Deursensor notificatie bij afwezigheid

Stel, een deur/raam staat nog open en de laatste persoon gaat van huis. Hoe krijg ik dan specifiek een pushnotificatie naar die persoon?

Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar ik zou per persoon een dergelijke flow maken (de deurlogica zelf heb ik hieruit voor de eenvoud weggelaten):

Er is namelijk helaas geen manier om de persoon van de push notificatie aan te sturen met de “naam” tag uit de aanwezigheid. Dat zou veel handiger geweest zijn.

Je zou onderstaand kaartje nog kunnen toevoegen bij EN, dan krijg je alleen een notificatie als er daadwerkelijk nog wat openstaat.

Let wel even op als contactalarmen ook voor andere zaken gebruikt. Al zou je dan de werking om kunnen keren voor die sensoren zodat de “ruststand” ook UIT is.

Daarnaast kun je met de app Heimdall ook veel. Daarmee maak je een alarmsysteem van je Homey en die heeft ook een kaartje “ALS sesnor actief is bij inschakelen”.

Dit heb ik geprobeerd ooit maar werkt niet. Als je de geofence over gaat (en de flow activeert) is de AND gek genoeg nog niet waar. Volgens mij heb ik het toen opgelost via een tweede flow met vertraging.
Maar toen ik te vaak false positives kreeg heb ik de boel weggegooid. Ik kan het niet voor je nakijken.

Het feit dat aan-/afwezigheid niet met tags werkt is heel spijtig inderdaad. De boel werd dermate ingewikkeld om de juiste persoon te notificeren…
Wellicht goed om een request in te dienen (hoewel ik me afvraag of ze er wat mee doen): Feature request for Homey
Daarnaast zijn dit soort automatiseringen eigenlijk veel handiger als ze 10 minuten voordat je daadwerkelijk weg gaat activeren… en niet als je de geofence over loopt. En dan ook nog: naar je werk wel maar even naar de supermarkt niet…

De Glazen Bol app is helaas al een tijdje uit de Homey app store verdwenen. Een negatieve vertraging in kaartjes werkt ook al niet. :crazy_face:

Smart presence of een router-specifieke app die verbroken wifi detecteert zou ook uitkomst kunnen bieden.

1 Like

Zo had ik het nog niet bekeken, ik ga hier eens mee stoeien dankje

Dankje henk! dit moet er inderdaad wel bij zo gaat het wel werken.

1 Like