Licht aan en uit toilet?

Ik heb een aqara bewegingsmelder en wil dat het licht in de toilet aangaat wanneer iemand binnenkomt. Dat lukt wel. Maar zodra je het toilet verlaat mag het licht weer uit. Dat lukt me niet op een slimme manier. Heb een vertraging ingebouwd maar toiletbezoek duurt niet altijd even lang… Heeft iemand tips?

Wat ik gedaan heb is uitschakelen op een deur sensor of op tijd
Als het licht aan is en de deur gaat open doe licht uit
Of licht is aan en tijd is verstreken doe licht uit
Een Xiaomi deur/raam sensor kost je ongeveer 8€

Je kan hiervoor het beste de countdown app gebruiken. Elke keer als je sensor beweging ziet laat je de een timmer opnieuw beginnen. Zodra hij niets ziet zal de timmer eindigen.
Hang daar een flow aan die het licht uit doet.

https://apps.athom.com/app/nl.bevlogenheid.countdown

2 Likes

Wat wij hebben gedaan is en simpele bewegingsmelder waarbij we een countdown hebben ingesteld. Die staat op iets van 10 seconden. Dus op het moment dat de beweging ‘start’ gaat die op 10 seconden aftellen. Elke keer als er beweging is komt er 5 seconden bij. En dan als je weer weg gaat gaat de lamp uiteindelijk wel weer uit. Als je die direct uit wil dan moet je iets doen als @Canedje al aangeeft via een deursensor gaan werken.

Dank, ik ga wat proberen met deze tips.

Ha, ik wist niet dat ik plat moest zoeken. WC ipv toilet:smiley:

Wat is er mis met simpelweg dit? :confused:

Ik heb gewoon de blind time van de sensor op 2min gezet. Je moet dan al meer dan 2min stil zitten voordat het licht uit gaat.
Kom op hetzelfde neer als een timer maar scheelt flows en resources :slight_smile:

1 Like

Ik gebruik dit maar toch gaat dit niet echt, wel staat mijn licht op 1min

Mijn oplossing werkt perfect :sunglasses: :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Maar je checkt dus niet op beweging?
Wat als het licht aan is, de tijd is verstreken (hoeveel tijd dan?), en er is toch nog iemand in het toilet?

Jazeker wel
Ik heb een Neo Coolcam PIR die beweging registreert.
Volgens mij een tijd van 5 minuten of zo
Bij iedere beweging wordt de zandloper weer omgedraaid
Dus het licht blijft maximaal 5 minuten aan als men de deur niet dicht doet bij een bezoek

Knipsel1

2 Likes

Ik heb dit als volgt gedaan met een Sensative deur sensor. Werkt nog niet optimaal, maar is zo bruikbaar.

Dit had ik eerst ook kreeg ik nooit echt werkend.
Omdat men niet altijd de wc sluit na weggaan maar wel bij gebruik
Hierdoor loopt de actie asynchroon
Om die reden gekozen voor een extra PIR icm met deursensor
Werkt nu perfect

inderdaad een deursensor is de meest voor de hand liggende remedie. Immers als je een lange boodschap hebt en je zit lekker stil … wordt er vooral door bezoek geklaagd dat ze weer moeten bewegen … ik gebruik inderdaad een neo coolcam beweging sensor en een neo coolcam deursensor (banggood.com) het goedkoopst.

Bedankt voor het delen van de workflow met de ‘boolean’. Bij mij thuis gaat nu de verlichting op het toilet (Xiaomi Aqara bulb) aan wanneer de bewegingsmelder (Xiaomi human motion sensor) wordt geactiveerd en gaat uit na het wederom openen van de wc-deur (Xiaomi aqara deur sensor) of na 5 minuten wanneer er geen beweging wordt gedetecteerd.

Ik wil niet vervelend zijn. Maar jullie maken het onnodig moeilijk haha. Met 1 deur sensor is dit makkelijk te doen.

Flow;

Als deursensor afgaat én lamp is uit > zet lamp aan. En als deursensor afgaat én lamp is aan > zet lamp uit.

Zo hoef je niet te blijven bewegen op de wc en gaat hij meteen uit als je de deur weer dicht doet!

en toen kwam jij uit de wc, en stapt meteen iemand anders de wc in omdat zij/hij moet en zit dan in het donker :wink: misschien iets edge case bij dagelijks gebruik, maar je hebt vast wel eens bezoek.

1 Like

Goed punt, dan zou eerst de deur dicht en weer open moeten. Maar zo vaak zou dat toch niet voorkomen. In ieder geval heb ik mn volgende bewegingssensoren nog niet binnen en voorlopig werkt het zo prima

Hmm. Misschien werkt die als je even staand aan het plassen bent.
In jouw flow voor een grotere boodschap werkt het niet helemaal.
Sensor ziet beweging (lamp uit) en lamp gaat aan. Top.
Sensor ziet beweging (lamp aan) en lamp gaat uit. Niet zo top😜
Wil je net een stuk wc papier pakken zit je in het donker je kont af te vegen.

Hier zijn alle ruimtes wel voorzien van sensoren. Enkel de badkamer en toilet maar gelaten zoals het is.