Ikeas runda dimmer

Är det nån som har erfarenhet av Ikeas runda lilla dimmer?
Tänkte att den skulle bli perfekt att använda som ljudreglage till Sonos.
Men det verkar som att den har sitt eget liv, efter att ha lagt dimmernsvärden som en variabel, så kan jag se i “Tags” hur värdet pendlar upp och ner av sig självt?
Gör jag färdigt mitt flow, så att den styr en högtalare så hör man att ljudet också pendlar, ändrar till en lampa i stället så blir det likadant.
nå idéer?

Låter som en känslighetsfråga… har ingen själv, kan du ändra några inställningar under verktygsikonen på enheten?

har för mig att det gick att ställa in vissa värden. Men jag blev irriterad, tog bort den och kastade in den längst in i skåpet, så jag ska gräva fram dem och lägga till igen :slight_smile:
Återkommer!

Nu har jag meckat lite med två stycken olika. Det finns en sensitivity setting på den. den verkar kunna acceptera ett värde mellan 0.1-2, blir dock ingen skillnad vad jag tycker.

Men i alla fall, det verkar som att om dimmern ligger stilla så håller sig värdet stabilt, har jag den liggandes i handen (utan att vrida på den dimrande delen) så pendlar värdet. så med andra ord, om jag skruvar fast den så kanske den lirar…

@johan_bendz
Jag skulle vilja att den blev mindre känslig, som det är nu så går den till max/min på ca 45 graders vridning.
Jag provade att göra en uträkning med logic, multiplicerade värdet med 0.1, men då ändras visst också maxvärdet från 1 till 0.1 (1 x 0.1 = 0.1)… förstår du hur jag menar, förslag?

Gjorde ett flow som borde fungerat, (varje ökning med dimmern ger ett stabil påslag med 0.1 på volymen)
men kunde konstatera att dimmern har ett inbyggt ändläge, volymen kommer till 0.3 innan dimmern är “maxad”.

Hmm, jag ska ta en titt på koden i helgen… om jag hinner med… barnkalas x 2 :open_mouth:

Haha du har du händerna och öronen fulla!
Tack, ta det när du hinner, ingen stress :slight_smile:

Gosse… du anar inte hur rätt du hade ! pust

OK, har tittat igenom koden och det finns saker att göra på känslighetssidan… men jag ser ingen annan som rapporterat samma problem som du har så jag skulle rekommendera att börja med att ta bort enheten och lägga till den igen så att det inte bara är en dålig intervju som är felet.

Kvar står ditt problem efter det så tycker jag att du ska lägga in ett felärende på appens github.

Min äldsta är 3, så har väl nått år kvar innan man behöver ta sig igenom det där!
Okej, har provat med 2st olika, trodde den första var ett måndags ex… fick dock samma resultat. Får kika in på github.
Tack att du tog dig tid :+1: