Energiemeten servicepaaltjes minicamping

Binnenkort ga ik alle servicepaaltjes (10) vervangen.
Elke campingplek krijgt een servicekastje. Die dingen heb ik al in huis, er is plek zat in het kastje. Kastjes zijn van kunstof.

Nu rijst het idee om er ook overal een tussenstekkertje tussen te hangen. Kost niet veel en past gemakkelijk in het kastje.
Voordeel zou kunnen zijn dat ik een idee krijg van de energieconsumptie. Geen commerciële plannen daarmee, gewoon voor het inzicht.

Vragen die daarmee gepaard gaan:

  • wifi 4.2 of 5, zwave of zigbee
  • stekker moet gelijk weer doorgeven nadat de stroom is uitgevallen, daar moeten geen handelingen voor nodig zijn.

Is dit een plan wat ik snel moet vergeten, of zou dit kans van slagen kunnen hebben?

Bedankt alvast voor je input.

Hoi Walter,

Ik ben nu nieuwsgierig naar de minicamping… :grin:

Maar, om antwoord te kunnen geven op je vraag… Hoe groot is de ‘mini’ camping, wat zijn de afstanden van paal tot paal, hoe is je wifi dekking, hoe had je het zelf in gedachten? Er is heel veel mogelijk… (Maar alles heeft zn prijs.)

Tis een beetje voor de leut. Zoals ik al aangaf moet niet te veel kosten, vandaar ook het idee van tussenstekkertjes of iets dergelijks.
Afstand van paal tot paal hooguit 20-25 meter. Vrij zicht over het algemeen en in een kunstof kastje. Verwacht dat het bereik voldoende is voor zwave of zigbee.
Wifi is op elke plek geen probleem. Als dat wel zo zou zijn, dan zou ik er wat aan moeten doen. Gasten kunnen zonder water, stroom etc etc, maar als de wifi niet werkt hoor ik het meestal binnen tien minuten :slight_smile: . Enfin wifi zou daardoor ook de voorkeur hebben. Een slimme stekker die het energieverbruik kan meten in iedere paal en dan gaan met die banaan ??? Omdat ik in wifi-stekkers minder vertrouwen heb dan zigbee of z-wave pluggen is het een must dat ze na een stroomonderbreking “aan” staan als ze aan stonden.

Camping ligt in Zoutelande, is van mijn vriendin, maar ik mag (lees moet) ook mijn bijdrage leveren :grinning:

Leuk project! Heb je een foto van de paal (voor de installatiemogelijkheden)? Als ik het zo lees zou ik gaan voor een inbouw module… Een stekkerplug is erg makkelijk mee te nemen.

Ikzelf ben fan van Shelly (de 1pm kan ook stroom meten). Veel in te stellen, zo ook het gedrag bij opnieuw opstarten na spanningsverlies.

Shelly had ik nog niet gevonden en ik heb al aardig wat gescharreld op het net.
Ziet er inderdaad heel geschikt uit. Prijs is ook vriendelijk.
Van meenemen is geen sprake aangezien de stekkerplug achter het deurtje zit van het kastje.
Echter beetje omslachtig om een contrastekker aan de grondkabel te maken daar vervolgens de stekkerplug in en dan weer een stekker er in om het “paaltje” van stroom te voorzien.
0001|375x500
Misschien eerst maar eens een proefpaaltje in elkaar zetten.
Bedankt voor het meedenken.

2 Likes

Geen dank! Ben benieuwd of het aan je eisen voldoet.

Wellicht een andere optie goed te monteren op de rail die vats al die kast naast de twee zekering automaten.

Succes met je speur tocht, en laat ons weten waar je op uit komt. Lijkt mij een goede optie om ook je aansluit punt spanings loos te maken wanneer de plaats niet in gebruik is.

Op de rail monteren is ook wel erg strak. Doch ik denk dat die shelly ook kan voldoen en wellicht is de ondersteuning ook wat breder dan de “Alie-variant”. Ook wat goedkoper. (BTW is terug te vorderen bij de shelly). Ik laat hier weten wat het wordt :+1:

Leuk dat aliexpress spul, maar totaal géén info over CE keuring?!

