Homey 2.0.0 Experimental discussie [NL]

Ja, zou fijn zijn als dit snel word opgelost

Nieuwe firmware reased die wellicht probleem kan oplossen (4.15.210)

Probleem is al opgelost. Harmony-app is bijgewerkt. Hiermee is firmware 4.15.210 overbodig

Zo te zien is het voor mij alleen nog wachten totdat de beacon app goed werkt. Heb nu 2 tile pro’s+beacon waarmee de prĂ©sence detectie echt perfect werkt. Ga niet over naar homey v2. X voordat dat goed werkt.

Iemand idee wanneer dit zou kunnen gaan werken?

Net Athom gemaild dat de app nog steeds niet werkt bij rc9. Wordt vervolgd


Ik heb auto update aan staan maar moet toch handmatig aangeven om te installeren. Het gaat dus niet automatisch naar mijn idee.

Ik ontdek net dat sinds de 2.0 Homey blijkbaar niet meer weet wat rolluiken zijn

Als ik via Google (of de chat in de app) vraag om de rolluiken omhoog te doen begrijpt hij dat niet.

[edit]
Ik ben op zoek naar de correcte repository om dit te melden, iemand een linkje?

als je de pagina firmware.athom.com had gelezen, had je kunnen weten waar je alle issues moet melden :wink:

Notes:
— The Homey Desktop App and My Athom cannot be used anymore.
— To install the Homey v2.0 update, make sure that experimental updates are enabled.
— Please visit https://support.athom.com for our new help center.
— It is very important to report all issues you find here: https://support.athom.com/hc/requests/new.
— Your pre-v2.0 Insights data will be removed and replaced by the new Insights.
— Visit https://insights.athom.com to access the new Homey Insights.

Thanks, read that when 2.0rc1 was released but completely forgot about it :slight_smile:

Zo. Tijd voor het maken van de eerste flow in 2.0!
Hoe maak ik een flow die bijv alleen in de maand december moet lopen (maar werkdag/weekend/woensdag zou ook handig zijn)
Maar als ik bij ‘Kies een gebeurtenis’ "Datum & Tijd’ dan is die optie niet beschikbaar?
Je hebt alleen de keus uit:
De tijd is
De Datum wordt
Elke

De zon opkomt
De zon ondergaat
De zon komt op over

De zon gaat onder over


Maar die geeft die optie niet.

Ik verklap het maar vast zelf, ik ben geen programmeer god, het zal vast op een andere manier wel kunnen. Maar hoe dan?

(ik wil dat de kerstboom uit gaat als het tussen die en die tijd is ĂČf als ik niet thuis ben. Die ĂČf optie komt pas bij de Ăšn rij. Dus heb ik iets nodig bij de als rij en ik dacht gelijk aan de maand december. Vandaar)

De EN kolom heeft ontzettend veel opties om dit soort dingen te zien, inclusiefde maand is...
Je kijkt dus gewoon niet in de goede kolom.
Dit is overigens precies hetzelfde als met Homey v1

Dank je. Ik zie het bij de en rij staan. Maar hoe gebruik jij de als rij? Waarom mogen die tijdstriggers zoals die in de en rij staan niet gebruikt worden als eerste trigger in de als rij?
Ik snap hiervan de logica niet en maakt het wat zoekerig om de juiste trigger toch te gebruiken.
Is die er wel?

(ik heb geen vergelijk meer met v1, ik zit nu eenmaal vol op de v2 trein)

Hoe wil jij een trigger hebben op “het is december” dat is geen actie, “het is december” is een conditie.
Want wanneer moet die dan activeren, welke tijd (uur/minuut) , dag, etc. (alles dat je ziet in de EN kolom, meerdere malen want het kan ook zijn 10u en alleen in de weekenden, en alleen in december)
Als je dat alles zou zetten in de acties (if/trigger) dan word jou kaart overzicht je volledige scherm met opties.

1 Like

Kreeg in het Engels draadje geen reactie. Nieuwe poging in de nederlandse draad :slight_smile:

Voor ik overstap op v2 firmware, wil ik een aantal zaken zeker weten. Zo maak ik veel gebruik van de Candy App o.a. om flows in mappen te (de) activeren.

50

De Candy App werkt echter niet met de nieuwste firmware


Kan een v2 gebruiker mij vertellen of deze functie standaard aanwezig is in v2?

Dank!

Heb ff voor je gekeken maar ik kan geen map selecteren alleen losse flows.

1 Like

Dank je wel @Wimstradamus

Ja losse flows kan in de 1.5 firmware ook. Hele mappen is daar echter ook niet mogelijk. Jammer!

Ik ga een verzoekje aanmaken.

