Duco mechanische ventilatie besturen met Homey

Na het lezen van deze post wil ik ook graag mij Duco Silent ventilatie automatiseren.

Ben totaal niet elektrotechnisch onderlegd, maar aan de foto’s te zien, moet het niet heel moeilijk zijn (denk ik).

Ik ga voor een Shelly 2.5 aangezien de box vlakbij een AP hangt en dus prima wifi connectie.

Heb nu deze website gezien, waarbij ook meteen een “aansluitset” bij kan worden gekocht: Shelly 2.5 WiFi dubbele inbouw schakelaar | Home2Link

Maar ik vraag me af of dat voldoende is. Zie op de fotos hier wat meer klemmetjes (excuses als dat niet de juiste benaming is). Is deze aansluitset voldoende of heb ik meer nodig?

Daarnaast stond in dit topic dat je dan voor stroom de stroomkabel van de Duco box moet splitsen. Hoe moet ik dat zien?
Een handleiding of tekening zou super handig zijn, zijn jullie die ergens tegen gekomen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

De Shelly zal ook gevoed moeten worden, dus vandaar het ‘splitsen’.
Gewoon even goed de tekening van : Duco mechanische ventilatie besturen met Homey - #47 by IvoP overtekenen en het zal werken. Je ziet daar het gebruik van 2 klemmetjes, dus 1 is dan niet voldoende.
Succes en wees voorzichtig met de elektra!

1 Like

Top, bedankt!
Zie ik het goed op de foto dat de geel/groene draad vanuit de huidige stroomkabel in de Duco box blijft zitten en je dus alleen de zwarte en de bruine draad “splitst” in de lasklemmen? Zie dat nog niet zo goed op de foto.

Via google vind ik overigens alleen hele rollen van die installatiedraden. Zijn er ook kortere exemplaren te koop ergens? Want naast dit project heb ik geen andere projecten op het oog dat ik zoveel installatiedraad nodig heb. Scheelt ook weer in de prijs…

https://www.allekabels.nl/230_volt/vd_draad.html
kunt u VD draad per meter of op voordelige rollen van 20 of 100 meter bestellen.

PS: de geel/groene is een aarddraad, nooit verwijderen dus, gevaarlijk.

1 Like

Thnx. Kijk dat wist ik al niet van dat aarde.
Denk toch dat ik een elektricien ga vragen of die een keertje tijd heeft om langs te komen, voordat al mijn haren overeind gaan staan…

inderdaad, heel verstandig, blijft levensgevaarlijk als je niet echt weet wat je doet.

1 Like

Ik overweeg om onze duco box silent te voorzien van een fibaro FGS-224.

Het enige wat ik mij afvraag, hoe voorkom je 100% dat de ducobox niet tijdelijk 230v op zowel L2 en L3 krijgt? Kan de box daar tegen.

Eventueel door vertraging of misschien een herstart zou het kunnen dat beide switches op de fibaro openstaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Geen probleem dit, hij activeert gewoon de hoogste stand als je beide activeert en gaat terug naar de middelste stand als je alleen die activeert. Scheelt ook weer voor je flows…

Kan je eens laten zien hoe dat kaartje er uit ziet ?

Erwin,

Inmiddels heb ik dit anders ingesteld.
En het is niet 1 flow het zijn meerdere flows en variabelen.
Maar het komt neer op:

Vooraf variabele vullen met huidige vochtigheid.

Flow 1. Als de vochtigheid wijzigt (zo gauw deze weer wijzigt begint deze flow opnieuw!)
Vul variabele 2 met nieuwe vochtigheid.

Flow 2. Flow afzuiging stand 3.
Als: het verschil is meer dan 10%
En: -
Dan: stand 3 (evt. stand 2 uitzetten) en een timer op een half uur.
Anders: start flow 3

Flow 3. Flow afzuiging stand 2.
Als: het verschil is meer dan 5%
En:
Dan: stand 2 (wel stand 3 uitzetten!) en de timer op een half uur.
Anders: start flow 4

Flow 4. Flow afzuiging stand 1
Als: het verschil is minder dan 5%
En: -
Dan: stand 1 (stand 2 en 3 uizetten!) en de timer op een half uur.
Anders:

Flow 5. Timer afzuiging is leeg
Als: timer afzuiging is leeg.
En: -
Dan: vul variabele vochtigheid met huidige vochtigheid.
Anders:-

Doordat zolang de vochtigheid wijzigt de eerste flow opnieuw start, wordt ook de counter opnieuw gestart.
Is de counter leeg dan is dus de luchtvochtigheid een half uur gelijk gebleven en daarmee waarschijnlijk (bjjna) gelijk aan de luchtvochtigheid in het huis zelf om de ruimte heen waar je meet.

