Homey Bridge

Over de bedoeling, doelgroep en (on)mogelijkheden van de bridge is er een interessante webcast geweest, aanrader om even te kijken.
Je hebt overigens geen bridge nodig als je cloud-2-cloud apparaten gebruikt, bijv. Philips Hue, Shelly, Toon e.d.

Ja, die heb ik ook gezien. Op 20:32 (Homey Ask Me Anything - YouTube) zeggen ze dat het wel zou kunnen met Webhooks.

Dat het twee omgevingen/huizen zijn, is nog niet eens zo erg. Ik zou in de Bridge omgeving een apparaat kunnen koppelen. In de Homey Pro omgeving kan ik een virtuele knop maken, die dan een Webrequest stuurt naar de Bridge. Dan hoef ik de Homey Bridge omgeving nooit in.

Een beetje prutsen ben ik niet vies van. Heb door de jaren ook allerlei Home Automation aan elkaar geknoopt met Raspberry’s met Domoticz en HomeWizards. Momenteel ook een Hue hub en een geroote Toon gekoppeld aan de Homey.

Webhooks zijn wel Ă©Ă©nrichtingsverkeer, je weet niet of het apparaat aan de andere kant daadwerkelijk aan/uit is gezet en je kunt er ook de status niet van uitlezen. Plus dat de veiligheid van webhooks op Homey afhankelijk is van “security through obscurity”, wat niet ideaal is.

Ja, zo deed ik het ook. Onder mijn bestaande account met Homey Pro probeerde ik een Homey Bridge toevoegen. Daar liep het installatieproces steeds vast.

Ik heb nu een nieuwe account aangemaakt. Daar lukte het koppelen van de Bridge wel in een keer. Met die account kun je de oude account een uitnodigingslink sturen. Nu heb ik in mijn oude/orginele account wel 2 Homey’s staan.

Dat is dus niet mogelijk zoals op verschillende plaatsen gemeld.

Dit was niet nodig


Dat had je direct kunnen regelen zonder tweede account, dan was je direct al owner van twee Homey’s.

Tja, beetje mee gespeeld
 gemengde gevoelens.
Het is op zich een hele mooie “Range Extender” voor bestaande Homey gebruikers.
De eenvoud van koppelen is natuurlijk superieur bij Homey i.c.m. de mooi vormgegeven app.
En met een m.i. hele mooie compacte behuizing.

Het koppelen van de Homey’s middels webhooks is inderdaad verre van ideaal. En inderdaad ook niet helemaal 100% veilig (bedankt voor de info @robertklep). Voor de status-synchronisatie is misschien nog wel wat te maken met flows tussen de Homey’s. Zeker als je b.v. IR, RF of (oude) KiKa (i.i.g. niet-Zigbee of ZWave) schakelt is die status sowieso altijd een dingetje.
Veel mooier zou het inderdaad zijn als de devices gesynchroniseerd worden.
Of desnoods via flows aanroepbaar zijn tussen Homey’s.

De missende apps lijken mij niet zo’n heel groot probleem voor bestaande Homey gebruikers. (Bedankt voor de uiteenzetting van werkende apps elders op het forum @Peter_Kawa en @Dijker). Apps zoals HomeyScript zou ik b.v. in mijn geval juist vanaf de Homey Pro de boel willen laten regelen. De Bridge ingezet als Extender moet dan alleen “dom” lampen schakelen. En ik geloof dat sinds de 7.1 update ook veel meer Zigbee lampen te schakelen zijn zonder specifieke app.

De prijs is erg laag als je kijkt naar b.v. een willekeurige Z-Wave Range Extender. Dan krijg je er hier zelfs nog een paar antennes bij. Max. 5 apparaten is dan wel weer jammer. Je zou zelfs nog een 2e Bridge kunnen overwegen. Na 23 maanden heb je je abonnement weer terugverdiend.

Wat ik ook merk is dat de Homey Bridge (in mijn geval) sneller werkt dan een Hue Bridge. Ik heb ook een Hue Bridge en die gekoppeld met de Hue app (de Hue Brigde cloud app, niet de Hue lampen koppel-app!) op de Homey Pro. Virtueel schakelen op de Homey Pro duurt altijd even tot de Hue Bridge echt zijn fysieke lamp schakelt. Lampen gekoppeld aan de Homey Bridge reageren sneller (Homey Pro → Homey Bridge) dan via Homey Pro → Hue Bridge.

1 Like

Thx. Voor wat betreft de bridge als range-extender: voor zowel zwave als zigbee is het juist een extra controller die een eigen mesh creëert.

Dan lijkt de “Hue cloud” trager dan de “Homey cloud” en da’s positief toch? :grin:
Hier kun je de latency zien van de Homey cloud.

Ik ben benieuwd of Philips ook zo’n “status test” heeft? (heb zelf dus geen Hue).

Waarschijnlijk niet echt nodig omdat Hue vanaf het begin al volledig automatisch schaalbaar opgebouwd is (op basis van Google Cloud destijds, geen idee of ze daar nog steeds gebruik van maken). De manier waarop Athom het lijkt te doen wijst erop dat er veel handwerk nodig is om nieuwe regio’s op te spinnen.

