Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

Waarom zijn de meeste hier toch zo bezig met het regelen van de toeren op percentages en het uit zetten van de unit. Het is een ventilatieunit en die moet toch altijd draaien. Alleen als je gat douche/badderen of naar de wc gaat moet hij ff hoog draaien en dat kun je simpeler regelen als wat hier allemaal omschreven staat. Let wel het is geen commentaar of negatief bedoelt. Het was gewoon een vraag die ik jullie voor wilde leggen. Ik ga van het weekend testen met een simpele klikaanklikuit schakelaar om het hoogste toerental in en uit te schakelen waarbij de draadloze afstandsbediening ook gewoon gebruikt blijft worden. De unit waar ik mee ga testen is een itho cve eco rt. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Voor mij fijn dat Homey het volgende automatisch regel : stand 3 bij vochtige badkamer, stand 2 overdag en stand 1 in de nacht.

En vergeet niet, wat mij betreft een reden die erg belangrijk is: het is leuk om te doen.

5 Likes

Gewoon omdat het kan.

3 Likes

Reden genoeg om alles te automatiseren. Default waarden van mijn huidige itho zijn niet goed “handmatig” in te stellen. Dan is t meer op gevoel. Nu hangt er een getalletje aan vast. Daarbij wil ik graag meer “nut” hebben van de mechanische ventilator. In mijn geval zit de ventilatie zowel op de badkamer, toiletten en de keuken/woonkamer . Wanneer iedereen gedouched heeft en het vocht is weg in de badkamer, dan heeft de ventilatie niet veel meer te doen voor die ruimte maar wel voor de overige ruimtes. In mijn setup wil ik uiteindelijk een automatische klep inbouwen voor de badkamer die gesloten of gesmoord kan worden zodat de andere ruimtes effectiever geventileerd worden.
En natuurlijk is het leuk als het allemaal lukt.

Als automatische klep zit ik aan iets als dit te denken:
https://www.amazon.nl/Elektrische-afsluitklep-ventilatoren-regelkleppen-Buitendiameter/dp/B07PLCWBWG/ref=asc_df_B07PLCWBWG/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=430681853678&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=16877183919235145540&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9064287&hvtargid=pla-746799624678&psc=1

3 Likes

Die klep spreekt mij ook wel aan. Dan kan je zeker meer gebruik maken van de automatisering. Mijn ITHO heeft zelf een vochtsensor, dus die regelt dat wel. Hele feit waarom ik hem aan Homey heb gehangen is dat mijn RF zenders van ITHO niet meer werken door instraling van LTE (KPN, Vodafone).
Heb nu een schakelaar gebouwd op de vlotter van het toilet, dus zodra je doortrek gaat de ITHO naar standje 3 voor 10 min :joy:

1 Like

Een schakelaar op de vlotter :nerd_face:, handig. Welke heb je gebruikt?

Een microschakelaar en een simpele KLIKAANKLIKUIT AWMT-003. Zodra je doorspoelt zakt de vlotter en gaat het contact open (zit een wissel schakeling op de microschakelaar) die dan weer de AWMT-003 aanspreekt en een signaal stuurt naar Homey.
Werkt perfect hier!

1 Like

Je kunt met de AWS-3500s van klikaanklikuit heel makkelijk stand 3 bij schakelen en met een flow in homey regelen wanneer dat gaat gebeuren. Daarnaast blijft de rf afstandsbediening gewoon actief.

Kijk das mooi want dat wilde ik ook nog gaan doen want wil er mijn afzuigkap ook op gaan zetten en dan zijn die kleppen ideaal. Bedankt voor de tip.

I followed your example, but for some reason I get very strange numbers in my var.

image

It shows extreme numbers in my timeline. Which makes sense because it constantly get’s the previous value and multiplies this with 256.

Does this work for you? Only difference we have is, i’m using the built-in vars and not the Better Logic.

Het voorbeeld schrijft de waarde naar een andere variabele (Itho) dan die gebruikt wordt voor de berekening (Dim niveau).

Dan denk ik dat ik het niet begrijp.

Er worden inderdaad 2 ‘tags’ gebruikt. 1 is een var genaamd Itho (bij mij VentBG) en dim niveau, wat een standaard tag is van de virtuele ventilator.

Het idee is dat ik een dimmer heb op de ventilator en dat daarmee de juiste waarde via MQTT wordt doorgestuurd naar de mechanische ventilatie.

Dus Flow 1;
When: Dim niveau van de virtuele device; ventilator veranderd
Then: Berekend VentBG als {{round(dim niveau*254)}}

Flow 2:
When: VentBG is veranderd
Then: Stuur VentBG naar itho/cmd

Via MQTT aansturen gaat prima, alleen die waarde berekenen niet.

Maar Flow 1 in jouw voorbeeld gebruikt niet “dim niveau” maar “VentBG”:

Tenzij dat twee verschillende dingen zijn (met dezelfde naam).

Nee, sorry je hebt gelijk. Ik heb het naar aanleiding van jouw eerste opmerking aangepast. Daar staat nu dim-niveau, wat de waarde is van de virtuele vent.

Het lijkt nu overigens wel te werken, maar ik begrijp het niet helemaal, en wel om het volgende:

Ik laat nu zowel VentBG en Dim level naar mijn tijdlijn sturen. Als ik een vrij lage waarde opgeef, dan komt er bij VentBG bijv gewoon ‘30’ te staan. Maar bij hogere waardes NaN, ik had verwacht dat daar dan een range van 0-254 zou komen te staan.

Wellicht dat het gewoon het round commando is die ik niet lekker heb staan.

Als ik via MQTT explorer ga kijken dan zie ik die NaN ook terug komen bij CMD

image

State veranderd wel naar het juiste getal. Ik vind het gek, maar als iemand kan bevestigen dat het zo hoort te werken, dan vind ik dat ook prima :wink:

@Martijn_Hoogenbosch , Het dim niveau van je virtuele ventilator heeft als het goed is een waardebereik van 0-1 (standaard binnen homey voor dim niveau’s). Controleer eerst of dat bij jou ook zo is. Daarmee krijg je dus een waardebereik voor VentBG tussen 0 * 254=0 en 1 * 254=254. Bijvoorbeeld dim niveau 0.3 (30%) geeft dan 0.3 * 254 = 76 (afgerond).
Hierbij de MQTT explorer output bij 100% en 30%
Screenshot 2021-01-23 at 13.34.08 Screenshot 2021-01-23 at 13.34.33

Waar geef je dat op? Als je de flow test, dan moet je voor dim-niveau wel een waarde tussen 0 en 1 opgeven.

Dat klopt inderdaad 0 = 0% en 1 = 100%, vervolgens is elke 0.01 stap een procent. Dat gaat dus ook gewoon goed. De berekening gaat op zich ook goed. 0.87 x 254 komt op 220,98. Het round commando zou dat dan moeten afronden naar een heel getal. Dit typende ga ik het ook is met better logic proberen.

Ik gaf dat op in het ‘test’ commando, 0.5 is als het goed is 50% en dus de helft van 254.

Edit:

Nu exact dezelfde gemaakt met Better Logic, en die werkt wel.

Met de standaard logic komt er telkens NaN te staan. Hij doet het dan wel. En Fin… tis opgelost denk.

Toch vreemd. Ik gebruik geen Better Logic, gewoon de standaard logica van Homey en dat werkt gewoon goed. Dus voor jouw voorbeeld met 0,87:
Screenshot 2021-01-23 at 15.34.48
Screenshot 2021-01-23 at 15.39.03

Heel gek dan… heb het kaartje even weggegooid en opnieuw ingetypt, maar er blijft NaN komen in het resultaat. Net alsof de afronding op hele cijfers niet goed gaat. Bijzonder dat het bij jou wel goed gaat.