Dat is echt fysiek onmogelijk dat Homey een kaku ontvanger ziet veranderen, al heet het in Homey wel zo. De ontvanger luistert alleen, en Homey gokt de stand van de ontvanger op basis van zendcodes waarvan Homey denkt dat de ontvanger daar ook naar luistert.
Het feit dat de oude ontvanger reageert op de knop is geen bewijs dat Homey het ook ziet. En het feit dat Homey een code naar de oude ontvanger kan sturen die werkt op de ontvanger is ook geen bewijs dat die code hetzelfde is als de code die de wandzender uitzendt.
Ik denk dat de wandzender een code gebruikt die ontvangen en begrepen wordt door de rolluikschakelaar, maar dat Homey die code niet kent. Homey heeft volgens mij een andere code toegekend aan de wandzender dan in werkelijkheid. En ik denk dat de rolluikschakelaar die code ook herkent.
Als je een flow hebt waarbij de wandzender als trigger gebruikt wordt (als), en het lukt daarmee een notificatie te tonen, dan ziet Homey de wandzender. Dan kan Homey dus ook andere dingen aansturen met de knop. Is dat niet zo, dan zijn er twee mogelijkheden: de wandzender gebruikt een andere code dan Homey denkt of het bereik is niet OK.
Volgens mij zit de echte code van de wandzender in Homey gekoppeld aan je ontvanger, maar Homey denkt dus dat de wandzender een andere code heeft.
Als ik jouw was zou ik de wandzender verwijderen uit Homey en opnieuw toevoegen, met de leerfunctie. Dat lukt alleen als het bereik ok is. Als dat ook hapert, bijvoorbeeld met het testen, dan is het bereik zwak. Lukt dat goed, dan kent Homey de juiste code.
Ik neem overigens aan dat de fibaro wel luistert naar handmatige bediening vanuit Homey. Want als dat niet werkt kom je natuurlijk ook nergens.