Homey Community Forum

Slimme rolgordijnen, Ikea of Somfy ? hub/gateway nog nodig?

voor de programmering in mijn huis heb ik een homey aangeschaft. ik wil mijn woning nu uitbreiden met slimme rolgordijnen, wat raden jullie aan? ikea of somfy ? en moet ik dan weer een hub/gateway erbij kopen, of is dit niet meer nodig met homey?

Deze thread is verplaatst naar het Nederlandstalige deel van het forum. Als je daar problemen mee hebt, neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op.
Graag aandacht voor het plaatsen in de juiste taal/categorie.

Er is nog een optie, met een “ja maar”. Spoiler - er is nog geen app voor, dus het is geen aanrader als je niet bereid bent met een betaald IFTTT abonnement de gordijnen aan Homey te koppelen.

Ik gebruik rolgordijnmotoren van type Motion (gemaakt door Coulisse), die verkocht worden door Hornbach. MOTION Motor voor Soluna rolgordijnen kopen bij HORNBACH Daar moet dan wel een USB hubje bij om ze te bedienen, en ze verkopen ook een afstandbediening.

Hornbach verkoopt ook bijpassende rolgordijnen, maar het mooie van deze motoren is dat je ze eigenlijk in elk rolgordijn kunt stoppen als je een beetje op de buisdiameter let. Robbshop heeft ook deze motoren in het assortiment zag ik.

Persoonlijk vind ik ze veel fijner dan die van Ikea omdat daar een enorme bak opzit en de gordijnen niet makkelijk in te korten zijn. De motion motoren zitten zo verstopt dat je op het kleine antennedraadje na eigenlijk niet ziet dat ze gemotoriseerd zijn. Somfy heb ik nooit naar gekeken is volgens mij vaak duur. Als het een IO motor is zit je ook nog vast aan een dure Tahoma.

Ik heb deze Motion Blinds dus via IFTTT gekoppeld aan Homey wegens gebrek aan een Homey App. Robbshop had ooit op hun site staan dat die eraan kwam, maar die tekst is weer weg. Er is een API verkrijgbaar en een Motion Blinds - Home Assistant HA app dus het is wel mogelijk. Heel misschien als ik de tijd kan vinden dat ik zelf de moed opbreng om mijn Javascript kennis op te poetsen…