Homey v5.0.0 (Stabiele versie)

Homey Firmware versie 5.0 is uitgebracht op 10 februari 2021

Het heeft even geduurd, maar Homey v5.0.0 is eindelijk hier! Het zit boordevol nieuwe functies, verbeteringen en talloze bugfixes.

Wat is er nieuw?

Er zijn te veel verbeteringen en fixes om ze allemaal op te noemen, maar hieronder vindt u een selectie waar we bijzonder trots op zijn:

  • Upgrade Homey’s Zigbee-engine
  • Veel bugfixes voor Z-Wave, Zigbee, BLE en meer
    Zie de Homey v5.0.0 changelog voor een lijst met wijzigingen.

Update!
Een goed artikel over het updatepad, Voordelen van Homey v5.0 voor Zigbee en bekende problemen van Homey 5.0 met Zigbee wordt door Athom-ondersteuning op de Support-site hier gepubliceerd:

En voor meer informatie over het gebruik van Zigbee in Homey Firmware v5.0.0, zie het tweede bericht in dit onderwerp.

Voor de ontwikkelaars:

Herinnering: SDK v1 End-Of-Life

Met de introductie van Homey Apps SDK v3 laten we de ondersteuning voor SDK v1 vallen. Zoals aangekondigd in mei 2020, werken SDK v1-apps niet langer op Homey v5.0.0 en hoger. Ze worden automatisch uitgeschakeld. Bovendien zullen SDK v1-apps in de nabije toekomst uit de Homey App Store worden verwijderd.

1 Like

Ik vond op de Support site nog een artikel over Homey v5.0.0 en Zigbee!

Helaas is deze pagina (nog) niet beschikbaar in het Nederlands. (in tegenstelling to bijna alle andere pagina’s)

Gelukkig hebben we Google Translate:

Zie hier via translate: Advies over het opbouwen van een stabiel Zigbee-netwerk

(Originele link: Advice on building a stable Zigbee network – Homey Support )

@Dijker
Ben je gereserveerd
Heb je gereserveerd
Wat bedoel je met: gereserveerd???

Er is maximum aantal karakters per bericht. Mocht Dijker nog aanvullende informatie hebben en dat bovenaan willen plaatsen dan heeft hij alvast een plekje gereserveerd.

HomeyScript is changed in some way, also examples are added:
image
The way of creating/setting/reading global variables is different.

Yes, HomeyScript 3.2.0 was released today: https://twitter.com/homeyapps/status/1361267052120600580

According to the “changelog”, the only difference is that it’s now possible to start flow cards.

For me there is a 1 hour difference with before, would this be a change or is this a bug as I have read in other comments about Time flows?

Sounds like a bug, but I guess it depends on what your code does.

let sys = await  Homey.system.getInfo();
var theTime = new Date(sys.date);
var theHour  = theTime.getHours();

log('TheHour',theHour);  // test 
log('TimeOffset', theTime.getTimezoneOffset()); // test 

result:
TheHour 12
TimeOffset 0

system time ok, location ok.

Yes, I can confirm. It looks like Homeyscript isn’t running with a proper timezone setting (or with a UTC timezone).

I’ll ask Emile about it.

1 Like

Antwoord van Emile: “SDK3 apps now use UTC time :slightly_smiling_face:

I have no idea why anyone would want that…

@robertklep Thanks for asking. Good to know, it’s not a bug,

but :log('TimeOffset', theTime.getTimezoneOffset()); result is 0,
doesn’t look good for me? If this was 1, then we could add this to the time.

b.t.w. we are not talking Dutch, didn’t realize it is a Dutch post, sorry.

De timezone is voor alle apps is UTC, dus de offset in de context van de app is 0, dat klopt. Dat Homey op een andere timezone is ingesteld maakt niet uit.

Daarom is het totaal niet logisch dat Athom ervoor gekozen heeft alle apps in UTC te draaien, want het is nu niet triviaal om de lokale tijd te bepalen in een app (op mijn vraag “hoe kan een app nu de lokale tijd bepalen” aan Emile moet ik nog antwoord krijgen; ik weet zelf wel een manier maar dat is een hack, dus ik wacht even af of Emile een slimmere manier heeft).

Ter info:
Ik heb het openingsbericht en het tweede bericht bijgewerkt met informatie die ik vond op de ondersteuningssite van Athom.

@robertklep Inmiddels al een paar nieuwe versies van HomeyScript gekregen, maar helaas nog geen oplossing. HomeyScript is inmiddels ook via my.homey.app te gebruiken (vandaar de updates denk ik).


Er verschijnt ook een mooie Pop-Up in het scherm als je cursor over de term ‘getTimezoneOffset’ gaat, de inhoud is wat ik me ook had voorgesteld, maar helaas is de waarde nog steeds “0”.
Heb jij al iets van Emile gehoord?

Ik zie door de bomen het bos niet meer ik heb alles afgezocht in de community of mijn apps blijven draaien onder V5, dit zijn mijn apps die ik nu heb met het huidige versie nummer en wat ik hier gevonden heb wat het versie nummer moet worden om onder versie 5 te draaien, ik vind alleen een nieuwe versie van Aqara en daar staat weer deze tekst bij.
Let op! Deze app werkt mogelijk niet.

Deze app versie wordt op dit moment getest, en is nog niet goedgekeurd.
Let extra goed op bij het gebruiken van deze app.

Dus werkt dit dan wel goed onder V5 of moeten we afwachten tot de apps zijn geüpdate.

En zo te zien ga ik dus wel wat apps wissen en foscam vind ik helemaal nergens meer.

Wie kan mij hier mee helpen wijs uit te worden of mijn listje aanvullen zodat ik zorgeloos kan updaten naar V5

Met vriendelijk groet,

Fred Hogerheide

App lijst

Je bedoelt dat je dit topic niet kon vinden? Stond vrij hoog met zoeken naar “apps v5”

Er zijn overigens veel meer apps (alle zigbee) die een test versie hebben, en al heel lang (maanden!) in test staan omdat ze niet naar stabiel kunnen gezet worden tot v5 naar iedereen is uitgerold.

Edit: Vond trouwens deze foscam app ook nog.

@JPe4619 nee, het enige dat Athom gedaan heeft is de changelog voor SDKv3 aangepast met het volgende zinnetje: “It is still possible to retrieve the current timezone by calling this.homey.clock.getTimezone() , the timezone can then be used to format a date to the users timezone.” (verder geen enkele hint over hoe je dat moet doen).

Nogmaals: die getTimezoneOffset() werkt alleen als de app draait met een voor de app juist ingestelde timezone, en dat is vanwege de aanpassing van Athom niet (meer) het geval. Alle SDKv3 apps, inclusief Homeyscript, hanteren nu UTC als “timezone”, en die heeft altijd een offset van 0. De door de gebruiker’s locatie geconfigureerde timezone staat hier helemaal los van.

Ik krijg het gevoel dat Athom niet goed heeft nagedacht hierover, want het breekt bestaande code en scripts. Als app developer moet je in ieder geval nog expliciet je app naar SDK3 omzetten, maar Homeyscripts werken nu ineens en zonder waarschuwing anders dan voorheen.

Ik heb op Github maar een issue geopend: SDK3: getting/showing local time using `Date` · Issue #169 · athombv/homey-apps-sdk-issues · GitHub

Dank je voor de hulp, inmiddels had ik het probleem ook aan Athom Suport doorgegeven, en ene Erik verzocht mij toen om diagnose rapport te maken, wat ik gedaan heb, daarna niets meer vernomen, afwachten maar.