Firmware updates leveranciers zonder gebruik hub

@TedTolboom

Ik maak gebruik van diverse Aqara devices i.c.m. de Xiaomi app van Ted Tolboom. Mijn Hue lampen stuur ik aan via de Athom app die communiceert via de hub van Hue. Hierdoor ontstaan 2 Zigbee netwerken naast elkaar. De meest ideale situatie zou zijn dat er 1 Zigbee netwerk zou ontstaan zonder dat je gebruikt maakt van diverse leveranciers hubs.

Mijn vraag is hoe ontvang je dan firmware updates van de verschillende leveranciers? Het lijkt erop dat die alleen geleverd worden via de eigen hub van de leverancier.

Gr,

Rob

Ben dan wel geen @TedTolboom maar je geeft zelf het antwoord al. :arrow_up::arrow_up:

@Rob, Helaas geeft Philips de updates niet vrij voor 3e partijen. Hierdoor is het inderdaad alleen mogelijk om te updaten via de Hue bridge.

@Rob zoals @skorpion aangeeft, wordt door veel Z-wave en Zigbee leveranciers de firmware niet vrijgegeven…
en moet je inderdaad voor een firmware update de lamp of schakelaar koppelen aan de hub of controller van die leverancier.

Op zich is dat laatste niet veel extra moeite; bij een firmware update moet het apparaat toch ontkoppeld worden van het bestaande netwerk en weer opnieuw toegevoegd…

Voor een lamp zou je natuurlijk de lamp ook mee kunnen nemen naar een bekende die wel een hub heeft… voor inbouwmodules is dat wat lastiger…

Helder en bedankt voor jullie informatie het bevestigt mijn vermoeden. Ik wacht nog even met het rechtstreeks koppelen van mijn Hue devices tot Athom de Zigbee software heeft herschreven en beschikbaar stelt.

Een idee voor een nieuwe app is wellicht een die signaleert wanneer een bepaalde leverancier zijn firmware heeft geüpdatet…