Bij laag tarief een stopcontact aanspreken

Ik ben bezig om bij een laag dynamisch tarief een stopcontact aan te laten gaan zodat ik iets kan opladen (bij goedkoop stroom die/deze dag en dat dan de volgende dag weer zien welk uur tarief goedkoop is en weer aan moet gaan. Zodra de prijs dan weer hoger is, moet die weer uit gaan). Met eventueel een melding naar mijn Whatsapp. Ik kom er niet echt helemaal uit, als ik eerlijk ben.

Of eventueel een lamp die dan aan gaat?! Maar stopcontact is natuurlijk het beste (zal waarschijnlijk hetzelfde werken als stopcontact) :slight_smile:

Met de PBTH app kun je een stroom DAP (Day Ahead Price) installeren (als virtueel apparaat).

Deze berekent elk uur de nieuwe spot prijs en telt daarbij vervolgens andere kosten op die je instelt bij DAP instellingen.

Bij de DAP instellingen kun je dan BTW op de spotprijs instellen en andere kosten afhankelijk van je energie provider: Energieleveranciers | Enever.nl.

Bijvoorbeeld ANWB:
Vaste opslag per kWh =
Toeslage leverancier + Belastingen = €0.18

image

Die PBTH app gebruik ik en ik heb Zonneplan. Daarin zie ik ook de prijs van nu, over een uur, over twee uur enz enz. Dus dat is allemaal prima op orde, die informatie heb ik al klaar.

Maar het gaat er nu om dat er een FLOW moet komen die het mogelijk maakt wanneer de stroomprijs het laagste is, dat die dan een schakelaar (stekkerdoos of lamp) aan zet. Wanneer de prijs dan weer hoger ligt, dat die hem dan weer uitschakelt. Of wat nog mooier is, dat ik kan zeggen bij een prijs dat gelijk is aan het vorige uur, of met een kleine verhoging, dan mag de stekker aan blijven (anders uit). En dat ik daar dan ook een whatsapp bericht van binnen krijg.

Snap je, dus het eerste deel heb ik al in orde, het gaat nu juist om het moeilijke gedeelte (althans, dat vind ik). Dat die bij laagste prijs de stekker aanzet en zo als ik hier boven heb omschreven.

Dan kun je een logic variabele “Prijs oud” maken.

Met de DAP van PBTH zijn heel veel mogelijkheden, maar ik heb geprobeerd je verhaal letterlijk te volgen.

Let op: laden begint alleen wanneer de prijs kleiner is dan €0.25 EN het laagst is voor de komende x uur.

Een bericht naar Whatsapp kun je krijgen door de log notificatie te vervangen of (nog beter) de log door te sturen naar tijdlijn/whatsapp/etc.

Ziet er goed uit maar ik weet niet of ik dit zo bedoelde. Is er geen berekening die zelf kan uitrekenen welke prijs de komende periode het goedkoopste is en dat die dan de stopcontact aan zet?

Nu doet die het pas na 0,25 euro, toch?

Ik weet weinig van wat je wilt…
Is het voor een batterij van een auto?

Natuurlijk is er een standaard kaart, maar als de goedkoopste erg duur is…
Wil jij €1,00 per kWh betalen?

Kijk maar naar de tientallen opties die DAP geeft: de trigger (ALS) en conditionele (EN) opties dan vind je vast wel iets.

Met standaard kaarten moet je erg goed uitkijken of je portemonee loopt snel leeg. Vergeet niet dat elk uur de kaart weer is bijgewerkt. Dus als over 1 uur de goedkoopste prijs €2,00 per kWh is, dan betaal je dat.

Daarom heb ik in je flow een harde grens ingebouwd. Je kunt zelf bepalen of het €0,25 of €2,00 moet zijn.

Kom anders met een uitgewerkt voorbeeld, dan wordt het iets konkreter.

Ik weet niet of er een app is die dit voor je doet: heb je al gezocht?

Het kaartje “De prijs is het laagst gedurende de komende 8 uur” doet toch precies wat je wilt? Maar misschien wil je een langere periode?

Wat ik wil is bv mijn fiets op de oplader zetten. Deze moet op het goedkoopste uur, van die dag, worden opgeladen. Nu weet ik dat het zinloos is voor 1 uur, dus stel dat ik 2 uur doe. Maar dan wil ik wel de goedkoopste momenten van de dag.

Ik zou ook als voorbeeld kunnen geven, het opwarmen van de boiler op het goedkoopste moment van de dag (wat dan wel 1 uurtje ook goed is). Misschien dat ik hierin iets duidelijker ben?

