Open raam detectie

Hallo, Ik heb een aantal rolluiken welke naar beneden gaan als de zon onder gaat met behulp van een flow met de Homey. In deze flow zit een ‘en’ dat de open raam detectie niet aan mag zijn. Mijn probleem zit hem hierin dat de rolluiken nog steeds naar beneden mogen gaan als het raam op de zgn. kierstand staat. Op dat moment registreert de open raam detectie het raam echter als open en gaat het rolluik niet naar beneden. Is er een open raam detectie welke pas gaat melden als het raam pas verder open is of heeft iemand al een keer iets anders bedacht om dit te verhelpen?

Kantelhoek van triliings sensor aqara messchien

Denk dat je dit best met de fysieke plaatsing van de sensor kunt afvangen (bijv de sensor rechtsbovenin plakken zodat hij enkel de kiepstand waarneemt naar niet de draai stand).

Zoals al meer is geadviseerd, gewoon even spelen met de plaatsing van je sensor. Lijkt me niet zo lastig toch om een plek op het kozijn te vinden dat de magneet nog dicht genoeg bij de sensor zit dat de kier-stand niet als open wordt gedetecteerd door Homey.

Klein stukje of topic, wat als je raam open staat en hij mist de sensor waarde knalt dan jou rolluik op het kozijn of kantelt/opent je raam naar binnen ?
Ik heb dit namelijk met mijn achterdeur gehad en daar een oplossing voor bedacht.

Goedemorgen Peter,

Het rolluik ‘knalt’ dan op het raam als de homey de sensor mist. Inmiddels heb ik de sensor dusdanig geplaatst dat hij sensor nog net detecteert op de kierstand staat en dat werkt tot nu toe goed.

Gr. Henk

Dag Henk, niet heel belangrijk maar zie dat je tot een oplossing bent gekomen op basis van Roy zijn reactie. Wellicht aardig om daar ook de oplossing aan toe te wijzen.

Dank en gedaan