Als je camping af fikt vergeef je t jezelf nooit en je vriendin helemaal niet :wink: aliExpress is een leuke site maar als t gaat om veiligheid zou ik het links laten liggen.

Heb je ook een foto van de kastjes? Zit er bijvoorbeeld een din rail in?

Komt alles centraal in een meterkast?

Voor individueel uitmeten per kastje kun je een wat mijn part het beste een inbouwmodule plaatsen met energiemeting.

Ik heb dit zelf al eens gedaan met een Shelly 1pm dit werkt prima maar op den duur wordt er weer eens wat software geüpdatet en reset de kWh meting. Het voordeel is dat deze 16A aankan, dat hebben er niet veel.

Ik heb wat tussenstekkers maar die meten over het algemeen 10A. Behalve de qubino.
Het probleem hiermee is dat je er een tussenstekker tussen moet proppen dat is wellicht een beetje rommelig?

Het mooiste lijkt me om alles centraal in de meterkast te doen mits dat lukt. Je kunt eens kijken naar de shelly 4proplus (niet te verwaren met de huidige 4pro dit is een 10a variant) met de 4proplus kun je 4 groepen a 16A per groep uitlezen/regelen. Voordeel is da het allemaal op 1 plek te beheren is (range geen issue) nadeel is dat het wifi is.

Veiligheid voor alles. De kans dat de camping affikt door een servicepaaltje wat los staat lijkt mij niet zo groot. Maar inderdaad ongekeurde ali spullen in een professionele omgeving is niet iets wat je moet willen.
Geen rail in de kast, maar wel ruimte genoeg.

Centraal zou theoretisch kunnen, maar ik verwacht daar ook het meeste werk mee te hebben. De kastjes moet ik nog zetten en aansluiten. Een shelly er tussenhangen gaat dan in één moeite door.
16A is overkill op een campingplaats. Op dit moment 6A per plaats. Dat is erg mager en ik sluit niet uit dat we vroeg of laat een keer naar 10A moeten gaan. Van de andere kant heeft het ook wel weer iets. Mooi leermomentje. De formule P=U*I die we in een ver verleden eens geleerd hebben begint in ineens weer te leven bij de gasten :wink:

Zal eens een paar van die shelly p1 switches bestellen en kijken hoe het uitpakt.
Nogmaals bedankt voor all input :+1:

1 Like

Mooie, kast wellicht ter overdekking om toch over te gaan op een din rail.
Nederlandse leverancier voor service ect : https://www.hashop.nl/Slimme-Wifi-DIN-rail-Energiemeter
En een din schakel automaat van 6/10 Amp er en dan op een rail monteren.
En de kast niet uitvoeren voor 1 plek maar voor twee :slight_smile:
Maar als volgt uit te voeren: rail op de achter wand, din modules + bedrading aanbrengen ook naar de buiten toe WCD’s, en dan de beschermplaat monteren met opening voor de voorkant van de modules. is alles volgens regels afgewerkt iedereen happy.

Ik denk dat mijn eerste proefexemplaar met een shelly gaat zijn. De meter die jij aangeeft lijkt dezelfde te zijn als die van Ali.

Op één veldje hebben we de palen al vervangen. Daar zijn de oude palen weg en zijn er “duopalen” voor teruggekomen. Maar pfffffft dat was veel werk. Het betreft niet alleen de stroom. Ook het water de cai en de riolering heb ik moeten aanpassen. Nu op het andere veldje dus de palen één op één vervangen. Duurder aan materiaal, maar veel minder werk omdat de palen op dezelfde plek mogen blijven staan. Bedankt voor het meedenken.

Inmiddels een oplossing gevonden?

Er staat één paaltje, de rest volgt.
Shelly 1 hangt er tussen en dat werkt uitstekend tot dusver.

1 Like

Fijn dat je een oplossing hebt en dat het werkt naar behoren. Dit is de meest goedkope en praktische oplossing lijkt me!