Homey Community Forum

HUE bridge of niet

Hi Tom en anderen, ik heb in mijn geval besloten om alle schakelaars zo veel mogelijk aan de Hue Bridge te hangen. Mijn 10 cent op dit onderwerp is namelijk dat de direct gekoppelde lampen heel goed door de Hue bridge gestuurd kunnen worden. Daarnaast is het “als de schakelaar” dan “licht” mijns inziens geen interessante toepassing voor flows. Als ik bijvoorbeeld extra faciliteiten wil koppelen, dan koppel ik in de flows de schakelaar en stuur ik de rest.
Bijvoorbeeld if schakelaar off and “later dan 22:00” schakel “alle lampen in huis uit”, doe de lampen in de gang aan, Sonos uit enz. Als dit 3 seconden langer duurt dan vind ik dat dus niet eens zo erg, de primair gekoppelde lampen reageren direct via de Hue Bridge. Ook Alarm systemen hoeven niet “accuut” te reageren (zoals Heimdahl) 3 sec vertraging is daar echt geen probleem. Daarnaast is het bij Hue lampen zaak om te zorgen dat deze continue spanning krijgen, anders wordt de Mesh iedere keer verstoord.

0 Likes

Ik gebruikt alleen de Hue bridge. De Aqara producten gaan rechtstreeks via Homey.

0 Likes

Dan heb je dus 2 gescheiden Zigbee netwerken.

0 Likes

zelf vond ik het een hele opluchting om alles zonde de hue bridge te laten werken.
met de bridge duurde een schakeling al snel enkele seconde waarbij het via homey vrijwel direct ging.
het zigbee netwerk werd dan ook uitgebreid en reageert super snel.
ook de Hue remote control is in te stellen met alle knoppen aan/+/-/uit.
daarnaast kan homey de lampen uitzetten zelfs als het internet er tijdelijk uit ligt. heb je niet wéér en bridge staan én weer een appje op je mobiel.

maargoed zoals de eerste reactie al zegt: het is een persoonlijke keuze.

0 Likes

Hoe regel jij de scenes? In de HUE app heb je natuurlijk een standaard collectie aan instellingen, heb je die eenmalig in je Homey gezet of allemaal nieuwe instellingen gemaakt?

0 Likes

ik gebruik de Scenes niet echt, in flows zet ik willekeurige kleur als ze aan moeten.

0 Likes

Ok, zou jij mij screenshots van de flows kunnen sturen via PM?

0 Likes

Ik heb sinds kort de HUE bridge erbij gekocht en dat werkt een stuk beter vind ik , ook kan je nu de google home functionaliteit gebruiken.
De nieuwe schakelaars van oa NIKO, de Friends of HUE line zijn zeer mooi en kunnen perfect via de HUE bridge gekoppeld worden, nog niet via de ATHOM app.
Verder werkt het dim -up en dim-down via de bridge ook veel “smoother”

0 Likes

Ik heb ook de nieuwe NIKO schakelaars en ben er tevreden over qua Hue-App/Brigde functionaliteit. De kwaliteit van het materiaal zou wat mij betreft wat steviger/robuuster mogen voor zo’n prijs, maar mijn behoefte ligt ook in de ondersteuning vanuit Homey. De Hue-app in Homey ziet dus wel de Hue-switches, maar (nog) niet de “Friends of Hue” switches. Zijn er developers die dit willen oppakken?

0 Likes