Homey Community Forum

Logic till tid?

Hej,

jag är nybörjare med homey och funderar hur jag kan göra så att logic variblen formateras om till tid? går det?

T ex, idag räknar jag ut via appen chronograph hur lång tid min ytterdörr står öppen, triggas av dörr sensor som sen startar en tidtagare och stoppar tidtagaren när dörren sen stängs, och också spar ner värdet i en variabel, problemet är bara att variblen blir i sekunder t ex så 90 sekunder sparas ner till 90 och då rapporterar till mig att dörren var öppen i 90 sekunder här skulle jag vilja formaratera om 90 till 1:30 eller 1,30 istället och rapportera i minuter men kör jag i variablen att den ska dela 90 med 60 så blir det ju istället 1,50.

så är det någon som har tips om hur detta kan göras med logic eller better logic appen?

Jag löste det genom att skapa två numeriska variabler.

Öppen dörr = Tiden i minuter som dörren var öppen, uppdateras förslagsvis när dörren stängs.
Öppen dörr tid = Här sparas den matematiska uträkningen som konverterar minuter till “tid” (ex 90 = 1,30).

Finns säker någon smartare lösning på det men denna funkar iaf.
Lycka till!

schysst, verkar funka om jag kör Öppen dörr = sekunder och inte minuter som du skrev

Ja, flåt, menade ju sekunder men hade lite otur när jag skrev… :slight_smile:

ingen fara, jag fick ju hjälp med min fråga och det löste mitt problem så stort tack för hjälpen!