Homey Community Forum

AXA remote 2.0 bedienen / klimaat regeling deel 2

In navolging van mijn verwarming/klimaat regeling aan de gang gegaan met twee stuks AXA remote 2.0 om mijn slaapkamer automatisch “Mediterraans koelen”. Één unit op het slaapkamerraam, de andere op het doucheraam. (beide kanten van het huis)

De AXA remote is echter niet direct aan te sturen door domotica. AXA een mailtje gestuurd of daar mogelijkheden voor waren. Ik kreeg keurig een PDF met hoe je via een computer of in ingreep in de wandbedieningsknop het geheel werkend kon maken. Dus dat werd een kleine operatie met behulp van twee stuks Fibaro Smart Implant. (let op niet de Double Switchmodule gebruiken want die hangt aan fase) Ik heb echter de IR remote gebruikt. Waarom een andere controller kopen als het geen wat er bij zit prima werkt. (werkt zelfs door het gordijn) En voordeel geen kabels op je kozijn. :grinning:

Je moet de IR remote een klein beetje aanpassen, gat boren voor de kabel, ruimte frezen voor de draden, ed. Helaas is er geen soldeereilandje voor de railspanning, dus die moet je op de printbaan van het contactvlak solderen. (wel even opletten dat je de boel niet kort sluit)

De bediening is echter niet zo simpel als aan/uit. Je moet immers doen als of er iemand op het knopje drukt. Daarvoor de volgende flows gemaakt.

[openen]

[sluiten]

Door een knop langer ingedrukt te houden kan je het raam voor een deel openen/sluiten. Je hoeft dus niet de stop knop te gebruiken, want voor ons een voordeel is. Voor een “kierstand” gebruik ik de volgende flow. Afhankelijk van of het raam dicht of helemaal open stond gaat deze naar de kierstand. (tijden afstemmen op je raam)

[kierstand]

Deze aansturing flows kan je dan weer in andere flows gebruiken om het raam op een kierstand te zetten, helemaal te openen, of te sluiten. Ik heb er ondertussen een behoorlijk aantal voor als de CO2 waarde te hoog is, te warm, het gaat regenen, of brand. Gaat te ver om die allemaal te delen. Maar enkele voorbeelden ter inspiratie.

[CO2 ventilatie]

[warmte dumpen]

[sluiten]

Deel 1 zie topic:

1 Like