Mesh netwerk Zigbee ook versterkt door 'ongevoede' Zigbee sensoren?

Waar ik bij Z-Wave initieel het beeld had dat ‘elk’ aparaat het netwerk versterkt, blijkt dat alleen te gelden voor apparaten op netstroom (bv. een tussenstekker). Ik ben nu dus op specifieke locatie’s een tussenstekker aan het plaatsen om het bereik van sensoren op batterij goed te krijgen.

Het bereik van Zigbee (heb nu 1 motion sensor en een raam/deur sensor) valt me niet tegen, maar ik vroeg me af hoe dat zit met het versterken van het mesh netwerk - geldt dat bij Zigbee ook alleen voor netstroom gevoede apparaten, of wordt dit netwerk ook versterkt door batterij sensoren? Kon zo gauw via Google geen antwoord vinden…

Ik heb 15 Hue/Tradfri lampen in huis op Zigbee, echter wel gekoppeld aan de Hue Hub. Doet dit nog iets met je netwerk/bereik van Zigbee sensoren? Of echt alleen maar als je ze direct aan Homey koppelt?

Zelf heb ik 2 innr (SP-120) stekkers geplaatst in de kelder voor de Zigbeer schakelaars. Na het plaatsen van deze tussenstekkers merkte ik dat het schakelen sneller/beter ging. Nu heb ik zelf homey ‘getweaked’ middels de antenne mod en merk dat alles rechtstreeks verbonden is met Homey. Hue gebruikt de bridge zelf.

Bij Zigbee werkt het inderdaad hetzelfde qua Mesh. Je hebt apparaten op netstroom die als “versterker” werken en onderdeel uitmaken van de Mesh. De rest op batterijen heeft dit niet, vanwege het lage energieverbruik.

Er gaan signalen rond op dit forum dat Homey echter geen goede Mesh ondersteuning heeft. Dus of een Mesh gaat werken icm Homey is maar de vraag. Ik vind op het forum namelijk verscheidene berichten dat apparaten direct worden aangesloten op de Homey.

dat klinkt inderdaad, net als de werking bij Z-Wave, aannemelijk…helaas.

1 Like

En je Hue’s die op de Hue Bridge hangen helpen dus ook niet voor de mesh van je sensoren die op Homey zijn aangesloten. Dat zijn 2 aparte netwerken.

dat had ik inderdaad al eens ergens gelezen, maar wist het niet meer zeker. Als je ze direct op Homey aanmeld (ipv op de Hue Hub), dan zitten ze wel in hetzelfde netwerk en versterken ze elkaar toch?
Tot op heden vind ik het bereik van Zigbee niet verkeerd, i.t.t. Z-wave…:weary:

Inderdaad :slight_smile:

Heb je veel powered devices? Normaal zou het dan geen probleem mogen zijn.

op 15 Hue & Tradfri lampen geen powered devices voor Zigbee…nu 2 batterij sensoren op Zigbee die het prima doen. Heb ze een beetje uit nood geboren gekocht, omdat Z-wave bereik bij mij thuis slecht is. Daar heb ik nu 2 z-wave tussenstekkers gemonteerd, dat helpt iets. Maar een raam-deur sensor die net iets om de hoek van de muur hangt doet het dan gelijk niet meer of erg wispelturig… Om het permanent op te lossen overweeg ik een antenne mod.

Ik heb al mijn zigbee lampen (Hue en Tradfri) direct met homey gekoppeld en hier wordt netjes een mesh van gemaakt waar mijn sensoren en schakelaars (Xiami Aqara) gebruik van maken. Bereik is dan ook prima in mijn huis.

Sorry, wat ongelukkig geformuleerd, ik bedoelde powered z-wave devices :slight_smile:

Ik heb nu ~20 powered z-wave modules, en nog doen batterij devices soms raar, dus met 2 tussenstekkers ga je wel vaker problemen hebben vrees ik.

just out of curiosity - allemaal tussenstekkers, of hoe kom je aan dat aantal?
Heb ik ook overwogen, maar voelt een beetje als een oplossing die niet het probleem verhelpt, maar wel de symptomen (los van extra kosten en vinden van vrije stopcontacten). En voor mij één van de redenen voor de keuze van Z-wave & Homey was de mobiliteit van de sensoren (lees, met batterij overal te plaatsen).

Modules voor verlichting en rolluiken. Dus niet zomaar stekkers die voor de sier in stopcontacten zitten :smile:

ah check, dat klinkt idd een stuk nuttiger :wink:

Ik pik hier even op in, omdat dit om het zigbee netwerk draait. Ik heb in mijn woning alle schakelaars vervangen door Xiaomi bedrade muurschakelaars. En dat levert problemen. Zonder enige logica krijg ik de melding dat een apparaat niet bereikbaar is, terwijl hij het de volgende keer wel doet. Plots is het een ander apparaat die deze melding heeft terwijl hij het daarvor nog prima deed. Zelfde fenomeen bij Ikea tradfri lampen. Alles is rechtstreeks gekoppeld aan Homey. Alle apparaten bevinden zich in een syraal van 15 meter. PTP levert geen soelaas. En wanneer ik een zigbee toestel verwijder is een een hele kunst om deze opnieuw te koppelen. We praten hier over zowat twintig apparaten die bedraad zijn aangesloten, dus zou ik naar ik lees dit geen probleem mogen opleveren. Sinds de laatste update naar versie 2.4.0 schijnt het alleen maar erger te zijn geworden. Bij versie 2.3.0 werkte alles nog prima. Iemand nog met dergelijke ervaring ?

Mooi artikel gevonden op het web over zigbee. Alle ins and outs betreffende een stabiel netwerk creeeren.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.control4.com/docs/product/zigbee/best-practices/english/latest/&ved=2ahUKEwiWovTKvprmAhWP-aQKHa1-ATYQFjAYegQIAxAB&usg=AOvVaw07ifkp5PJhEBwyhmoXS-iu

1 Like