Native Google Home (Mini) & Google Assistant ondersteuning

Eindelijk kan je direct flows starten met Google :fire:

4 Likes

Er komt ook een uitrol van home/away binnen de google home app… scheelt weer een app op de homey op deze manier…

1 Like

Home/away routines zijn inmiddels uitgerold… helaas nog niet te koppelen aan een specifiek persoon… wel kun je een flow laten starten dmv een virtuele schakelaar

Alleen beschikbaar als je een nest apparaat hebt.

Met de Thuis- en Afwezig-routines van de Google Home-app kun je apparaten in huis automatiseren. Deze functie is alleen beschikbaar als je Nest-apparaten en -services gebruikt met een Google-account.

Ik met mijn bovenstaande post toch maar even rectificeren.
Ik ben er toch maar even mee aan het spelen gegaan en in tegensteling wat google zegt, lukt het toch om het werkend te krijgen zonder Nest apparaat.

Je kan de wizard gewoon doorlopen en daar bij aanklikken dat je geen Nest apparaat hebt. De wizard gaat dan gewoon verder en je kan daarna lampen of (virtuele) schakelaars aansturen met de aan/afwezig routine.

Wat niet kan is zoals bij de “normale” routine een flow aansturen. Het moet dus een lamp of “virtule” schakelaar zijn.

Wat ook niet kan zoals @Seinuh al zei is een specifiek persoon koppelen. Je kan wel meerdere accounts en dus meerdere devices toevoegen maar je hebt alleen de mogelijkheid “er is iemand thuis” of “er is niemand thuis”

Voor mij dus nog niet echt bruikbaar aangezien ik verschillende flows heb als mijn vrouw thuis is of als ik thuis ben.

Proef op de som en een test flow gemaakt.
Ik had gehoopt dat de aan/afwezigheid detectie van google wat accurater zou zijn.
Helaas, bij het afwezig schakelen is google zelfs iets trager, bijna een minuut.

Bij het aanwezig schakelen is google wel iets sneller

Ik merkte zojuist wat sync-problemen tussen Homey en Google Home. Aangezien ik deze week bij mij GH van amount geswitched ben (van een G Suite-account naar een ‘normaal’ account), dacht ik Homey gewoon even opnieuw te koppelen.
Het ontkoppelen ging prima, maar het koppelen wil niet lukken. In GH selecteer ik ‘Homey’, log in en accepteer de toegangseisen van Google. Dan krijg ik een pop-up die zegt dat ie bezig te met linken en dan de melding:
Kan de instelling niet updaten. Controleer de verbinding.

Wat me opvalt is dat, terwijl hij bezig is met verbinden, ineens naast de wifi-verbinding ook iets doet via 4G.

[Update]
Blijkbaar moet je het gewoon 80 keer proberen en dan werkt het ineens wel. :woozy_face:

Had ook problemen met Google Home vanavond. Blijkbaar hadden meer mensen er last van. Een herstart van Homey lijkt de oplossing te zijn.