Hulp met automatiseren mechanische ventilatie

aah jammer, moet toch wel ergens een slimme henkie zijn die dit voor elkaar kan krijgen.

Als je deze Henkie gevonden hebt, dan kun je hem verwijzen naar:

Daar staat overigens ook:

The protocol is based on the Honeywell Evohome protocol

Wie weet werkt het wel met de Evohome App. Dit zou je ook kunnen proberen.

In ons huis hebben we twee Itho afzuigsystemen. Beide zijn van het type: CVE ECO RFT SE. De ene doet de keuken en woonkamer afzuigen. De andere is voor beide badkamers boven.

Nu heb ik dit topic uitvoerig doorgenomen en lees dat er een extra module voor beschikbaar is waardoor je hem kunt aansturen via een Fibaro RGBW module. Ik heb echter nog een Shelly 2.5 liggen en zie dat andere ook hun systeem daarmee kunnen aansturen.

Is dit uberhaupt mogelijk, of zit je gewoon met een Itho ventilator vast aan zo’n PWM module?

Xiaomi/Aqara 2CH relay werkt ook prima hier, alleen nog problemen om de printplaat uit de behuizing te krijgen bij een ITHO-CVE166, weet iemand of daar ergens een borging op zit ?

Is zeker wel mogelijk. Inspiratie is te vinden op https://forum.athom.com/discussion/11/controlling-a-central-ventilation-system-with-homey/p4. Gebruik zelf mi met dan een jaar een Fibaro FGS-223 om de standen 2 en 3 in en uit te schakelen (via de perilex aansluiting).

ja ik weet dat het kan alleen die printplaat gaat niet los. nu maar met een flexibele schroevendraaier toch nog net los kunnen krijgen.

wellicht dat iemand weet voor een ITHO-CVE166 of er een borging ergens moet zitten om het printplaatje uit de behuizing te halen. Maar goed, voor mij was het nog net gelukt om schuin de schroeven van de kroonstenen los te schroeven.

Ja, dat is het een beetje, kom veel voorbeelden tegen met een perilex aansluiting. Maar die van mij heeft een reguliere eurostekker. Dus dat gaat helaas niet lukken.

Ik ben ook van plan mijn mechaische ventilator op de douche te automatiseren met een Fibaro schakelaar.
Ik zat natuurlijk ook te denken wat er zou gebeuren als ik de handel verkeerd aanstuur en op de 2e en 3e motorstand tegelijk spanning zet.
De 1e stand is altijd aan en blijft volgens tekening ook altijd verbinding houden.
Nu zag ik bij Robbshop deze schakelaar. FIB_FGS-224
Deze heeft een beveiliging tegen gelijktijdig inschakelen van beide contacten.
Ik heb wel de handleiding al gedownload maar kan er niet uit opmaken hoe het zou werken. Of inschakelen word geblokkeerd of dat er eerst word uitgeschakeld en daarna ingeschakeld.
En waar dit eventueel ingesteld moet worden dat er niet gelijktijdig ingeschakeld kan worden.
Iemand hier ervaring mee.

Mijn mechanische ventilator is voorzien van een perilix stekker. En een 3 standen schakelaar.
Klopt het dat als de ventilator word ingeschakeld via een flow dat deze weer word uitgeschakeld indien de schakelaar een keer verzet word van bv stand 1 naar 2 en weer terug?

Bedankt.

De Shelly kun je alleen gebruiken voor de aansluitingen van een 3-standen schakelaar die via de “Perilex stekker” loopt, jij hebt een netstekker aansluiting:
image

ik neem aan dat dit, deze aansluiting is? Dan zie je dat er nog 3 contacten niet gebruikt zijn, dat zijn dan hoogst waarschijnlijk de aansluitingen voor de 3 standen schakelaar. Om een hogere stand via de Shelly in te schakelen, moet je dus een contact van Shelly (O1 en/of O2), verbinden met 1 of 2 van de vrije contacten ( zo te zien rechts en/of midden ). De Shelly moet dan natuurlijk ook met de netspanning worden verbonden (L met bruin en N met blauw)
image

Dit alles is gebaseerd op aannames mijnerzijds, ik heb dit apparaat niet en heb er nooit mee gewerkt en ik geef dus geen enkele garantie op juistheid (disclaimer noemen ze dat).

Je kunt er in je flows wel voor zorgen, dat beide schakelaars niet gelijktijdig aan kunnen staan (dus schakel 1 uit en na 1 sec 2 aan, en omgekeerd )

1 Like

Dat klopt, en kan ook heel verwarrend zijn.
Met de tegenwoordige gelijkstroom-motor ventilatorboxen is het overigens meestal geen probleem als er twee ingangen gelijktijdig gestuurd worden, dus dan kun je de contacten van de 3-standen schakelaar en van het besturingsrelais parallel schakelen, de hoogst gekozen stand wordt dan ingeschakeld.
Je kunt er in je flows wel voor zorgen, dat beide schakelaars niet gelijktijdig aan kunnen staan (dus schakel 1 uit en na 1 sec 2 aan, en omgekeerd )
Wel even met de leverancier of fabriek overleggen of gelijktijdig-aan voor jouw toestel toegestaan is.

Nog even een andere handleiding gedownload van de Fibaro switch, zonder reclame in de pdf.
Functie 164 is het menu waar je kan instellen dat beide relais niet gelijktijdig geschakeld kunnen worden.
Zo krijg je dus nooit spanning op beide schakeldraden stand 2 en 3.

Kan nooit kwaad, ieder moet kiezen waar hij zich het best bij voelt,
ik weet overigens niet of deze schakelaar al door Homey ondersteunt wordt.

@JPe4619 Ik zit net op de pagina te kijken met de ondersteunde fibaro schakelaars maar zie
niet specifiek dit type er bij staan.

Zojuist een Shelly 2 er tussen gemonteerd en ingesteld als rolgordijn schakelaar. Dan kan je ook niet 2 draden tegelijk voorzien van spanning.
Ik denk dat ik eerst maar eens probeer om een douchscene vast te leggen hoe de luchtvochtigheidssensor zich gedraagd en daar een flow overheen probeer te verzinnen.
En indien mogelijk als ik de standenschakelaar handmatig naar stand 1 (daar staat hij op maar eerst even naar 2 of 3 draai en dan weer naar 1) draai dat de flows en timers worden afgebroken.

Bedankt voor je antwoord.

Heb een foto gemaakt van het boekje.

Dit is wat er staat voor de Perilex stekker. Kan ik dan gewoon de Shelly er aan vast knopen? Ik heb al een aantal keer gelezen dat als je hier gebruik van maakt dat de RF functionaliteit hiermee uitgeschakeld wordt. Dit kan ik echter niet terug vinden in het boekje. Is het dan veilig om aan te nemen dat de afstandsbedieningen dan gewoon blijven functioneren (vermoedelijk kun je daar geen antwoord op geven ;-))?

Wat ik niet zo goed begrijp is hoe dit te vertalen naar de aansluiting. Er zitten 5 pinnetjes. Eerst bruin/fase (L), dan blauw/nul (N) en daarna 3 vrije contacten. Hoe kan ik er achter komen welke dat zijn. Jij geeft rechts en/of midden aan. Waarom denk je dat, en zou ik dat kunnen checken? Zijn dat bijv die 3, 2 en 1 op het plaatje? Tnx alvast!

De tip van @Mike1233 is wel een goede tip denk; instellen als rolgordijn. Tnx

Vanaf de rechter en de middelste pin dacht ik op je foto te zien dat er printsporen omhoog gaan naar de 4 weerstanden, midden op de print. Je kunt een test doen door de fase te verbinden met de gewenste pin, dan kun je zien hoe de ventilator daarop reageert. De laagste stand heeft (tegenwoordig) meestal geen draad verbinding, maar wordt automatisch gekozen als de andere standen niet gekozen zijn.

Ah, op die fiets. Dat zou betekenen dat 1 aansluiting AAN = middelste stand, andere aansluiting AAN = hoog en beide UIT is laag. Begrijp ik het zo goed?

Dan ga ik daar vanmiddag is mee aan de slag.

Klopt, succes en wees voorzichtig met elektriciteit, blijft gevaarlijk.

1 Like

En meten is weten.
Ik heb mijn ventilator ook aangesloten en eerst op de tekening gekeken wat wat zou moeten zijn en doen. Daarna meten met de multimeter en er klopte niks van. Toen de duspol erbij en het werd nog steeds niet duidelijk.
Daarna opgeschreven hoe het zat en alle bedrading (4 draden) afgekoppeld en in losse wago blokjes gestopt.
Daarna weer meten.
Het bleek dat de blauwe draad aan de stekker de fase was en bruin de nul. Maar de blauwe zat wel aangesloten op de N van de printplaat. Is wel de voeding 230V maar toch.
Zonder te meten ga je toch mooi de mist in.
Alsnog even gemeten via de aarde. Blauw is vaste voeding, bruin is N, zwart en grijs waren de geschakelde draden voor stand 2 en 3.
Maa let op. Zo hoort het dus niet.

Dus nooit uitgaan van de kleurtjes en positie op de klemmenstrook.
Je wordt zo ineens verrast door een flinke opn…er.

Als je er toch al mee bezig bent, zou ik het gelijk in orde maken, door de juiste kleuren op de juiste aansluitingen te zetten, er heeft blijkbaar iemand lopen klooien. Hou er dan rekening mee dat het bij de drie-standen schakelaar ook wel fout zal zitten, nul i.p.v. fase op de schakelaar.