Kaku wandschakelaar met fibaro

Hoi, ik heb een wandschakelaar van KAKU en een fibaro rolluikschakelaar.
Waarom lukt het niet mbv een flow om deze aan elkaar te koppelen?
Ik had eerst een KAKU rolluikschakelaar. En heb deze vervangen voor de fibaro.
Het werkt alleen als ik in de flow als start aangeef KAKU rolluikschakelaar omhoog of omlaag deze is direct gekoppeld aan de KAKU wandschakelaar.

Dus,
Als start werkt de wandschakelaar niet.
Als start de rolluikschakelaar met direct daarop de wandschakelaar gekoppeld werkt wel.

Waarom??

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen. Je screenshot toont zo te zien de KAKU rolluikschakelaar, en je flow triggert als Homey het omhoog commando hoort waarvan Homey denkt dat die deze module aanstuurt. Deze module is een echter een ontvanger, geen zender, dus de module kan zelf geen signalen naar Homey zenden. De kans is hier dus aanwezig dat het signaal waarvan Homey denkt dat dit die module bedient nooit komt.

De tweede screenshot is een knop. Die zend codes uit die Homey kan ontvangen. Daat kun je dus een flow aan koppelen om iets te gaan doen.

Naar zeggen bedien je je rolluik nu met een fibaro. In principe zou het moeten kunnen lukken deze aan te sturen met de knop. Ik zou beginnen met notificaties in je flows zetten of de kaku knop goed wordt herkend, daarna kun je er een kaartje inzetten van je fibaro om je rolluik te bedienen.

Je hebt gelijk, had al iets geplaatst zonder dat ik het wou en ben daarmee verder gegaan.:+1:t3:

Dat is juist het rare met de knop kan ik hem niet aansturen.
Als ik de knop indruk die direct gekoppeld is met de ontvanger en de ontvanger gebruik in de flow β€œals” gebruik doet ie het wel

Ik snap je probleem nog steeds niet, want hoe past de fibaro dan in het geheel? Je kunt fibaro niet rechtstreeks aan KAKU koppelen. Als de oude ontvanger aan dezelfde knop gekoppeld was dan snap ik wel waarom dat lijkt te werken. Hoe dan ook, tijdlijn notificaties zijn je beste vriend als je wi zien of Homey je wandschakelaar wel of niet herkent. Ik vermoed dat je Homey die niet goed ontvangt. Dat kan een probleem met de afstand zijn (de oude kaku rolluikschakelaar zag de knop misschien wel).

Ik heb zelf zo nu en dan problemen gehad met de ontvangst van wandschakelaars. Homey herstarten hielp in dat geval.

Had een KAKU ontvanger gekoppeld met de KAKU wandzender. (In de homey staan de 2 KAKU’s nog) Maar heb de KAKU ontvanger vervangen voor een fibaro ontvanger.
Het eerste werkte wel, maar wil liever de fibaro ontvanger gebruiken.

Zoals ik hierboven net gedit had: ik denk dat de oude rolluikschakelaar het signaal van de kaku knop wel ontving maar Homey niet. Met notificaties kom je daar achter. Als het een afstandprobleem is dan heb je pech tenzij je Homey dichterbij kunt krijgen.

Zal eens een tijdlijn maken. Kijken of deze niet of wel ontvangen wordt want ik heb namelijk het idee van wel.

Zelf heb ik zoals gezegd slechte ervaringen met KAKU wandzenders. Ik zou overwegen een z-wave wandschakelaar van Robbshop of Heat-it te kopen. Dan kun je die waarschijnlijk ook met associaties rechtstreeks koppelen. Als Homey het dan een keer begeeft kun je nog steeds je rolluik bedienen.

Nou even getest met de tijdlijn, de homey ontvangt mijn wandzender wel maar doet er niks mee. Hij doet het echt alleen als hij de ontvanger (misschien met een virtuele knop) status ziet veranderen en daardoor de flow start.
En ja kan beter andere zenders kopen. Wil eigenlijk van al dat KAKU spul af ( had hiervoor een homewizard).
Maar dat neemt niet weg dat ik niet snap dat het niet werkt met de wandzender.

Dat is echt fysiek onmogelijk dat Homey een kaku ontvanger ziet veranderen, al heet het in Homey wel zo. De ontvanger luistert alleen, en Homey gokt de stand van de ontvanger op basis van zendcodes waarvan Homey denkt dat de ontvanger daar ook naar luistert.

Het feit dat de oude ontvanger reageert op de knop is geen bewijs dat Homey het ook ziet. En het feit dat Homey een code naar de oude ontvanger kan sturen die werkt op de ontvanger is ook geen bewijs dat die code hetzelfde is als de code die de wandzender uitzendt.

Ik denk dat de wandzender een code gebruikt die ontvangen en begrepen wordt door de rolluikschakelaar, maar dat Homey die code niet kent. Homey heeft volgens mij een andere code toegekend aan de wandzender dan in werkelijkheid. En ik denk dat de rolluikschakelaar die code ook herkent.

Als je een flow hebt waarbij de wandzender als trigger gebruikt wordt (als), en het lukt daarmee een notificatie te tonen, dan ziet Homey de wandzender. Dan kan Homey dus ook andere dingen aansturen met de knop. Is dat niet zo, dan zijn er twee mogelijkheden: de wandzender gebruikt een andere code dan Homey denkt of het bereik is niet OK.

Volgens mij zit de echte code van de wandzender in Homey gekoppeld aan je ontvanger, maar Homey denkt dus dat de wandzender een andere code heeft.

Als ik jouw was zou ik de wandzender verwijderen uit Homey en opnieuw toevoegen, met de leerfunctie. Dat lukt alleen als het bereik ok is. Als dat ook hapert, bijvoorbeeld met het testen, dan is het bereik zwak. Lukt dat goed, dan kent Homey de juiste code.

Ik neem overigens aan dat de fibaro wel luistert naar handmatige bediening vanuit Homey. Want als dat niet werkt kom je natuurlijk ook nergens.