Fibaro Dimmer icm Philips Hue

Hallo allemaal!

Momenteel ben ik aan het verbouwen en ben ik dus ook mijn domotica aan het aanpassen. Mijn vraag is eigenlijk heel kort; kan ik de Fibaro Dimmer 2 (icm met een pulsdrukker) combineren met Philips Hue lampen?

Ik zou namelijk de lampen nog steeds willen kunnen dimmen middels de pulsdrukker, maar ook de functionaliteit gebruiken van Hue.

Zijn er misschien nog andere alternatieven / ervaringen??

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Danny

Je kan een Hue lamp niet op een dimmer aansluiten.

Kan ik Hue dan wel dimmen middels een pulsdrukker?

En wat zou dan eventueel een alternatief zijn aangezien ik graag de originele schakelmateriaal wil blijven gebruiken?

Het alternatief is geen Hue gebruiken maar bijvoorbeeld Fibaro Switches en Dimmers achter je bestaande schakelaars plaatsen.

Dat zou wel kunnen ja als je een dubbele wipper neemt en die aansluit op je dubbele dimmer. Je kan dan rechts gebruiken om te dimmen via een scène. Je kan NIET de Hue aansluiten op de dimmer, die zal dan gewoon rechtstreeks aangesloten moeten worden.

Duidelijk! Het gaat mij erom dat ik de lampen kan dimmen met de bestaande schakelaar. Het is mijn bedoeling om achter de schakelaar (pulsdrukker) dus een Fibaro Dimmer 2 te plaatsen. Zo kan ik de lampen dimmen met de schakelaar.

Echter wil ik ook de functionaliteit gebruiken van:

  • Het veranderen van kleur
  • De lichttint kunnen aanpassen

Hue is dus overduidelijk geen goede keuze. Wat dan wel?

Je zou de puls drukker op de fibaro kunnen aansluiten en het indrukken van de knop creatief met flows kunnen verwerken. Druk op aan ga naar laatste stand, druk weer op aan ga naar scene x, weer op aan scene y. Enkel achter je schakelaar je lamp zo aansluiten dat hij altijd voeding heeft, dus de uitgangen van de dimmer gebruik je dan niet. Je gebruikt de dimmer puur als z-wave signaal gever.

Persoonlijk zou ik gaan voor friends of hue omdat je toch de Bridge gebruikt en ik die erg fijn, snel en stabiel vind. En of je nou een nieuwe schakelaar koopt of een fibaro dimmer, voor het geld maakt het niet uit… Dan heb je wel alle functies die je opnoemt gewoon out of the box.

Je kunt in plaats van de dimmer2 ook gewoon elke andere z-wave (touch) schakelaar nemen maar dat had je vast al wel bedacht.

Iedereen bedankt voor het meedenken tot nu toe!

Uiteraard zijn alle tips nog steeds welkom!