Ik heb de Bridge binnen! App geopend, huis aangemaakt.
Bridge wordt gevonden dus kan installeren. NOT!

Bij het verbinden met internet krijg ik kort te zien: Wi-Fi netwerken scannen

Daarna de melding: Kon niet verbinden met homey bridge, probeer het later nog eens. Code:

Ik heb al geprobeerd slechts 1 (2,4Ghz) wifi verbinding te hebben, dus 5ghz uit. Werkt ook niet.
De bridge blijft blauw knipperen en de app blijft met dezelfde melding komen.
Ook wanneer ik via ‘Apparaten’ de installatie start vind deze de bridge wel, maar loop ik op hetzelfde probleem weer vast.

Iemand een idee hoe nu verder?

Op de Beta status pagina (The new Homey — Beta Status | Homey) staat bij punt 4:

After creating a new home, an ‘Homey Not Found’ error appeared.

En doorgestreept
 Je zou zeggen er is een oplossing dus?

Dat is iets anders zoals ik het lees. Dat gaat niet over de bridge. Homey is het apparaat, de bridge is een accessoire.
Heb je je probleem ook bij Athom gemeld? De link staat in de beta status pagina.
of mailto support@athom.com

1 Like

Beta versie is qua ondersteuning nog zeer beperkt.
Vorige week nog gesproken met support desk van een energie monitoring platform.

Het omzetten van Homey( pro) naar Homey cloud is niet zo maar gedaan.
Moet behoorlijk wat voor aangepast worden. Is zeker niet het even uploaden van de applicatie naar een cloud server. Helaas heeft Atom wel deze suggestie gewekt met hun lancering van het platform.

Na rondje mailen en bellen ben ik tot de conclusie gekomen dat komende maanden er geen enkele energie monitoring omgeving dit gaat ondersteunen op een redelijk termijn.

Ik zag juist in de cloud oplossing een hele hoop mogelijkheden om flexibel met monitoring en sturing om te gaan op een beheersbare en betaalbare manier. Het zou het mogelijk maken om de hardeware beperkingen van de platformen te dichten met producten van een andere partij. En deze door slimme flows aan te sturen en data te combineren.
Helaas is het platform in huidige vorm te beperkt en te star om deze potentie waar te maken.

Bridge ligt helaas te versloffen op een plakje. om energetische redenen deze maar uitgezet.

Misschien had heb ik er te veel van verwacht maar in de pitch zagen de mogelijkheden er erg goed uit


Ben benieuwd wat de ervaringen zijn van andere test gebruikers zijn en hoe jullie er nu tegen aan kijken.

Als je je bij Tel-Sell net zo snel laat overtuigen, heb je in no time je huis vol spullen c.q. je bankrekening leeg.

1 Like

Tja, bijzonder hoe verschillend verkoop berichten over kunnen komen.
Jij lijkt het over de nieuwe Homey SuperPro v3 XL te hebben.
Ik heb andere berichten gehoord, bijv. zoals ze in de AMA zeiden over de beoogde doelgroep:
De Pro is voor jou, de Cloud/Bridge voor de lampjes bij je moeder, bij wijze van spreken.

En laten we wel wezen, daar is de prijs toch duidelijk ook naar?

Nee hoor geen Tel sell issue hier.
Test soms gewoon wat uit voor ik het integreer in mijn bedrijfsopzet.
Helaas kan dit niet wat ik hoopte op dit moment.
Pro is voor mij te kostbaar om her en der weg te zetten.
En juiste centrale beheer vanuit de cloud sprak mij aan.
Wireless interface bij de locaties in de meterkast en gaan.

OK was misschien een foute inschatting van mij, maar wat je exact wil bereiken is me niet duidelijk, wellicht dat een wat uitgebreidere beschrijving kan helpen om eventueel wat adviezen en/of ideeën los te weken bij de lezers.

In een notendop:
Het uit eindelijke doel is om energie verbruik in de woning volledig te monitoren. Daarnaast aantal verbruikers slim te sturen. Uiteindelijk met gemiddelde van een wijk als benchmark de bewoners feedback geven over hun energie profiel. Met als doel energie rekening 30 % terug te brengen en duurzame energie in de wijk te houden

Ah op die manier. Wellicht zou je uitlezen van P1 smartmeter kunnen toepassen als dat beschikbaar is, zijn veel toepassingen voor beschikbaar.

https://www.breathetumby.com.au/ al gelezen?

Ja die heb ik gezien, heeft zeker overeenkomsten.
Issue is dat er voor de bridge/cloud omgeving geen enkele p1 of plusmeter ondersteuning is.
Dit maakt de cloud omgeving juist ongeschikt voor hele energie management.
En dat midden in de energietransitie vind ik een groot gemis

1 Like

Wanneer komt er verdere toepassingen voor de Homey Bridge, kan er niet veel mee
krijg nog veel meldingen dat het niet geschikt is voor Homey Bridge?