Ok. Denk ik.
Dus in de als rij moet iets staan wat nooit waar is behalve op een enkel moment, bijvoorbeeld een enkel tijdstip/veranderende staat van aanwezigheid. Zodat dat een actie kan triggeren.
Maar de neiging die ik heb is het als een tijdschakelaar te zien, geef de begin en eindtijd op met een voorwaarde van een aanwezigheid: is het antwoord van alle condities nee dan kerstboom uit, is het antwoord van alle condities ja dan de kerstboom aan.

Maar dat gaat het dan elke keer aanzetten, elke cpu cyclus weer. Zolang aan die condities wordt vandaan. Of uitzetten.

Even weer terug
Maar de aanwezigheid heeft ook alleen een als rij ‘er komt iemand thuis’. Dus niet een ‘er is iemand thuis’.
Dus als ik ‘er komt iemand thuis’ in de als rij stop en een ‘de tijd is tussen 3pm en 4pm’ in de en rij, dan triggert er niks als er al iemand thuis is om 3pm. En gaat de kerstboom niet aan.

Eigenlijk zou de dan en anders rij een soort “finit state machine” moeten zijn, een bepaalde toestand, die alleen verandert naar een andere toestand als de condities veranderen. Alleen als de state verandert (en initieel) hoeft de inhoud van de state uitgevoerd te worden, dus niet elke keer als de condities dezelfde blijven.
Alles kan hetzelfde blijven in de huidige app, maar dan kun je wel een stuk makkelijker omgaan met de als rij en de en rij.

Maar goed, ik ben dan ook geen programmeur. Makkelijk praten.

Je denkt anders wel als een programmeur

Alleen dus niet op de manier hoe homey werkt, lijkt wel of je van een andere home automation controller komt

Misschien toch maar eens met een open minded oog naar homey te kijken in plaats van, “het hoort zo te werken”.
Zoals je nu denkt maak je jezelf alleen maar moeilijker.

ALS, is iets wat nu gebeurt (IE: iemand komt thuis/het is 10 uur geworden).
EN/OF, is een status die nu is (IE: er is (n)iemand thuis/het is (niet) december/kerstboom staat aan(/uit))
DAN/ANDERS, is wat er nu moet gebeuren (IE: zet kerstboom aan)

Meer hoef je daar niet over te denken, alleen te omdenken.
Tijd gerelateerde triggers zijn er zo wie zo op de achtergrond, ook al heb je daar geen flows voor aangemaakt dus wordt er verder niks gedaan tot er een flow is die correspondeerd met het commando op de achtergrond die het kan laten activeren, dit gebruikt zo weinig processing power dat je hier niks van zult merken

1 Like

Eens. Ik weet niet waar dat vandaan komt dat ik moeilijk zit te doen. Behalve dan dat ik op de momenten dat ik zijdelings met programmeren te maken had, er erg slecht in ben. Dat zal het zijn. (maar bomen over een vaag concept schud ik zo uit de mouw)

Dus wat ik nu heb is:
als het drie uur wordt en ik ben thuis, dan zet kerstboom aan
als ik thuis kom en het is tussen drie en vier, dan zet kerstboom aan
als het vier uur wordt, zet dan de kerstboom uit
als ik wegga en het is tussen drie en vier, dan zet kerstboom uit

En ik zit de hele tijd te zoeken om dat in 1 flow te rommelen. Dat lukt dan niet of ik raak het overzicht kwijt en raak gefrustreerd. Moeilijk doen.
Bedankt



Eigenlijk zou de dan en anders rij een soort “finit state machine” moeten zijn, een bepaalde toestand, die alleen verandert naar een andere toestand als de condities veranderen.



En dat is dus precies de reden waarom de app ‘State control’ is ontwikkeld. :slight_smile: Ik gebruik die precies voor dit soort situaties: het wordt donker, er is beweging gedetecteerd, maar de kans dat dat allebei op exact hetzelfde moment gebeurt is nihil. Dus heb ik in State Control enkele states gemaakt:

  • Er is beweging:
    State = ‘Default’: state wordt ‘Room occupied’, maar er wordt niets getriggered
    State = ‘Nighttime’: state wordt ‘Room occupied at night’: het licht wordt aangezet.
  • Het wordt donker:
    State = ‘Default’: state wordt ‘Nighttime’, maar er wordt niets getriggered
    State = ‘Room occupied’: state wordt ‘Room occupied at night’: het licht wordt aangezet.

Op deze manier maakt het dus niet uit wat de volgorde is van donker worden of beweging detecteren: pas als beide ooit gebeurd zijn, wordt het licht aangezet.
Het is alleen wel even een gepuzzel om State Control goed te configureren.

Enige nadeel is dat State Control nog niet goed werkt in Homey 2.0. Het werkt wel, maar de settings werken nog niet en het is dus niet mogelijk de states aan te maken en te configureren. :zipper_mouth_face:

Ik denk dat het momenteel het makkelijkst is om variabelen te gebruiken die de states aangeven. Bijvoorbeeld een numerieke variabele:
0 = default
1 = iemand aanwezig
2 = het is donker
3 = het is donker en er is iemand aanwezig