Heb bv een aantal apparaten die ik moet opladen, deze wil ik het liefst opladen als de stroom het laagst is. Zo moet je het eigenlijk zien. Kan dat wel, wat ik wil? Misschien is het wel een heel stom idee hoor :slight_smile:

Je wilt dus zoiets als dat om middernacht bepaalt wordt wanneer goedkoopste 1-uursperiode en de goedkoopste 2-uursperiode is.
Kennelijk worden de voorspellingen elk uur geupdate, dus wat om middernacht waar is, hoeft een paar uur later niet waar te zijn.
Tibber lijkt 24 uur vooruit te kunnen kijken, zie Energieprijzen - Alles over de actuele stroomprijs ⚡️ Tibber, maar ik heb nergens kunnen vinden of die voorspelling voor 24 uur vast ligt. Dat betekent waarschijnlijk dat je dus elk uur opnieuw een beslissing moet nemen.
Ik zou eens zoeken in Power by the Hour App voor Homey | Homey en deze community en dan bv Power by the Hour App voor Homey | Homey doorlezen en daar verder discussiëren.
Eventueel verzoek voor extra functionaliteit kun je dan bij de ontwikkelaar neerleggen.

Ik krijg dagelijks de 24 vastgestelde uurtarieven voor de volgende dag. Die prijzen veranderen hier niet meer gedurende die dag.

2 Likes

Hierboven schrijft @Rrrr ” Vergeet niet dat elk uur de kaart weer is bijgewerkt.”
Ik heb zelf nog geen ervaring met dynamische prijzen, dus weet er het fijne niet van.

Ben ook geen deskundige hoor.

Maar die 24 uurs gegevens krijg je via PBTH?

Nee, van Zonneplan. In PbtH is het dan hetzelfde met de juiste opslagen.
Ik dacht dat er één markt is waar alle leveranciers hun stroom inkopen, en dat die de uurprijzen per dag bepaald.

ZP

PbtH

Kijkend naar het verleden wijzigen DAP prijzen inderdaad niet vaak. Het kan echter wel gebeuren als er eens ergens een gaspijp breekt of bij een electriciteitsnetwerk crisis. In dat geval gaat de vraag en de prijs ineens omhoog.

Het is dus slechts een klein risico als je je baseert op DAP.

In dat geval kun je de flow wijzigen en de DAP kaarten bestuderen.

@Peter_Kawa heb jij nog een voorbeeld?

Hier een AI antwoord:

  1. Day-Ahead vs. Real-Time Market
  2. Time-of-Use (TOU) Rates:

In summary, while day-ahead prices provide a baseline for planning, sudden changes can occur due to market dynamics. Continuous monitoring and flexibility are essential for navigating these fluctuations. :chart_with_upwards_trend::zap:

1 Like

Of de dagprijzen tijdens de dag nog kunnen wijzigen zou natuurlijk in je contract moeten staan. Anders een leuke case voor de rechter wat de definitie van een dagprijs is.
In Nederland kennen we ook de onbalansmarkt, ik neem aan dat die gebruikt wordt in geval van (niet al te grote) calamiteiten. Anders wordt het afschakelen en overmacht, dwz de prijzen gelden maar er wordt niet geleverd😁.

Ik denk dat AI een denkfout gemaakt heeft, want in het doucument staat er niets over dat risico. Wat er wel staat:
Power Smart Pricing uses day-ahead prices, meaning the price for each hour is set the day before.
En
These prices vary from hour to hour and day to day according to the actual market price of electricity.
Met name de tweede quote zou AI kunnen mis interpreteren, er staat dat de prijzen per uur wisselen, maar niet dat de voorspellingen per uur kunnen wisselen.

@EdNL: Volgens mij kan het met een simpele flow gerealiseerd worden (als ik het tenminste goed begrijp). Je moet wel eerst even met behulp van de PBTH-app een ‘Nieuw apparaat’ toevoegen met behulp van de tegel ‘Day-Ahead E Prijzen’ die de dynamische kosten weergeeft. Vervolgens kan je de volgende flow maken:

Uiteraard kan je deze flow weer uitbreiden, bijvoorbeeld door er een notificatie aan toe te voegen of door aan te geven dat de flow niet uitgevoerd moet worden als de laagste energieprijs van vandaag hoger is dan € x,xx per kWh.

Laat maar weten of dit voor je werkt of dat je nog ergens tegenaan loopt.

1 Like

We gaan het testen, ik heb het nu aangemaakt en dan zou deze nacht om 3 uur het licht aan moeten gaan. Spannend :slight_smile:

Alleen dat instellen voor laagste energieprijs niet hoger dan een bepaald bedrag, dat is nog even een dingetje hoor. Weet al veel maar nog niet alles :slight_smile:

Notificatie kan ik aanzetten vóór verlichting AAN (of juist UIT).

@EdNL: Ik ben benieuwd of het werkt :wink:

Het is natuurlijk wel de vraag of je wilt dat de flow alleen werkt onder een maximaal bedrag. Het voorkomt hogere kosten maar het kan er ook voor zorgen dat je bijvoorbeeld met een lege fietsaccu komt te zitten omdat deze niet wordt opgeladen. Hoe dan ook, je zou dit als volgt kunnen instellen (met een maximum van € 0.30/kWh):

En als je nog een notificatie wilt toevoegen kan dat natuurlijk ook:

(P.S.: deze flow heb ik zelf nog niet getest maar het zou zo moeten werken.)

1 Like