Homey Community Forum

Mycket lÄngsam respons med 55st IKEA takspottar via gateway

Hej, jag har just nu 55st IKEA takspots kopplat via IKEAs gateway och sedan till Homey.
Problemet Àr att responsen Àr superdÄlig. Om jag tÀnder eller slÀcker en lampa via homey sÄ tar det nÄgon sekund innan lampan reagerar. Men om jag slÀcker/tÀnder alla/mÄnga samtidigt sÄ tar det allt mellan 10-30 sekunder innan de alla reagerat och det Àr en stor sannolikhet att vissa lampor inte reagerar alls.

Responsen med IKEAs fjÀrrkontroller direkt till gatewayen Àr mycket snabb och responsiv, dock vill jag ju sÄklart kunna göra flows frÄn Homeyn.

NĂ„gra tankar?

Hej Lars!

Jag gissar att det har med Homeys implementation av Zigbee att göra. TvÄ saker kommer jag att tÀnka pÄ. 1. Testa att köra med betaversionen av Ikeaappen (kan dock ha sönder saker). Du hittar den genom att lÀgga till /test/ pÄ URL:en för IKEA-appen. 2. Testa att lÀgga in fördröjningar för att inte belasta Homeyn för mycket.

Förhoppningsvis blir detta mycket bÀttre i Homey 5.0 dÀr Zigbee skrivits om. Du kan redan nu testa den genom att köra experimental firmware, men kom ihÄg att du riskerar att ha sönder allt i sÄ mÄn att du kan behöva konfigurerera om hela Homeyn om saker inte fungerar som de ska.

Mvh
Magnus

Delay verkar inte hjÀlpa tyvÀrr. Den missar hela tiden lampor etc.

Ska pröva med betaversion av appen.

Version 5.0 har inte fÄtt nÄgot datum dÄ den stabila versionen slÀpps som jag förstÄr?
Om man gör en backup innan, Àr det dÄ möjligt att bara gÄ tillbaka om man behöver?

@Lars_Axelsson,

Jag vet inte om man kan gÄ tillbaka. Om jag fÄr gissa sÄ kan du kanske gÄ tillbaka till en backup som du gjorde med v4 om du fabriksresettar till v4. En backup som Àr gjord med v5 kanske inte fungerar med v4.

Återigen, allt ovan Ă€r gissningar.

Gör gÀrna en backup innan du testar med betaversionen av IKEA-appen, sÄ kanske du kan ÄterstÀlla om beta-versionen har sönder nÄgot.

Det blir ju lite drygt att programmera in allt för hand nÀr man börjar ha sÄ mÄnga saker som du har. :slight_smile:

Hej Lars!

Hur gick det med betaversionen av appen och vad kör du med för version av Homey?

Jag blev nervös av att uppdatera homeyn sÄ jag avvaktar den fÀrdiga uppdateringen.
Jag förstod inte hur jag skulle uppdatera IKEA-appen sÄ det har jag inte gjort.

Pratade med IKEA och de rekommenderar max 10st enheter pÄ en gateway och jag har drygt 60st. Att lÀgga in fler gatewayar i IKEAs system Àr möjligt för att öka tillförlitligheten. Men jag vet inte hur det funkar med homeyn. Har inte testat det Àn.

Tackar för svaret.