Ruzie met Fibaro FGS 223

Ruzie met Fibaro module(s),
Heren (en evt. dames). Ik heb wat issues met fibaro modules. Ook heb ik al een ticket aangemaakt bij Athom maar komt niet echt een oplossing uit.
Zal even kort de situatie uitleggen. 2017 heb ik mijn huis voorzien van Fibaro modules (sensoren, schakelaars, slimme stekkers en rookmelders.) i.c.m. Hue verlichting. De keuze toentertijd gemaakt omdat Z-wave het neusje van de zalm was. Nu loop ik tegen 1 schakelpunt aan wat problemen oplevert. Ik heb de module al gereset en ook gekeken voor een firmware update (via Fibaro Homecenter (deze draait alleen als ik firmwares wil updaten of analyseren) want ik dacht namelijk dat dit aan de module lag (FGS-223). Nu heb ik ook nog een reserve (FGS-223 met witte sticker) en exact dezelfde actie uitgehaald en krijg dezelfde resultaten. Mijn homey hangt op in de meterkast en is 1.5 m afstand tussen dit schakelpunt en de homey. (hier tussen zit nog 1 module (genaamd gang).

  1. Module opnieuw geprobeerd toe te voegen aan Homey. Geen resultaat.
  2. Met powerbank en Homey naar schakelpunt met homey tegen schakelaar aan kreeg ik groen licht. Hij was weer opgevoerd.
  3. Kon direct met de app aan/uit schakelen zonder probleem.
  4. Homey terug in de meterkast.
  5. Na 20 minuten geen connectie meer met Homey
  6. Stap 2 en 3 weer uitgevoerd maar Homey en powerbank op de bank laten liggen. Onder schakelpunt. Kon weer schakelen met app. Yes denk opgelost. Na 20 minuten weer connectie kwijt.
  7. Nu heb ik mijn vrouw met een bezem achter mij aan rennen en vind ze het hele gedoe maar niets :wink: Want als ze op de schakelaar drukt moet het werken. Alleen dit schakelpunt heeft problemen.

Deze acties heb ik nu met 2 verschillende modules gedaan (zie foto).

Ben even ten einde raad maar vertik het om weer een nieuwe module te kopen (zigbee) omdat ik kapitalen heb uitgegeven aan Fibaro’s.

Kortom: Als de fibaro gekoppeld is dan doet hij het heel even en daarna krijg ik onderstaande meldingen:

Heeft iemand van jullie een tip voor mij wat ik kan doen.

(ps ik zet notificaties aan op dit topic dus probeer meteen te lezen)
(ps2 als ik onduidelijk ben hoor ik het graag en ja ik heb ook al het forum afgestruind (zie hier)

Homey firmware:
image
Fibaro applicatieversie:
image

toegevoegd 15:15
Eerst zag ik dit in het overzicht :


en nu dit :frowning:

Lijkt wel of die tussenstations maakt wat niet bestaan :frowning:

Heb je die modules al eens op een andere plek in je huis geprobeerd? Misschien dat er iets op dezelfde groep zit dat storing veroorzaakt.

@robertklep Robert (dank voor de hulp),

Ja ik heb nu 1 module ‘verhuisbaar’ gemaakt ;).


en dan doet hij het ook :

Heb hem nu uitgetrokken en in de woonkamer opnieuw ingestoken:

Dus nu ga ik even (15 minuten) wachten en kijken of ik deze kan schakelen.

en wat bedoel je met

Net geprobeerd de woonkamer schakelaar te gebruiker. 0 response. Kijk ik in de DEV omgeving zie ik dit als ik op ‘heal’ klik.

Ook zie ik dat de ‘verhuisbare’ module dubbele schakelaar 2 ‘onbereikbaar’ is.

Begin er een beetje ‘foekswild’ van te worden (is Valkenburgs dialect)

Een kleine update. In tussentijd is 1 FGS-223 overleden. De aardlekschakelaar was eruit geklapt en het rook versnirkt. Deze is dus op een of andere manier defect geraakt. Omdat ik niet kan wachten heb ik een FGS-224 gekocht bij amazon. Op precies hetzelfde punt ingebouwd en het werkte in 1 keer. Heb echt het idee dat er iets veranderd is qua driver/aansturing. Maar hier ga ik me niet in mengen. In ieder geval kunnen we het licht weer bedienen en heb ik nog 1 FGS-223 over wat niet goed functioneert. Jammer van de ‘helpdesk’ dat de response zo somber is. We zullen maar zeggen dat ze het ook ‘druk’ hebben.

Case Closed.