze URL
Stap 5: Maak actionkaart aan met een webverzoek

  • methode: put
  • url: http://[IPADRES] vervangen door http://smile:[SMILECODE]@[IPADRES]
  • Body: <thermostat_functionality><setpoint>XX</setpoint></thermostat_functionality>

XX vervangen door de gewenste temperatuur, zie bijgevoegde screenshot.

Waarschijnlijk niet voor iedereen maar voor mij prima, is bovenstaande abra cadabra voor je dan moet je even wachten tot de app gefixt is…

Vervolgens met virtuele apparaten trouwens prima een gewoon thermostaat apparaat van te maken

Het idee is goed, en ik kan wel iets met die API’s denk ik. Maar het grootste manco is dat je met je oplossing wel een thermostaat kan maken, maar dan wel een domme. Het voorverwarmen krijg je bijvoorbeeld niet aan de praat door die ‘keiharde’ tijden.