Hartelijk dank voor deze oplossing! Ik heb dit exact zo gemonteerd en het werkt perfect! Het feit dat de Duco daarna op standje ‘1’ gaat is geen probleem voor mij; ik heb nog een NetAtmo luchtmeter in huis die ik ook kan laten schakelen als de CO2 waarde te hoog zou worden.

Wat een uitgebreid antwoord. Ben hier al even mee bezig… maar hoe krijg ik die als voor elkaar… Als verschil is +10% bijvoorbeeld… Ik kan dit nergens vinden. Ik weet… Ik ben een noob en je hoeft het niet voor te kauwen een linkje naar een uitleg zou ook goed zijn … Zou er heel blij mee zijn !

Ik ben ook van plan mijn ventilatie box te gaan vervangen (JE Storckair CML 14, Perilex) vanwege het lagere energieverbruik en geluid. Mijn X10 controller is namelijk overleden en deze was met X10 modules bedienbaar gemaakt.

Hebben we het in deze thread over de Duco boxen in de Perilex variant? Of is de 220v met randaarde versie ook te voorzien van de fibaro dubbele schakelaar om deze te integreren met Homey? De 220v versie is door de simpele stekker makkelijker te installeren dan de Perilex versie.

Op zich zou de integratie met Homey niet per se nodig zijn. Ik zou namelijk de versie met vochtsensor en 2x de RF afstandsbediening (badkamer + keuken) willen installeren. Echter voor de toekomst zou een integratie met Homey alsnog interessant kunnen zijn.

1 Like

Ik kwam onlangs dit project tegen: Open Duco Mini (opensource) - Smarthome - GoT

Een open source aansturing voor de duco. Helaas nog geen homey integratie. Wel Home Assistent. Dus wellicht wel laagdrempelig om te bouwen voor een kundige developer?

Na aanschaffen van mijn Duco Silent, vraag ik mij af of het aansturen niet makkelijker kan middels het koppelen van Homey als RF zender/ontvanger.
Iedere Duco heeft namelijk een RF-ontvanger geïntegreerd.
Wat het inbouwen van extra apparatuur echt een gemiste kans maakt.

Op die manier zou je in theorie de actuele stand kunnen uitlezen. En eventueel de box aansturen wanneer nodig.
Het enige wat homey zou moeten kunnen (met een nieuwe app) is pairen met de box en het protocol praten van een zender/ontvanger.

Ik ben alleen niet zo handig met programmeren, en ik weet niet of Duco het toestaat hun protocol te gebruiken op homey…
Misschien weet @Emile iets meer daarover?

Je kunt ook Duco vragen om een App voor Homey te maken.

Goed idee! Ik heb zojuist een email gestuurd en het geopperd.
Ik ben benieuwd en houdt jullie op de hoogte.

1 Like

ik lees dat DUCO inmiddels ook een Z-wave interface heeft met sensoren en zelfs een z-wave repeater verkoopt. het is vast interessant om te zien of dat te interfacen is met een app.

1 Like

Dat document is uit 2009 en inmiddels achterhaald omdat Duco van Z-wave is afgestapt, ik hoop dat ze wel tot inzicht komen dat ze beter ook zwave kunnen ondersteunen.

Duco biedt overigens wel een communication print die je in de ventilatiebox kunt monteren en uitlezen via ethernet en modbus.
Meer info: Connectivity Board - Duco Installation App

Helaas zoveel maanden verder geen reactie.

Ze bieden inderdaad en print aan, maar het voelt wel erg vreemd om een ethernet kabel te trekken naar de box als het ook met het draadloos protecol zou kunnen met homey.