Nest thermostaat koppelen aan Homey

voor Somfy RTS werkt het prima met Homey, niets nodig. Ook LSC lampen van de Action werken wel goed in principe via Tuya Cloud.

LSC is soms (de oudere i.i.g.) te flashen met ESPurna of Tasmota voor de mensen die niet van cloud verbonden apparaten houden. Alleen de nieuwere lijken beveiligd tegen flashen via OTA (over the air) tenzij je elk apparaat uit elkaar gaat halen en met een programmer gaat flashen.

Hier goede ervaring met Espurna en Espeasy voor de wifi apparaten.
Verder nog Kaku ontvangers en 2 x RTS rolluiken dat al maanden goed lijkt te werken.

zou hiermee moeten werken…

Hoop dat iemand bij Homey tijd heeft hier een app voor te schrijven!

Hey iedereen,

Ik ben van plan om (eindelijk) een smart thermostaat te installeren, maar ik kan niet kiezen tussen Nest of Tado… In principe zou ik voor Nest willen gaan, omdat ik fan ben van Google en ook wel wat andere Google devices in huis heb…

Maar, ik lees overal dat Nest niet meer supported is, en ik het dus niet zou kunnen bedienen/sturen via Homey. Ik dacht daarom OK, case closed, het wordt Tado, maar als ik er verder over denk vraag ik mezelf af hoe belangrijk is de integratie met Homey? Gezien het een slimme thermostaat is, moet ik misschien in het begin wat schema’s opzetten, maar na korte tijd leert de thermostaat mijn gewoonten en past zichzelf aan, dus waarom zou ik hem dan nog perse moeten kunnen aanpassen/sturen via Homey als ik dat ook kan via de Google home app?

Super bedankt om me te helpen kiezen!!

Warme groeten,
Mitch

Ik vind de integratie met Homey essentieel. hierdoor volgt de thermostaat mijn aanwezigheid, mijn opstaan gaan slapen etc.

Ook al is een werkweek redelijk constant (op thuiswerken ivm corona na dan), weekend, opstaan en slapen niet direct. Ik zeg homey dat ik ga slapen of opsta en hij zet de kachel aan.

Als ik de deur uit loop doet homey alle lichten uit, de deur op slot, maar dus heel belangrijk ook de kachel uit.

Voor mij dus een belangrijke koppeling.

Qua device ben ik wel voorstander van de Nest, vooral omdat ik m erg mooi vind en de draai ring erg handig. De mijne werkt nog wel met Homey, omdat ik in een heel vroeg stadium hem al gekoppeld had. De slimme features van Nest zelf (learning thermostat) vind ik nogal matig. Maar als klokthermostaat met handmatig schema en smartphone bediening werkt ie wel prima.

En ohja, de Tado vind ik best wel lelijk ook om eerlijk te zijn…

2 Likes

Thanks voor je reactie Koen! Het is ook voor mij inderdaad essentieel dat de thermostaat mijn aanwezigheid, wakker en slapen volgt en de temperatuur automatisch aanpast, maar dat kan volgens mij ook perfect zonder persé een link met Homey? Zowel bij Tado als bij Nest, maar als ik even Nest als voorbeeld neem, volgt deze toch ook mijn aanwezigheid door presence detection/geofencing, en kan hij ook gestuurd worden bij het opstaan/gaan slapen door een Google routine.

Nest vind ik overigens ook idd mooier dan Tado :sweat_smile:

1 Like

Ik gebruik Tado en weet minder van wat Nest wel en niet kan, maar waar Homey mij helpt is dit:

Tado heeft open raam detectie, maar dat is maar “half” (snelle temperatuurdaling is raam open, dan gok dat na x minuten het raam weer dicht gaat). Ik voeg hier echte raam detectie aan toe: raam open, verwarming lager, raam dicht, verwarming normaal.

In de badkamer heb ik: als de luchtvochtigheid stijgt gaat de fan hoog EN de verwarming tijdelijk hoger: Lekker bij het afdrogen na het douchen :slight_smile:

Tado heeft afwezigheiddetectie, maar niet: per kind in de respectievelijke kamer de verwarming uit. Dat doet Homey.

ps. Ik heb de Homekit versie van Tado. Niet dat ik Homekit heb (wel een iPad), maar ik heb alle abonnementsdiensten ZONDER abonnement. Provided by Apple staat er in de app. Heb je dat niet dan kun je je dus abonnementskosten besparen met Homey.

Oh… en waar Tado Homey helpt: De tado aanwezigheid is iets betrouwbaarder dan Homey zelf. Nu is dat niet meer werkzaam in Tado’s Homey app, maar Tado vertelt IFTTT wel wanneer je komt en gaat. Dat laat ik IFTTT weer doorgeven aan Homey ter aanvulling op de Homey Geofencing.

Ook belangrijk in de keuze Nest / Tado: Ik heb begrepen dat als de Nest server down is dat de verwarming het dan niet doet!!!
Bij Tado ben je je slimme schema’s kwijt, geofencing e.d. (en de Homey koppeling), maar handbediening werkt wel. Dat is niet brillant, maar voor mij genoeg.
Evohome heeft als voordeel dat ook de slimme thermostaatfuncties blijven werken (timers).

Voor zover mijn ervaring werkt nest ook gewoon zonder internet (had nog al een slechte provider in mijn vorige huis, regelmatig 24-48u geen internet). Maar nooit in de jou gezeten. De app doet t dan niet, maar gelukkig kan je gewoon aan de ring draaien. En ook werken de schema’s (volgens mijn herinnering) wel gewoon dan. Maar die schema’s zijn allemaal blanco bij mij, ik heb Homey daarvoor.

Nest heeft momenteel helaas geen integratie meer met Homey (schijnt wel weer wat in de maak te zijn maar weet niet op wat voor termijn dat weer werkend is). Dus op dit moment zal Nest afvallen als integratie met Homey een pré is.

Al voor die bewuste 31 augustus had ik mijn Nest gekoppeld met Homey. Sinds kort werkt het echter niet meer. Met alle alternatieven die er nu zijn, vind ik de Nest nog steeds de mooiste. Erg zuur dat protectionisme er voor zorgt dat een prachtig product in een gesloten eco systeem komt. Ik hoop nog steeds dat iemand een manier vindt om het (opnieuw) werkend te krijgen.

Google Nest SDM
Nederlandse HowTo voor Google Nest SDM App

Dank je @Edwin_D !

Het wordt dan toch tijd om me in die community App te verdiepen. Voor mij moet dat even wachten, omdat mijn Homey uit 2017 (single core) het met 27 apps amper meer aankan. Laat staan dat daar nog enkele apps bij komen.

chrome_5gjoWKNGx5

Onzin. En ook al 80+ apps er op gehad.

:green_apple::egg: