Homey 2.0.0 Experimental discussie [NL]

Beste @Maikel , Helaas is de ontwikkelaar van 'State Control ’ al bijna twee jaar niet meer actief en is State Control niet te installeren op Homey 2.0.(Mogelijk had je die voor de upgrade geïnstalleerd?)

Deze SDK1 app toont geen settings scherm op Homey 2.0 en dat is voor gebruik van state control wel noodzakelijk.

Ik kan zolang hij of een een andere ontwikkelaar dit niet oppakt alleen adviseren State Control niet met Homey 2.0 te gebruiken!

@Blarp
Daarom leg ik hem anders uit :wink: hoewel IF - THEN het meest bekend is en lekker vertaald naar ALS - DAN …

Als mensen met Homey Flows gaan werken leg ik het uit als:
WANNEER (iets gebeurd)
EN Conditie(s) OF andere Conditie(s)
DAN …Acties … ANDERS Andere Acties…

(Laat dat nu ook toevallig zo genoemd worden in Homey :wink: )

@Blarp, @Maikel

Kun je zoiets bereiken door de Virtual Devices App te gebruiken?
Daarin kun je een “knop” maken als “bewoner 1 thuis”, “iemand thuis” (voor als er gasten/oppas zijn), “op vakantie”, etc…

Die states gebruik je dan weer met IF triggers:
Als “een specifiek persoon kwam thuis: persoon 1” (of via IFTTT/anders), dan zet “bewoner 1 thuis” aan EN zet “iemand thuis” aan.
En dan als “iemand thuis ingeschakeld” EN het is tussen 3 en 4 DAN doe de kerstboom aan.

Verder zou je tellers kunnen bijhouden over hoeveelheid bewoners en gasten in huis om te kijken of “iemand thuis uitgeschakeld” moet worden. Helaas werkt “een variabele berekenen MET TAGS” nog niet in v2 :frowning:

:scream: Ik had nog niet door dat hij al 2 jaar niet meer actief was. Ik had de app inderdaad al voor 2.0 geinstalleerd en gelukkig werkt deze nog wel, maar is dus niet meer aan te passen.
Hopelijk wordt dit ooit nog opgepakt! Mocht ik een keer veel tijd over hebben, wil ik er misschien zelf nog wel eens in duiken. :slight_smile:

Dat kan heel snel heel ingewikkeld worden, zo’n opzet als die van de app ‘State Control’. Wel intrigerend om op te zetten, dat wel.

Maar wat ik bedoelde was met als doel een versimpeling van (het aantal) flows.
Nu moet ik vier flows maken die de kerstboom aan en uit zetten, omdat ik weg kan gaan en thuis kan komen en omdat het binnen 3tot4 uur kan zijn of juist daarbuiten.

Het idee is om maar 1 flow te hebben waarin je dat regelt en maar 1 Finite State Machine per flow met maar twee States.
Een Finite State Machine in de als rij.
En twee States , een ‘State Waar’ en een ‘State Onwaar’ in de dan en anders rij.
In de State Waar zitten een of meerdere acties, zoals zet de kerstboom aan
In de State Onwaar zitten aantal acties, zoals zet de kerstboom uit

In de en rij gooi je dan de voorwaarden, zoals:
is persoon X thuis
tijd tussen 3 en 4 uur

De FSM houdt bij in welke State het zit en voert de acties alleen uit bij een transitie van de ene State naar de andere.

Maarre, had ik al gezegd dat ik niet kan programmeren? Het is allemaal heel leuk zo’n idee voor een app, mijn kop helemaal op hol, maar ik kan dit niet in elkaar zetten, laat staan weten of dit überhaupt realistisch is.
Ik hou er nu over op hoor.

1 Like

Ik ben bekend met FSMs en dat is ook precies hoe State Control gebruikt wordt. Als is het volgens mij onmogelijk om het in één flow te regelen, aangezien je sowieso al vier triggers hebt: ‘beweging gedetecteerd’, ‘x tijd geen beweging gedetecteerd’, ‘het is 3 uur’ en ‘het is 4 uur’.

Maar goed, aangezien die app niet meer ondersteund wordt, heeft het weinig zin om er verder over door te gaan.

@DirkdeDraak Ik denk dat het gebruiken van Virtual Devices wat omslachtig is. De knop die je voorstelt wordt gebruikt als een boolean variabele. Dat kan ook met de variabelen die in Homey onder ‘Logic’ staan.
Ik weet overigens niet of het mogelijk is om binaire operaties uit te voeren met die variabelen, maar als dat mogelijk is zou je met een numerieke variabele ook een soort state machine kunnen maken. Door de cijfers 0 t/m 3 binair te bekijken, heb je vier states: 00, 01, 10 en 11.
Met binaire operaties kun je dan de bits zetten:

  • iemand komt thuis: zet de linkse bit op 1 (00 -> 10 of 01 -> 11)
  • het is drie uur: zet de rechtse bit op 1 (00 -> 01 of 10 -> 11)
    Als iemand vertrekt of het is vier uur, zet de betreffende bits weer op 0.
    Dan een extra flow die start wanneer de variabele is gewijzigd. Als de waarde 11 is (iemand is thuis en het is tussen 3 en 4) moet de kerstboom aan.

