Homey built-in presence detection huidige situatie

Via GPS zoals navigatie ook werkt. Anyhoe…dat is mijn probleem ook niet. Ik wil niks met geofencing doen. Als ik in de buurt van mijn wifi ben, waar mijn Homey ook aan is gekoppeld, dan ben ik aanwezig. Zo niet, dan niet thuis. Hoe moeilijk kan het zijn als de app op de achtergrond draait en steeds pollt met de Homey app. Overigens registreert Homey zojuist dat ik thuis ben.

Dit draadje gaat over de ingebouwde aanwezigheid detectie.
Er zijn zat draadjes met jou probleem. Gebruik daarvoor de zoek functie

(Overigens. GPS is alleen een ontvanger. Die zend dus niet jou locatie door. Daarvoor heb je toch echt een data verbinding nodig)

Bij mij werkt de thuis detectie al een tijd vlekkeloos inmidds. (Android)
Ik denk alleen dat Android 11 weer roet in het eten kan gooien.
In Android 11 mag een app namelijk niet meer standaard op de achtergrond je lokatie bij houden als dit niet strikt noodzakelijk is.
Dit is iets wat voor thuis detectie van essentieel belang is.
Wat de voorwaarden zijn van Google om dit wel toe te staan of dat je dit zelf aan of uit kan zetten is mij nog onduidelijk.

Wat heb je precies ingesteld op je android toestel? Op mijn Android S9+ werkt het niet altijd goed moet dan echt de app opnieuw starten. Heb nu wel batterij optimalisatie uitgezet voor de Homey app eens kijken of dat beter gaat.

Dat dus :wink:

lessons learned :woozy_face: :
De-activeer de Homey app in datasaver apps die voorkomen dat je Apps 4G gebruiken zoals Datally

Ken je van die klusjes die je uitstelt omdat je er van uit gaat dat het lang duurt? Ik ben er (na ongeveer 6 maanden) toch maar even voor gaan zitten en na een kwartier had ik het ingesteld…:grimacing: Nu een weekje uitgetest en het werkt vooralsnog perfect. :+1:t3:

Nu m’n vriendin nog overtuigen dat Locative ook op haar telefoon moet om te bepalen dat iedereen thuis is of niet…:sweat_smile:

1 Like

Vriendin lukt nog wel(onder enige dwang) maar de Puberkids is een totaal ander verhaal.

1 Like

Ik had hier ook een vraag over: Geofencing update when moving house - Questions & Help - Homey Community Forum

Helaas nog geen antwoord op gehad. Beetje jammer.

Nog steeds ziet Homey alleen mijn apparaat als “Thuis” wanneer we op het nieuwe adres aankomen.

Zet “laat Homey mij locatie vinden uit” ( via ...Meer > Locatie) en zet de pointer op de gewenste thuislocatie.
Dat zou moeten werken.

Inmiddels op het andere topic ook een reactie gehad. Met een “warm” welkom en de vermelding dat ik meer info moet geven en eerst alle versie, firmware info en dergelijke op moet hoesten. En in de link die daar gegeven wordt staat natuurlijk ook, dat je eerst moet zoeken… duh…

Bedankt voor je reactie @Peter_Kawa , dit is inderdaad de oplossing! Ik zet vaak zoveel mogelijk op “automatisch”. Ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat. Nu handmatig ingesteld en het lijkt nu wel goed te gaan.

Graag gedaan. Tja, ‘automatisch’ is niet altijd gelijk aan ‘beter’ of ‘het beste’ :hugs:

Het is geen theekransje. De reden waarom je diverse gegevens ‘op moet hoesten’, wat ik gewoon ‘effe opsnorren’ noem, is dat de kans dat je (sneller) geholpen wordt veel groter wordt.
Dat wordt overigens ook in de ‘handleiding’ zelf uitgelegd:

Op andere technische fora zullen ze zo ongeveer hetzelfde van je verwachten als je vragen stelt.
Het is overigens niet verplicht hoor, maar verwacht dan ook geen/weinig (zinnige) antwoorden.

Vb. vraag is: “Hij doet niks”.
Dan moet iemand dus gaan vragen “wie is hij, heb je daar een link van”.
Velen hebben geen zin om dat soort vragen ‘op te moeten hoesten’.
Lees mijn tekst met een knipoog ajb. Komt vaak serieuzer over dan ik bedoel.

1 Like

De vraag die ik had was volgens mij vrij simpel en best concreet. Dit soort wedervragen geeft me dat “Microsoft” gevoel…Ik gebruik flink wat Microsoft spul daar niet van. Maar bij iedere vraag op de community krijg je de standaard reacties waaronder:“Heb je al [dism /online] geprobeerd?” En dat heeft daadwerkelijk nog nooit geholpen.
Op sommige van die technische fora had ik inderdaad gewoon een lijstje ergens opgeslagen met wat ze allemaal zochten. To get that out of the way zeg maar…

On topic: het lijkt er overigens op, dat de locatie enkel bij de Homey Pro vastgelegd wordt. Alle apps lezen deze locatie uit. Enkel het uitlezen van de locatie lijkt opnieuw getriggerd te moeten worden. Bij de telefoon van mijn dochter had het zin om geofencing uit te zetten en weer aan. Tot die tijd “dacht” de app nog aan Homey door te moeten geven dat ze thuis was op het oude adres.

Hallo Fred,

Zou jij de flows willen laten zien die jij gebruikt?
Ik heb ook live360 voor aanwezigheid/afwezigheid maar krijg het niet goed werkend voor 2 personen.

Sorry ik heb deze vraag niet gezien je hebt het meschien al opgelost, ik heb toch nog even de flows er opgezet.
Voor 2e persoon hetzelfde en dan nog 4 flows

Dank voor je reactie. Ik heb er geen better logics tussen.
Ga er nog eens mee stoeien.

Oké graag gedaan.

Ik heb met Macrodroid een trigger die elke dag de Homey app opent. Als je de rest van de Homey instellingen goed hebt zoals locatie aan, rechten niet intrekken, draaien op de achtergrond, dan zou deze oplossing je geofencing in Homey draaiend moeten houden voor telefoons waar je niet vaak Homey gebruikt (vrouw en kinderen in dit geval)