Dat is nog makkelijker dan de optie met een numerieke variabele die ik eerder voorstelde met states 0, 1, 2 en 3 aangezien je hierbij niet hoeft te controleren wat de huidige state is: elke trigger is verantwoordelijk voor 1 bit, ongeacht wat de status van het andere bit is.

Wat betreft geofencing:
Ik heb sinds 7 dagen een foutloze werking van de aanwezigheid/afwezigheid van de Homey-app.

Is dit nou toeval? In de vakantie heb ik een wat minder aan- en afrijden gedrag dan in een normale week, dus ik keek het een beetje aan. Maar nu de 7e dag foutloos. Het registreert het weggaan en het thuiskomen.

Nou had ik het niet goed werken van de geofence gemeld bij athom (https://support.athom.com/hc/requests/new) en daar kreeg ik acht dagen geleden een email van of ik tevreden was met de service. (Hoe beoordeelt u de support die u hebt ontvangen? goed danwel slecht)
Betekent dat dan ook dat ze er daadwerkelijk iets aan veranderd hebben?

En als dat dan zo is, merken jullie ook een verschil ten positieve?

Ik gebruik als test de geofence van de app, maar ook OwnTracks (op 4 telefoons, 3 Android, 1 iPhone), beide systemen met aparte flows die notificaties sturen. En ik kan enkel zeggen, het werkt beide absoluut niet. Dus voor mij geen positief verschil.
Tenzij het probleem bij de notificaties ligt natuurlijk, ik test het momenteel nog niet op een andere manier :roll_eyes:

Sinds vandaag crasht de app op mijn S9. De homepage start gewoon op, maar de tabs Apparaten en Meer geven een licht scherm. Daarna crasht de app.
Lastig, want ik kon dus niet meer mijn homey bedienen. Inmiddels opgelost door een androidemulator te installeren op mijn MacBook. Daar functioneert de app gewoon!
Hebben meer mensen hier last van?

Bummer.

Bedoel je dat iphone en android beide niet werken? Of de Homey-app en owntracks beide niet?
En met absoluut bedoel je dan het geeft geen enkele melding van weggaan of thuiskomen?

Het kan ook zijn dat de geofence van Homey bij mij per toeval werkt, dat als ik weer in mn normale ritme ga, misschien werkt het dan weer niet.
Het kan ook zijn dat de geofence van Homey bij mij werkt omdat ik de app verwijderd heb, opnieuw geïnstalleerd en daarna ge-NIET accuoptimaliseerd heb.

Ik bedoel dat de Homey-app EN OwnTracks niet werken op Android EN iPhone :yum:

Goed punt wel van de batterij-optimalisatie. Die heb ik nu op mijn telefoon voor Homey en Owntracks uitgezet, ik bekijk of dit verschil maakt…

Sowhey, das een total meltdown.

Als backupplan heb ik ifttt en gebruik nu een applet om te zien of het geofencing aankan.
Deze: https://ifttt.com/applets/165413p-get-a-notification-every-time-you-come-home?term=get-a-notification-every-time-you-come-home
Die ifttt werkte probleemloos vanaf de installatie van de app.

Voor het verschil in de werking had ik eerst de Homey-app gedeïnstalleerd en aansluitend geïnstalleerd en direct de accuoptimalisering uitgezet. Daarna de Homey-app geopend en ingelogd.
Ik weet niet of het uitmaakt, die volgorde, maar bij software weet je het maar nooit.

Trouwens, dan moet je weer opnieuw naar instellingen/privacy Gebruik Thuis/Afwezig detectie weer aanzetten.

1 Like

Voor de geintereseerden: ik heb m’n oude flow viewer (https://github.com/irritanterik/homey-realtime-logpage) bijgewerkt zodat hij V2 flows kan weergeven. Voor nu read only. Om een bearer token te vinden moest ik packet capturen op mijn android.

6 Likes

Ik heb het gevoel dat flows die uitgeschakeld staan, toch worden uitgevoerd in Homey 2.0.0-rc.9. Zijn er meer mensen die dat idee ook hebben? Ik weet het namelijk nog niet helemaal zeker. Ik heb gezocht naar dit probleem maar kan het nergens vinden maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Je kunt een better logic variable gebruiken. In het “Zet variabele” kaartje is een ‘tag’ (homey variable) te gebruiken, net als de kaartjes “increment” en “decrement” variable. Basale rekensommen zijn zo mogelijk.
Andere better logic kaartjes staan (net als de homey logic kaartjes zlef) nog geen tags toe.
Ingewikkelde berekeningen kunnen ook, maar dan via better logic “math js expression” via verwijzingen naar better logic variabelen (tussen $-tekens vb. $test_bl_var$).

Er is zojuist een nieuwe app-versie uitgekomen waarin tags weer werken :star_struck:

Aanwezigheid/afwezigheid werkt op mijn iPhone goed.
Maar op de iPhone van mijn vriendin niet.
Ik heb een eigen account aangemaakt voor haar maar geofencing werkt dus niet.

Heeft iemand daar de oplossing voor?

Hallo,

Zojuist heb ik mijn homey geüpdate maar v2.
Wat me al vrij snel opvalt is dat ik geen anders/else meer heb in mijn flows. Is dit er niet meer of zit dit ergens anders verstopt?

Kaartje maken, beetpakken en naar beneden slepen is de truuk.

Ah, dat had ik nooit gevonden. Thnx!

1 Like